کد خبر: ۲۸۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۹

لغو میزبانی آسیا و سکوهای خالی/ ایران در هیچکدام از رشته‌های پرطرفدار ورزشی میزبان نیست!

تقریبا برای میزبانی تمام رشته‌های پرطرفدار در ایران مشکل وجود دارد. در فوتبال میزبانی ایران تعلیق شده است. در کشتی ایران مسابقات جهانی برگزار نمی‌کند. در والیبال نیز فقط به خاطر دوره‌ای بودن، مسابقات در ایران برگزار می‌شود.
روز گذشته خبر رسید احتمال میزبانی ایران در مسابقات فوتبال آسیایی در بازی‌های رفت و برگشت کاهش پیدا کرده است و ممکن است امسال پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان آسیا و تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی، ناچار باشند بازی‌های خود را خارج از ایران برگزار کنند.

البته فدراسیون فوتبال این خبر را در بیانیه خود تایید کرد و اعلام کرده که « نامه‌ای رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده و به موجب آن اعلام شده کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی تیم‌های ایرانی در فصل جدید را در کشور بی‌طرف برگزار کند.»

واکنش تیم‌های ایرانی به این مسئله فعلا با عصبانیت بوده و حتی تهدید کرده‌اند در مسابقات شرکت نخواهند کرد. خلیل زاده رییس هیات مدیره استقلال گفته «اگر میزبانی ایران لغو بشود، از مسابقات انصراف می‌دهیم.»

محمدحسن انصاری فرد مدیرعامل پرسپولیس گفته است: «اگر تصمیم AFC قطعی شود، صددرصد از بازی در کشور ثالث انصراف می‌دهیم.» 

صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک نیز گفته «اگر چنین تصمیمی که تیم های باشگاهی ایران در خانه بازی نکنند، قطعی گرفته شود ما در مسابقات شرکت نخواهیم کرد»

مشخص است اختیار این تصمیم از اختیار انصاری فرد و صالحی امیری خارج است و از سوی دیگر مدیران ورزشی ایران بهتر می‌دانند که تحریم رقابت‌ها، ممکن است برای تیم‌های ایرانی تبعات سنگینی داشته باشد.

سرپرست فدراسیون فوتبال البته گفته «ما از این تصمیم [انصراف از مسابقات] متضرر نمی‌شویم. مردم هم حاضر نیستند تیم‌های ما خارج از ایران بازی کنند. باید حرف مردم را قبول کنیم. اگر این تصمیم را بگیریم ممکن است سال آینده تصمیمات بدتری برای ما بگیرند. می‌دانیم تبعاتی از جمله محرومیت و جریمه نقدی برایمان خواهد داشت اما این جرایم قطعی نیست و باید در کمیته اجرایی مصوب شود. آنچه مسلم است AFC بیش از ایران ضرر می‌کند.»

معمولا مسئولان ایرانی پیش از اجرای یک تصمیم توسط نهادهای بین المللی، تاکید می‌کنند که آنها ضرر خواهند کرد اما پس از اجرایی شدن آن تصمیم مشخص می‌شود که چقدر دیدگاه آنها دور از حقیقت بوده است.

در فضای مجازی بعضی کاربران ورزشی‌نویس معتقدند مدیران ایرانی خیلی هم از این اتفاق ناراحت نیستند. سفر خارجی برای این مدیران جذاب‌تر است و از طرفی بازی در داخل با مسائل حاشیه‌ای مثل حضور زنان در ورزشگاه رو برو بود، اما در کشور بی طرف هیچ یک از این شرایط نیست و به راحتی می‌توان حذف ایران را به این مسائل گره زد.

ایران در حسرت میزبانی

 در حالی که قبل از انقلاب ایران میزبان بازی‌های آسیایی بود و برای المپیک و جام جهانی هم برنامه ریزی (یا ادعا) میزبانی را مطرح کرده بود، بعد از انقلاب به خاطر مسائل فرهنگی این حق مبزبانی از ایران گرفته شد.

البته ایران در چند رشته ورزشی به دنبال گرفتن میزبانی مسابقات بزرگ بوده است، اما در این کار ناکام مانده است. ایران البته تلاش‌هایی برای میزبانی جام ملت‌های آسیا انجام داد، اما میزبانی مسابقات ۲۰۱۹ به امارات رسید و با توجه به اینکه مسابقات ۲۰۲۳ در شرق آسیا (چین) برگزار می‌شود، ایران باید تا مسابقات ۲۰۲۷ برای میزبانی صبر کند. از نظر امکانات زیرساختی امارات مسابقات را در ۸ ورزشگاه در ۴ شهر و چین در ۱۰ ورزشگاه در ۱۰ شهر برگزار می‌کند.

