کد خبر: ۲۸۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۳۰

راز طولانی‌شدن صف پمپ‌بنزین‌ در آخرین روز ماه

صف‌های طولانی تا ساعات آخر شب کش می‌آیند؛ تا وقتی عقربه ساعت‌شمار و عقربه دقیقه‌شمار به هم برسند و اعلام کنند ماه به‌پایان رسیده است. در همین لحظه سیستم‌های الکترونیکی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، فرمان دیگری برای کارت‌های سوخت صادر می‌‌کنند تا سهمیه‌های تعریف شده برای خودرو‌ها شارژ شود. سهمیه‌های جدید هر ماه بدون توجه به صف کلافه‌کننده پمپ بنزین‌ها در اولین دقایق از روز اول ماه جدید به موجودی قبلی کارت‌ها اضافه شود
صف پمپ بنزین‌ها در ساعات پایانی آخرین روز ماه، طول بیشتری دارد. نزدیکی‌های غروب ماشین‌ها یکی‌یکی خودشان را به جایگاه‌های سوخت می‌رسانند، درحالی که توی چهره راننده‌هایشان می‌توان نشانه‌هایی از نوعی مرموز از شور و شعف را مشاهده کرد. انگار دارند مرتکب کاری می‌شوند که بقیه هنوز از آن بی‌خبرند و کسی جز خودشان موفق به کشف راز پنهان آن نشده است. صف‌های طولانی تا ساعات آخر شب کش می‌آیند؛ تا وقتی عقربه ساعت‌شمار و عقربه دقیقه‌شمار به هم برسند و اعلام کنند ماه به‌پایان رسیده است. در همین لحظه سیستم‌های الکترونیکی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، فرمان دیگری برای کارت‌های سوخت صادر می‌کنند تا سهمیه‌های تعریف شده برای خودرو‌ها شارژ شود. سهمیه‌های جدید قرار است بدون توجه به صف کلافه‌کننده پمپ بنزین‌ها در اولین دقایق از روز اول ماه جدید به موجودی قبلی کارت‌ها اضافه شود

احتمالا اگر در ساعات پایانی روز آخر ماه به پمپ‌بنزین‌ها رفته باشید، این سوال برای شما هم به‌وجود آمده که چرا صف‌ها شلوغ است. مهمترین علت وجود صف‌های طولانی بنزین را باید به باور‌های غلط در ذهن افکار‌عمومی ربط داد؛ عده‌ای از آن‌ها واقعا گمان می‌کنند اگر سهمیه بنزین خود را در همان ماه استفاده نکنند احتمالا سهمیه در نظر گرفته شده برای آن‌ها و برای خودرویشان از بین می‌رود. بعضی دیگر هم از ترس قوانین جدید که موجب از دست رفتن سهمیه ذخیره‌شده در کارت‌هایشان می‌شود رنج ایستادن در صف‌های طولانی پمپ بنزین را به‌جان می‌خرند.

با این‌حال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیش از این به‌شکل رسمی اعلام کرده سقف میزان بنزین قابل ذخیره‌سازی در کارت‌های سوخت برای خودرو‌های شخصی سواری، ۳۶۰ لیتر است و سهمیه‌ها تا سقف این مقدار هر ماه به ماه‌های بعد منتقل می‌شود. بنابریان مردم نباید برای استفاده از سهمیه خود در روز‌ها و ساعات آخر ماه سمت پمپ بنزین‌ها هجوم بیاورند و در صف‌های طولانی اعصاب‌خردکن منتظر بمانند.

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه سهمیه ۶۰ لیتری ماهانه بنزین افراد در صورت استفاده نشدن به صورت خودکار به ماه بعد منتقل می‌شود، درباره قوانین ذخیره سهمیه بنزین در کارت‌های سوخت توضیح داده است. به‌گفته او سقف قابل ذخیره‌سازی ۳۶۰ لیتر برای شش ماه است. یعنی اگر پس از گذشت شش ماه بنزین ذخیره شده در کارت کسی به سقف ۳۶۰ لیتر رسید، دیگر سهمیه ماهانه جدید برای او تخصیص پیدا نمی‌کند. حالا اگر همان فرد ۳۰ لیتر بنزین بزند و میزان سوخت ذخیره شده در کارتش به ۳۳۰ لیتر برسد، در ماه جدید و موقع اختصاص پیدا کردن سهمیه‌های جدید، به‌او هم ۳۰ لیتر تعلق می‌گیرد. اما اگر فردی تا پایان ماه هفتم از سهمیه بنزین موجود در کارت سوخت شخصی خود استفاده نکند و ذخیره کارت همان ۳۶۰ لیتر باقی بماند، دیگر سهمیه جدیدی برایش واریز نخواهد شد. به‌این ترتیب با توجه به‌اینکه سهمیه سوخت موجود در کارت‌ها تا سقف تعیین شده قابل ذخیره‌سازی است و افراد در ماه‌های بعد نیز می‌توانند از آن استفاده کند، اصرار مردم به تشکیل صف‌های طویل و اعصاب‌خردکن در ساعات پایانی آخرین روز ماه کاملا غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد مگر اینکه کسی سقف ۳۶۰ لیتر خود را در کارت خود ذخیره کرده باشد، ولی هنوز به ۶۰ لیتر سهمیه جدید چشم طمع داشته باشد.