کد خبر: ۲۸۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۲۰

افرادی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شدند/ جعبه سیاه به فرانسه ارسال می‌شود/ در حوادث چند روز اخیر حدود ۳۰ نفر بازداشت شده‌اند/ بقایی و مشایی در مرخصی هستند

شاید بتوان اصلی ترین بخش سخنان امروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه را توضیحات او درباره اقدامات قضایی علیه مسببان شلیک اشتباه موشک به هواپیمای اوکراینی که باعث کشته شدن ۱۷۶ نفر شد، دانست.
امروز سخنگوی دستگاه قضایی یکی از پرخبرترین نشست های رسانه ای خود را برگزار کرد تا درباره آخرین تحولات حقوقی و قضایی کشور به افکار عمومی پاسخ دهد.

اسماعیلی در ابتدای سخنانش در نشست هجدهم خود با اشاره به اینکه تحقیقات همه جانبه درخصوص سقوط هواپیما آغاز شده از دستگیری و بازداشت تعدادی از افراد در این خصوص خبر داد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در مورد بازداشت شدگان حادثه هواپیمایی نیز گفت: سپاه پاسداران انچه باعث بروز این حادثه تا این مرحله شده بود را به مردم گزارش دادند.

به گفته اسماعیلی علاوه بردستگاه قضایی، ستاد کل نیروهای مسلح نیز مامور است و کمیسیونهای تخصصی تشکیل شده و ابعاد وقوع این حادثه در حال بررسی است و به اتمام نرسیده است.

سخنگوی دستگاه قضایی گفت: البته شاید مناسبتر بود در همان ابتدا اعلام می کردند که کمیسیونهایی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در قوه قضائیه نیز قرار است با بهره‌گیری از کارشناسان ستادکل، سازمان هواپیمایی کشوری، سایبری، جنگ الکترونیک و همچنین بهره گیری از اطلاعات ضبط شده جعبه سیاه که قرار است به فرانسه فرستاده شود و با بازخوانی آن همه ابعاد بررسی شود.

اسماعیلی گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح از بسیاری از افراد بازجویی و اخذ مدارک کرده اما سوانح هوایی پیچدگی خود را دارد.

وی افزود: در این بررسی ها چند نکته را مورد توجه قرار داده ایم، نکته اول استیفای حقوق مادی و معنوی جانباختگان است و کوتاه نمیاییم و پیگیریم،  محور دوم کشف حقیقت است و باید همه ابعاد را بسنجیم و محور سوم اجرای عدالت است. برای نتیجه گیری بهتر در این موضوع همه ابعاد هم تاثیر سبب و هم‌تاثیر مباشر را می سنجیم. تحقیقات شروع شده و ۷۲ ساعت گذشته و افرادی در این خصوص  بازداشت شده اند.

اسماعیلی افزود: محور سوم اجرای عدالت است و وظیفه داریم که در این رسیدگی عدالت را اجرا کنیم. ما برای این موضوع همه ابعاد را بررسی خواهیم کرد، هم تاثیر سبب و هم تاثیر مباشر را بررسی می‌کنیم که مسئولیت سبب چقدر و مسئولیت مباشر چقدر بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در این قصه بررسی خواهیم کرد که جنگ افروزی آمریکا به عنوان سبب اصلی بروز این حوادث چه نقشی در بروز اینها داشته است. همه موضوعات در دستور کار بررسی در بخش‌های مختلف است و ان‌شاءالله نتیجه انجام خواهد شد.

اسماعیلی گفت: تحقیقات مفصلی انجام شده و افرادی بازداشت شده‌اند. رسیدگی مراحل اولیه خود را از لحظه شروع کار طی می‌کند با توجه به اینکه ۷۲ ساعت از کار قضایی ما گذشته است بازخوانی جعبه سیاه کمک‌ شایانی خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: استیفای حقوق قانونی و معنوی داغ دیدگان این حادثه جز برنامه‌ها و اولویت‌های ما است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در  مورد اطلاع قوه قضائیه از وقوع خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: آنچه به قوه قضائیه منعکس شده بود ساعاتی قبل از اعلام رسمی به مردم بود و در حد چندساعت قبل مطلع شده بودیم.

