کد خبر: ۲۸۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۸۹

گزینه های ایران برای انتقام علیه ایالات متحده و آمریکایی ها در سطح جهان از نگاه یورونیوز/ هیچ کجا برای ایران نقطه ی صفر نیست/ احتمال همه چیز وجود دارد

(شهید سپهبد) قاسم سلیمانی به مدت دو دهه با استفاده از تاکتیک های منحصر به فرد، به تربیت گروه های مردمی و مقاومت پرداخت که با عملیاتی موسوم به" سایه"، گوش به فرمان فرمانده ایرانی خود بودند. اکنون همان شبکه احتمالا برای انتقام شهادت او ، می توانند تقریباً همه جای دنیا را تهدید کنند.
وب سایت شبکه خبری یورونیوز به نقل از اخبار جهانی ان بی سی نیوز در گزارشی تفصیلی به واکنش متقابل ایران در پی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت و نوشت:

با ترور (شهید سپهبد) سلیمانی توسط حمله یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده ، مجدداً همه توجه ها در سرتاسرجهان به تنش های میان ایران و امریکا جلب شده است . قول "انتقام سخت" توسط رهبر (عالیقدر) ایران ، باعث هشدارهای امنیتی سفارتخانه ها در سراسر خاورمیانه و افزایش نیرو های امنیتی در ایالات متحده گردیده. مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند که 3500 سرباز دیگر در طی چند ساعت آینده به خاور میانه گسیل داده می شوند.

یک منبع آگاه در جلسه فلوریدا ، در اینباره گفت: در مار-لاگو ، جایی که رئیس جمهور دونالد ترامپ در تعطیلات به سر می برد، تکاپو و جنب و جوشی غیر عادی دیده می شود، زیرا مقامات سعی می کنند برای هر گزینه احتمالی تلافی جویانه آماده شوند.

(شهید سپهبد) سلیمانی ، فرمانده دیرینه نیروی قدس و چهره ای محترم در ایران  است . مهندسی استراتژیک ایران برای استفاده از تاکتیک های نظامی و نامتقارن  به طور عمده از دستاوردهای وی محسوب می شود.

نایسان رفعتی ، تحلیلگر ایران در گروه بین المللی بحران گفت:" در برابر ایران ، منوی بازی از مسیر های بالقوه و گوناگونی  برای واکنش های مستقیم و غیر مستقیم ، گشوده است.

واکنش ایران می تواند اشکال مختلفی داشته باشد ، افراد ، دارایی ها ، منافع ، متحدین یا ترکیبی از همه این گزینه ها . این واکنش ممکن به این زودی ها رخ ندهد و در فضایی خارج از خاورمیانه  یا حتی یک حمله ی سایبری باشد.

نیک راسموسن ، مدیر پیشین مرکز ملی مبارزه با تروریسم و ​ فعال در نشریه ی ان بی سی نیوز، گفت: قابلیت های  ایران در خارج از این کشور را می توان به سه حلقه ی متحدالمرکز تقسیم کرد.

راسموسن ادامه داد: ایران در خاک همسایگان نزدیک خود ، می تواند عملیاتی نظیر آنچه که هفته ی گذشته با سفارت امریکا در عراق انجام داد را طرح ریزی کند. در ابعاد وسیع تر مانند خاورمیانه ، ممکن است این عملیات زمان بیشتری ببرد ، اما این احتمال وجود دارد که نزدیکان جمهوری اسلامی پرسنل ایالات متحده ، بازرگانان یا گردشگران را تهدید کنند. در حلقه ی بزرگتر و در ابعاد جهانی، در بعضی نقاط  ، از جمله آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین ، قابلیت های ایران از پیشرفتهای کمتری برخوردار است -  اما قابل چشم پوشی نیست.

راسموسن تاکید کرد: "نکته این است که آنها  از هرجایی می توانند اقدام کنند و تقریبا هیچ کجا برای آنها نقطه ی صفر نیست. تقریباً  احتمال همه چیز وجود دارد. دفاع بسیار دشوار است ، چراکه حمله از هر جایی می تواند صورت گیرد.

در اینجا چند هدف بالقوه برای انتقام توسط ایران آورده شده است:

 نیروهای نظامی ایالات متحده که هم اکنون در خاورمیانه و خلیج فارس حضوردارند ، از جمله در عراق ، سوریه ، قطر ، بحرین ، کویت و امارات.

از دهه 80 میلادی ، ایران محور مقاومت در عراق ، لبنان ، سوریه ، یمن و جاهای دیگر را آموزش داده است که تا کنون حملات گسترده ای علیه اهداف و متحدان امریکا ،انجام داده اند. این موضوع به ایران این امکان را می دهد  که همچنان  که  از نفوذ نظامی و سیاسی این محور با پایین ترین صرف هزینه بهره می برند،   مخالفان را  نیز مجبور می کنند تا  قبل ازحمله مستقیم به خاک ایران ، دچار تردید شوند.

متحدان ایران در عراق می توانند به 5000 سرباز آمریکایی مستقر در عراق ، سفارت آمریکا در بغداد ، کنسولگری آمریکا در شهر شمالی اربیل ، آمریکایی هایی که در صنعت نفت کار می کنند یا صدها نفر از پیمانکارانی که از سربازان آمریکایی پشتیبانی می کنند ، حمله کنند.