میزبانی والیبال

ایران در اولین روز‌های دوره خاتمی سال ۱۹۹۷ میزبان مسابقات زیر ۱۹ سال والیبال جهان شد. شش سل بعد در سال ۲۰۰۳ نیز میزبانی مسابقات زیر ۲۱ سال به ایران داده شد که در هر دو مورد ایران موفق بود و استقبال از مسابقات نیز نسبتا بالا بود.

در سال ۲۰۱۵ گفته شد میزبانی مسابقات زیر ۱۹ سال به ایران رسیده، اما بعد از یکی دو روز این میزبانی به آرژانتین داده شد. با اینکه ایران در سال ۲۰۱۷ قهرمان زیر ۱۹ سال جهان و سال گذشته قهرمان زیر ۲۱ سال جهان شد، اما دیگر نتوانست میزبانی این مسابقات را به دست بیاورد و در مسابقات بزرگسالان نیز طبیعتا هیچ میزبانی به ایران داده نشده و حتی ایران کاندید میزبانی هم نشده است.

در مسابقات آسیایی وضعیت متفاوت است و به خاطر مسائل مالی سایر کشور‌ها علاقه‌مند به میزبانی مسابقات نیستند. از ۵ دوره اخیر مسابقات قهرمانی آسیا، ۳ دوره در تهران برگزار شده است. مسابقات زیر ۲۰ سال هم بعد از میزبانی‌های متعدد تهران، نوبت به شهر‌هایی مثل ارومیه و تبریز و اصفهان رسیده است.

میزبانی دور مقدماتی لیگ جهانی به صورت دوره‌ای در کشور‌ها برگزار می‌شود و امسال ایران باید میزبان برزیل، استرالیا و اسلونی در هفته چهارم رقابت‌ها باشد. سال گذشته اردبیل و اورمیه این مسابقات را میزبانی کردند.

وضعیت میزبانی کشتی

در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان (که معتبرترین مسابقات جهانی کشتی به شمار می‌رود)، دو بار در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ در اوایل دوره اصلاحات، میزبانی مسابقات کشتی آزاد به ایران داده شد. از نظر اعتباری این مسابقات مهمترین مسابقاتی بوده که ایران میزبانی آن را بعد از انقلاب بر عهده داشته است. این مسابقات از سال ۲۰۰۵ به صورت همزمان با مسابقات زنان و کشتی فرنگی برگزار می‌شود و ایران طبیعتا حتی برای میزبانی اقدامی نکرده و به سراغ مسابقات سطح پایین‌تر مثل جام جهانی کشتی رفته است که بیشتر حیثیتی بوده و عموما هزینه آن برای کشور میزبان بیش از درآمد آن است.

میزبانی هفت دوره اخیر مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی به ایران داده شده است (سه دوره در تهران و بعد در شیراز، اهواز، آبادان و مجدد در تهران) که سال ۲۰۱۸ به خاطر مسائل مالی و سال ۲۰۱۹ به خاطر اعتراضات آبان ماه، این مسابقات لغو شد.

در سال ۲۰۲۰ قنلاند میزبان مسابقات قهرمانی جهان زیر ۲۳ سال جهان شد، اما ایران اعلام کرد با توافق فدراسیون جهانی، مسابقات رشته آزاد را در ایران برگزار خواهد کرد و مسابقات فرنگی و زنان در فنلاند برگزار خواهد شد. البته ایران مسابقات اختصاصی خود را با نام مسابقات جهان پهلوان تختی برگزار می‌کند که مثلا امسال تنها کشور ارمنستان در این مسابقات شرکت کرده بود!

میزبانی سایر ورزش‌ها

ایران میزبانی چند مسابقه سطح پایین در سطح دانش آموزی و ارتش‌ها و ... بوده است، اما با توجه به وضع نامطلوب ایران در مسابقات پرطرفدار، وضع مسابقات کم طرفدار را می‌توان به راحتی حدس زد. البته حالا با تحریم‌های جدید، ایران همین معدود مسابقات باقی مانده را نیز از دست خواهد داد.