واکنش به کشته شدن هموطنان در تشییع سردار شهید سلیمانی

بخش دیگری از توضیحات مهم اسماعیلی درباره کشته شدن تعدادی از هموطنان در مراسم تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی بود. اسماعیلی در توضیحات خود در این باره گفت: در این ایام شاهد حوادث غمبار دیگری بودیم، چه جانباختگان در کرمان و عروج شهادت گونه مسافران پرواز اوکراین که از سوی خانواده قوه قضائیه از صمیم قلب به خانواده های داغدار انها و ملت ایران و اتباع سایر کشورها تسلیت عرض میکنم.

بازداشت سفیر انگلیس در اعتراضات غیرقانونی

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری درباره بازداشت سفیر انگلیس گفت: ما سیاست قضایی خود را بارها اعلام کرده ایم بین اشوبگران و اعتراض گران تقاوت قایلیم. به هیچ عنوان از امنیت کشور کوتاه نمیاییم و با کسانی که علیه امنیت اقدام کنند در چهارچوب قوانین برخورد می‌کنیم و چون وظیفه ما تامین امنیت است با هیچ کس تعارفی نداریم و لو دارای مصونیت دیپلماسی باشد به کنوانسیون های بین المللی احترام می گذاریم اما یکجانبه نیست.

اسماعیلی افزود: درست است کنوانسیون وین برای دیپلماتهای خارجی در کشور پذیرنده مصونیت قایل است ما هم قایلیم ولی به موجب ماده ۴۱ همین کنوانسیون کلیه افرادی که از مصونیت دیپلماتیک بهره‌مندند موظفند قوانین کشورهای پذیرنده را محترم دانسته و از دخالت بپرهیزند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اینکه سفیر کشور انگلیس در خارج از سفارتخانه اش در ایران در یک تجمع غیرقانونی شرکت کند و فیلم تهیه و نقش تحریک کننده و استمرار تجمع را داشته باشد پذیرفته نیست. شیطنت و دروغگویی از این بالاتر وجود دارد؟ این فرد عنصر نامطلوب شناخته می شود و چنانچه اینگونه شود هم انتظار مردم و هم قوانین بین الملل ایجاب می کند که از کشور اخراج شود.

او گفت: دولت پذیرنده بدون توجیه رفتار می تواند پیام دهد که رئیس یا هر شخص دیگر عنصر نامطلوب است و چنانچه امتناع کردند می توان او را اخراج کرد. امروز توقع مردم این است و قوانین بین الملل نیز ایجاب میکند البته نهاد مسؤول وزارت امور خارجه است ولی از نطر ما این فرد عنصر نامطلوب است.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: درست است که کنوانسیون‌ وین در تبیین حقوق دیپلماتیک برای دیپلمات های کشورهای خارجی در کشور  پذیرنده مصونیت قائل شده است، ما نیز این مصونیت را قائلیم اما به موجب ماده ۴۱ این کنوانسیون  کلیه افرادی که از مزایا و مصونیت‌های دیپلماتیک بهره مند هستند موظفند قوانین و مقررات دولت پذیرنده را محترم بشمارند و از مداخله در امور داخلی کشور میزبان خودداری کنند.

وی افزود: اینکه دولت انگلیس در خارج از کشور، سفارت انگلیس در داخل ایران، سفیر انگلیس به عنوان بالاترین مقام نمایندگی در جمهوری اسلامی در یک تجمع غیرقانونی شرکت می کند و از این تجمع فیلم و عکس تهیه می‌کند و نقش تعیین کننده برای ایجاد تجمع و استمرار آن به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: چه اینکه ابتدائا نشناخته‌اند که این فرد کیست و در اولین مواجه با مامورین هم انگلیسی صحبت می‌کرده و خود را معرفی نمی‌کرد.بعد که احساس کرده در خطر بازداشت قرار دارد به فارسی خود را به عنوان سفیر انگلیس معرفی کرده است.

اسماعیلی ادامه داد: در حقوق بین الملل این قبیل از عناصر عنصر نامطلوب شناخته می‌شوند و انتظار مردم این است که او را از کشور بیرون کنند و هم بعد بین‌المللی این را ایجاب می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ماده ۹ عهدنامه وین ادامه داد: امروز انتظار مردم ما این است و قواعد بین المللی هم این را ایجاب می‌نماید.  البته مسئول و مباشر در این حوزه وزارت امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت پذیرنده است.