در سوریه عده ای از سربازان امریکایی در مجاورت عده ی کثیری از یاران ایران و کردهای متحد انان  حضور دارند که ممکن است هر لحظه هدف حمله ی متحدین ایران واقع شوند .

سفارتخانه های آمریکا

با اینکه سفارت خانه های امریکا در خاورمیانه بسیار مستحکم بوده و ویترین نمایش قدرت جهانی آمریکا به حساب می آیند اما دیدیم که قبلاً به آنها تعرض شد. تنها چند روز قبل از ترور(شهادت سپهبد) سلیمانی ، وقتی تنش های ایالات متحده و ایران درمنطقه در حال افزایش بود ، سفارت ایالات متحده توسط معترضین در بغداد مورد حمله قرار گرفت - همان شهری که (شهید سپهبد) قاسم سلیمانی در آنجا مورد حمله ی امریکا واقع شد. رئیس جمهور دونالد ترامپ در توییتر خود، ایران را به دلیل انچه که او "سازماندهی" این حملات دانسته ،مقصر خواند.

تصرف سفارت امریکا در تهران در سال 1979 و گروگان گیری امریکایی ها توسط  انها به مدت یک سال ، به نمادی قدرتمند از انقلاب ایران و پایان روابط دیپلماتیک تهران و واشنگتن تبدیل شد. چند سال بعد ، ایران و متحدانش در بمباران سفارت ایالات متحده در کویت نقش داشتند.

خلیج فارس

گذشته از حملات شبه نظامیان ، ایران می تواند از زرادخانه ی موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین خود برای صدمه زدن به متحدین آمریکا در خلیج فارس و یا ضربه زدن به تأسیسات نفتی و تانکرهای دریایی استفاده کند.  ایران می تواند حتی اقدامی شدیدتر انجام دهد ، مثلا  تهدید های قبلی خود را مبنی برفلج کردن حمل و نقل نفت از طریق تنگه هرمز با حمله به تانکرها و مین گذاری در منطقه عملی سازد.

متحدین ایالات متحده

ایران می تواند به یکی از متحدان منطقه ای آمریکا ضربه بزند که بسیاری از آنها در حال حاضر دشمنان ایران هستند. مانند اسرائیل ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی .

ایران در لبنان ، درست زیر گوش اسرائیل ،  حزب الله را دارد ، که این گروه به قدرتمندترین نیروی نظامی و سیاسی لبنان تبدیل شده است. حزب الله می تواند به منافع آمریکایی ها در لبنان  حمله کرده  ویا حملات موشکی خود را به اسرائیل از سر بگیرد.

حمله ی سپتامبر 2018 به قطب اصلی زیرساختهای نفتی پادشاهی عربستان سعودی که باعث  شد ،دولت آمریکا و اروپا  ایران را مسئول مستقیم این حملات بدانند، تاییدی بود بر توانایی بالای تهران در نفوذ به دفاع هوایی عربستان سعودی .

شهروندان آمریکایی

کلمنت ترمه ، عضو پژوهش در علوم پو ، انستیتوی علوم سیاسی مستقر در پاریس ، گفت : یک پاسخ احتمالی دیگر ،  می تواند دستگیری شهروندان امریکایی توسط متحدین جمهوری اسلامی در سراسر جهان باشد.

ترمه گفت: "این واکنش می تواند گروگانگیری باشد ، به خصوص در مناطقی مانند عراق یا افغانستان. در حال حاضر سفارت آمریکا در عراق ، با تأیید ضمنی این احتمال، به همه آمریکایی ها گفته است که فوراً این کشور را ترک کنند.

کارشناسان امنیتی بر این باورند که ، کنترل قابل توجه حزب الله بر فرودگاه لبنان و مناطق خاصی از این کشور می تواند چالش های بیشتری برای اسیب رساندن به آمریکایی ها ایجاد کند.و بدتر آنکه، حزب الله به خاورمیانه محدود نمی شود: تحلیلگران تروریسم، کاشت ریشه های  این سازمان را در سراسر آفریقا و آمریکای لاتین و به میزان کمتر، درایالات متحده  پیگیری کرده اند.

سایبر

مقامات سابق آمریکا می گویند که ایران احتمالاً از توانایی خود در جنگ سایبری در حمله به طور مستقیم به ایالات متحده استفاده خواهد کرد. مقامات سابق اطلاعاتی می گویند :انجام یک حمله تروریستی به خاک آمریکا لقمه ی بزرگی  برای ایران است و سازماندهی و برنامه ریزی آن می تواند مدت ها طول بکشد.

 پایتون، رئیس ارشد اطلاعات سابق کاخ سفید و مدیرعامل شرکت امنیت سایبری ایالات متحده در اینباره گفت:ایران توانسته توانایی های سایبری خود را ارتقا دهد و قادراست با استفاده ازاین توانایی ها برای انجام جاسوسی ، انجام تجمع اطلاعاتی و همچنین انجام ضرب و شتم استفاده کند. "