کد خبر: ۲۸۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۳۰

اظهارات ترامپ و پمپئو درباره «استراتژی جدید» آمریکا در خاورمیانه/ واشنگتن تا کجا پیش خواهد رفت؟

صحبت پمپئو در مورد آنچه «استراتژی جدیدی که با ترور سلیمانی» آغاز شد، می نامد و اشاره به تشکل های مذهبی و نژادی، با اظهارات ترامپ در مورد سیطره بر نفت سوریه و عراق، هماهنگی دارد. اما اجماع عراقی ها برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی، از محور مقاومت برای آغاز مرحله تاریخی تازه ای، حمایت می کند.
قاسم عزالدين در المیادین نوشت: صحبت پمپئو در مورد آنچه «استراتژی جدیدی که با ترور سلیمانی» آغاز شد، می نامد و اشاره به تشکل های مذهبی و نژادی، با اظهارات ترامپ در مورد سیطره بر نفت سوریه و عراق، هماهنگی دارد. اما اجماع عراقی ها برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی، از محور مقاومت برای آغاز مرحله تاریخی تازه ای، حمایت می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ در آمریکا، متهم به نداشتن استراتژی و دیدگاه و سیاست خارجی منسجم است و تاجری است که برای عقد قرارداد و به غارت بردن ثروت نفتی در منطقه عربی و غرب آسیا، تلاش می کند.

در همین رابطه، وی یک اصل سیاسی ثابت دارد، که همان منافع اسرائیل است و دلیل آن، اعتقادات او در مورد برتری نژاد سفید و تاثیر پذیری خانوادگی اش از جرید کوشنر است؛ از این رو، برای انتخاب مجدد بعنوان رئیس جمهور، بر حمایت یهودیهای آمریکا، حساب ویژه ای باز کرده است.

ترامپ امیدوار است که تحریمها، فشار شدید و برخی ماجراجویی های نظامی، موجب تغییر رفتار ایران شود و بتواند این کشور را نیز مانند عربستان سعودی تحت سلطه خود در آورده و ثروت نفتی اش را به یغما ببرد.

علت اساسی حفظ حضور آمریکا در سوریه و عراق، طمع ترامپ به ثروت نفتی این کشورها و منافع اسرائیل است و ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی اش بر اقداماتی که برای اسرائیل انجام داده، تاکید خواهد کرد.

این در حالی است که پمپئو در استراتژی خود با عنوان«بازدارندگی جدید» به تقسیم عراق به بخش های سنی، شیعه و یک دولت کردی مستقل، اشاره کرد و سفری که دیوید شینکر در اربیل و ابوظبی داشت، نشان دهنده تلاش آمریکا برای هماهنگی با نمایندگان اهل تسنن و رئیس مجلس نمایندگان، محمد الحلبوسی، در اربیل است.

مساله اینجاست که این طرح آمریکا، متکی بر احیای دوباره داعش در مرزهای عراق-سوریه است، تا از آن برای تقویت سلاح مذهب علیه ایران و عراق و ایجاد هرج و مرج امنیتی با گرایش مذهبی، استفاده کند.

اما بازگشت به یک سیاست شکست خورده، نشان دهنده تنگنایی است که آمریکایی ها در آن گرفتار شده اند. عراق از دامن محنت داعش به سختی خارج شد، تا تمامیت ارضی این کشور حفظ شده و ثروتهای طبیعی آن برای مردمش باقی بماند.

این اصول ثابت عراق، پشتوانه محور مقاومت در شروع یک مرحله تاریخی جدید است، که هدف آن، اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه است. همانطور که پس از سفر گروههای مقاومت عراقی به شهر قم، شاهد تظاهرات میلیونی مردم، برای اجرایی شدن تصمیم مجلس نمایندگان در مورد عقب نشینی نیروهای آمریکایی از منطقه بودیم؛ که به موازات آن، گروههای مقاومت مردمی احتمالا عملیات خود برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی را آغاز می کنند.