تعقیب حقوقی ترور شهید سردار سلیمانی

اسماعیلی درباره رسیدگی قضایی به ترور سردار سلیمانی گفت: شخص ترامپ و دولت او رسماً اقرار کردند که این اقدام تروریستی توسط آنها انجام شده است. ما معتقدیم در حوزه کیفری سه مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد مرجع اول دادگاه های کیفری جمهوری اسلامی است. فردی غیر ایرانی در خارج از قلمروی جمهوری اسلامی ایران اقدامی را علیه شهروندان انجام داده است و  ما معتقدیم صالح به رسیدگی هستیم. مرجع دوم کشور عراق  به لحاظ محل وقوع جرم است.  مرجع سوم دیوان بین‌المللی کیفری لاهه است.

وی افزود: بنای ما این است که هم در جمهوری اسلامی و عراق و در لاهه علیه ارتش و دولت آمریکا و علیه ترامپ اعلام جرم کنیم و تشکیل پرونده دهیم. چه بسا شاید بعد از دوران ریاست جمهوری ترامپ او را  بتوان به کشور فراخواند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بنا داریم هم در ایران و هم در عراق و هم در دیوان بین المللی اعلام جرم کنیم و تشکیل پرونده بدهیم و حتی اگر روند دادرسی طولانی شود دست برنمی داریم.

برخی نمایندگان ردصلاحیت شده پرونده قضایی دارند

سخنگوی قوه قضاییه  درباره رد صلاحیت برخی داوطلبان در ارتباط با محکومیت مالی افراد، گفت: مرجع صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس در قانون مشخص شده است و شورای نگهبان عهده دار آن هست. هنوز رسیدگی به صلاحیت ها به اتمام نرسیده و رد صلاحیت شدگان فرصت اعتراض دارند. چه بسا تغییراتی در نتایج آن رخ دهد اما اینکه نمایندگان پرونده دارند یا خیر باید بگویم  تعدادی پرونده قضایی دارند البته عدد آن بالا نیست.

وی افزود:  تعدادی از نمایندگان که رد صلاحیت شدند پرونده ندارند  ولی دو نکته لازم است که بگویم.  نکته اول این است که آمادگی داریم در این موارد با وصول گزارشات برابر ضوابط رسیدگی کنیم‌. اگر کسی از جرمی اطلاع دارد به ما بگوید و توجه به این نداریم که چه  سمت و جایگاهی دارند . بعد از رسیدگی می گوییم که فرد مجرم است یا خیر. در نکته دوم این است که در برخی موارد این شائبه‌های مالی و جرم اقتصادی مالی تفاوت است. در مجموعه خودمان این را داریم و گاهی سوال می شود چند تا قاضی اخراج شدند و چرا اعلام نمی کنید.  لذا   ما در بررسی صلاحیت قضات هم در مورد نداشتن صلاحیت و تخلف تفاوت قائل هستیم. من از حراست‌ دستگاه‌ها گلایه دارم و به آن‌ها می‌گویم به گوش باشند و اول جرایم را رصد کنند و دوم جرایم را به قوه قضائیه گزارش دهند.

بقایی و مشایی در مرخصی هستند

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده بقایی و مشایی و اینکه آیا شایعات مطروحه درباره آزادی و بیماری آنها صحت دارد یا خیر؟ گفت: در پرونده بقایی و مشایی بارها اعلام شده  و رسیدگی شده و محکوم شدند و محکومیت آنها در حال اجراست.
در ارتباط  با مرخصی و درمانی همانند سایر زندانیان از مرخصی استفاده می کنند و هر زندانی که نیاز به درمان در خارج از زندان داشته باشد مقدمات درمانی‌اش  در خارج را  فراهم می کنیم.

وی تاکید کرد: اتفاق جدیدی مانند آزادی  به معنای مختومه شدن پرونده نیست و نیفتاده است و به تناوب مانند دیگران از مرخصی استفاده می کنند.

