کد خبر: ۲۸۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۴

واکنش‌های بین المللی به عمل جراحی آیت الله سیستانی در نجف

انتشار خبر موفقیت آمیز بودن عمل جراحی آیت الله سیستانی توسط تیم پزشکی ایشان در نجف واکنش‌هایی را در سطح داخلی و بین المللی به دنبال داشت.
روز گذشته (پنجشنبه) یک مسئول در دفتر مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی اعلام کرد که این مرجع بزرگ شیعه به علت پیچ خوردگی پای چپ دچار شکستگی در استخوان ران شدند و قرار است توسط یک تیم پزشکی عراقی تحت عمل جراحی قرار گیرند.

به گزارش «آژانس خبری عراق (واع)»، این مرجع عالی قدر در روز پنجشنبه در نجف اشرف مورد عمل جراحی قرار گرفت. تیم پزشکی ایشان نیز پس از انجام این عمل، از موفقیت آمیز بودن آن خبر داد.

مسئول تیم پزشکی آیت الله سیستانی در گفتگو با آژانس خبری عراق اظهار داشت: «این عمل نیم ساعت به طول انجامید و ما به عراقی‌ها که نگران سلامتی ایشان هستند اطمینان می‌دهیم که حال ایشان خوب است و از فردا می‌توانند حرکت را آغاز کنند.»

واکنش‌ها به عمل جراحی آیت الله سیستانی

به گزارش خبرگزاری السومریه، هادی العامری، از رهبران حشد الشعبی در بیانیه‌ای ضمن «آرزوی بهبودی سریع» برای آیت الله سیستانی، اظهار امیدواری کرد که کشور عراق کماکان بتواند از نعمت‌های وجود ایشان بهرمند شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در توییتی به زبان عربی نوشت: «به تمام مردم ایران و عراق برای عمل موفقیت‌آمیز آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی مژدگانی می‌دهم». ظریف در ادامه شفای عاجل این مرجع عالی‌قدر را از خدای متعال خواستار شد.
 
اما در این میان واکنش مقامات رسمی ایالات متحده نیز جالب توجه بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در پیام‌هایی توییتری به زبان‌های فارسی و عربی نوشت: «شکرگزارم که جراحی حضرت آیت‌الله سیستانی امروز در عراق با موفقیت انجام شد. دعای من و میلیون‌ها عراقی که آیت‌الله سیستانی برایشان منبع روشنگری و الهام است، همراه ایشان است. از خداوند می‌خواهم به ایشان شفای عاجل و عمر طولانی عطا کند.»
 
همچنین پس از اعلام خبر پایان موفق عمل جراحی آیت‌الله سیستانی «مارتین هوث» نماینده اتحادیه اروپا در عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: «برای جناب آقای علی سیستانی آرزوی شفای عاجل داریم».

سفارت آمریکا در عراق نیز طی بیانه‌ای از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی آیت الله سیستانی ابراز خرسندی کرد. به گزارش آژانس خبری عراق (واع)، در این بیانیه آمده است: «ما با شادی خبر موفقیت در عمل جراحی آیت الله العظمی سید علی سیستانی را دریافت کردیم». در این بیانیه همچنین به نقش مهم آیت الله سیستانی در برقراری ثبات پایدار در عراق و تلاش برای برقرارای امنیت در این کشور و منطقه تأکید شده است.

واکنش مقامات رسمی ایالات متحده به موفقیت امیز بودن عمل جراحی آیت الله سیستانی حاکی از موقعیت ایشان در عراق و نقش مهم ایشان در معادلات سیاسی این کشور است. ناظران بر این باور هستند که مقامات سیاسی آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و فشار‌های سیاسی ایجاد شده برای این کشور در عراق، تلاش دارند با نشان دادن نزدیکی خود به این مرجع عالی قدر، از زیر این فشار‌ها خارج شوند.