پرونده فساد ارزی باز است

سخنگوی قوه در پاسخ به سوالی در رابطه با بازپرسی از معاون سابق نظارت بانک مرکزی در پرونده فساد ارزی گفت: این پرونده نواقصی داشت که بعد از رفع آن‌ها توسط دادسرا اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، گفت: اولین اقدام ما اقدام نظارتی از طریق سازمان بازرسی کل کشور است. تلاش اولیه ما در حمایت از تولید و رونق تولید آن است که به کالاهایی که مشابه خارجی دارند ارز تخصیص داده نشود و حتی بدون تخصیص ارز هم این کالاها وارد کشور نشوند و مجلس هم قوانین را اصلاح کند.

وی در پاسخ به سوالی  در مورد گم شدن ۱۸ میلیارد دلار ارز گفت: برخی از بر باد رفتن ۱۸ میلیارد دلار ارز صحبت کردند  و برخی از گم شدن آن صحبت کردند و آنطور که باید موضوع تبیین نشد. ما در این بخش ارزهای تخصیص داده شده را بررسی کردیم و  در حال انجام تحقیقات درباره بخشی از پرونده در بانک مرکزی هستیم. زمانی که ارز بالای ۱۰ هزار تومان بود، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد و افرادی برای سفر خارجی ارز دریافت کردند و ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و در بازار آزاد فروختند که این هم بخشی از باد دادن ارز است، البته بخشی از تخصیص ارز هم درست بوده است. بخشی از ارزهای تخصیص داده شده هم در پرونده مدیران بانک مرکزی است که بعد از رفع نقص در دادسرا، در دادگاه به آن رسیدگی می‌شود.

وی افزود: ارز برای واردات کالا و کاغذ نیز اختصاص داده شده که در جای خود مصرف نشده است و پرونده‌های زیادی در این رابطه تشکیل شده و به آن‌ها رسیدگی شده است.

پرونده کیک‌های آلوده به قرص چه شد؟

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره  سرنوشت رسیدگی به پرونده کیک‌های آلوده به قرص گفت: بخش‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی مطالعات گسترده ای انجام داده‌اند. تا امروز آنچه مسلم است این است که واحدهای تولیدی ما نقشی نداشتند و  مطالعات ادامه دارد و حاکی از یک توطئه بوده است زیرا قرص در بیش از ۵۰ برند کشف شده بود.

وی افزود: در برخی استان‌ها نفراتی بازداشت شده‌اند و هنوز منشا اصلی شناسایی نشده و نیروی انتظامی و بهداشت و درمان پیگیر موضوع هستند.

احکام سنگین برای متهمان پرونده سکه ثامن

سخنگوی قوه قضائیه در مورد رسیدگی به پرونده سکه ثامن گفت: با پیگیری های انجام شده،جلسه دادگاه برگزار شده و حکم صادر شده البته قطعی نیست ولی متهم اصلی به ۱۵ سال حبس تعزیزی محکوم شده و به ۳۶۵۱ میلیارد و ۶۵۱ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۶۸ ریال رد مال نیز محکوم شده که ۷۰۰ میلیارد ریال قبلا استرداد شده بود.

وی ادامه داد: متهم همچنین یک هزار و ۸۱۲میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۶۳۰ هزار ریال جزای نقدی در حق دولت و بابت اتهام پولشویی به ۹۹ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریال رد مال محکوم شده است.

صدور حکم اعدام برای حمله کنندگان به کلانتری در اهواز

اسماعیلی همچنین درخصوص دستگیری عناصر ضد انقلاب در اهواز در پرونده حمله به کلانتری گفت: بله، در حملات تروریستی که به کلانتری در استان خوزستان شده بود علاوه بر حمله مسلحانه و شهادت دو تن از سربازان و مجروح شدن تعدادی از انها، معاندان بنا داشتند فیلم ضبط کنند و بفرستند که این افراد دستگیر شده و هفته گذشته محاکمه شدند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: از این افراد ۳ نفر به اعدام و سایران به حبس ۱۰ سال و ۱۵ سال و یک نفر با تخفیف به ۵ سال محکوم شدند.

مبارزه با فساد در بین قضات

اسماعیلی همچنین در مورد رسیدگی دستگاه قضا نسبت به شائبه های وجود فساد در قضات نیز گفت: در برخی موارد بین شائبه مالی و فساد مالی و جرم اقتصادی و مالی تفاوت است.

وی ادامه داد: در مجموعه خودمان که مجموعه قضات است این مسئله را داریم. یک موضوع جرم است که دادگاه جزایی رسیدگی می‌کند و یک موضوع نیز صلاحیت قضایی است که برخی اوقات به دلیل مسائل مالی، صلاحیت قاضی زوال می‌یابد هر چند امکان دارد در دادگاه نیز محکوم نشود.

اسماعیلی گفت: برای مثال اگر قاضی با یکی از اصحاب پرونده مراودات مالی داشته باشد و مثلا از یکی از این افراد یک خودرو یا خانه بخرد و پولش را هم بدهد اما این قبیل از اقدامات را نافی صلاحیت قاضی می‌دانیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این اقدام رشوه نیست و محکومیت کیفری هم ندارد اما در دادگاه بررسی صلاحیت، مورد رسیدگی قرار گرفته و اعلام می‌شود این فرد صلاحیت قضاوت ندارد.

اعلام آمار بازداشتی های حوادث اخیر

سخنگوی قوه قضائیه در مورد بازداشت شدگان حوادث آبان ماه نیز گفت: مسؤول ماییم و آمار را اعلام کرده ایم ولی از عددی آغاز و کمتر شد و دلیلش این بود که بین اغتشاش‌گر و معترضان تفاوت قایل شدیم.

اسماعیلی گفت: حتی در مورد کم تقصیرها هم گفتیم با رافت برخورد شود، ابتدا تعدادی بازداشتی داشتیم که با غربالگری این کمتر شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در مورد آمار فوت شدگان شورای امنیت ملی متولی است و این راه بارها گفته ایم.

اسماعیلی گفت: با کسانی که اعتراض مسالمت آمیز دارند برخوردی نمی کنیم و با رافت نگاه می کنیم ولی انجا که اقدام علیه امنیت باشد تعارفی نداریم. همچنین در حوادث اخیر حدود ۳۰ نفر بازداشت شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که تعدادی سلبریتی میان بازداشتی ها بوده اند گفت: برای ما بین سلبریتی و غیرسلبریتی فرقی نمی کند و دستگیری توسط ضابطان در صورت مشاهده جرم انجام شده است.

سپاه نباید تضعیف شود

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام برخی افراد نسبت به تضعیف سپاه در روزهای اخیر گفت: سپاه پاسداران پاسدار امنیت، پاسدار مرزها، ارزش‌ها و پاسدار کیان انقلاب و نیرویی است که اثبات کرده که فدایی مردم است.

اسماعیلی گفت: سپاه برای دفاع از این کشور و مردم در برابر گلوله ایستاده و شهدای زیادی تقدیم کرده است و هیچ هراسی هم ندارد که در برابر هر دشمنی که بخواهد به این کشور و مردم آسیب برساند، بایستد ولو قدرت جهانی آمریکا باشد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در این حادثه هم دیدیم، در وضعیتی که هیچ کس جرات نمی‌کرد متعرض دولت آمریکا و نیروهای مسلح آمریکا شود، سپاه با سرافرازی اقدام کرد که اقدامی دقیق و اثرگذار بود و در عرصه‌های مختلف فداکاری خود را برای مردم به اثبات رسانده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: به هیچ عنوان نه تضعیف سپاه و نه هیچ یک از نیروهای مسلح و نه تضعیف هیچ یک از ارکان حاکمیت را برنمی‌تابیم و این را مضر به حال کشور و مردم می‌دانیم.

وی ادامه داد: اگر اقدامات فداکارانه سپاه در دفاع از کشور نبود، بدخواهان معلوم نبود چه به روز این مردم و مملکت می‌آورند. از اینکه شجاعانه و متواضعانه آمدند و آنچه اتفاق افتاده را توضیح دادند تشکر می‌کنیم و فرایند قضایی ما در مسیر استیفای حقوق جان‌باختگان و کشف حقیقت با همه ابعاد آن است.

اسماعیلی گفت: بیشترین تیم کارشناسی را برای این پرونده گذاشتیم تا همه ابعاد بررسی شود و قضاوت خودمان را نیز اعلام خواهیم کرد. این مسئله به هیچ عنوان نباید زمینه‌ساز نیروی مقتدر سپاه باشد.