کد خبر: ۲۸۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۲۲

آرام ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۹

مؤسسه بین المللی اقتصاد و صلح، شاخص صلح جهانی سال ۲۰۱۹ را منتشر کرده که در آن ۱۶۳ کشور و ناحیه ی مستقل دنیا بر اساس میزان صلح طلبی رتبه بندی شدند.

این گزارش که بر اساس ۲۳ شاخص کیفی و کمی تهیه شده، بر میزان امنیت و ایمنی اجتماعی، وسعت کشمکش های داخلی و بین المللی فعلی، و میزان نظامی بودن کشورها تمرکز دارد. در سال ۲۰۱۹، برای اولین بار در پنج سال گذشته، شاهد اندک رشدی در صلح جهانی بودیم. افغانستان آخرین جایگاه را در این فهرست را دارد و پیش از آن کشور سوریه قرار گرفته. روسیه و منطقه ی اوراسیا هم بیشترین رشد را از نظر صلح طلبی داشتند.

۲۰- نروژ

صلح طلب ترین کشورهای دنیا در سال 2019

شفق های قطبی، آبدره ها و آسمان قطبی از نمادهای زیبایی و آرامش در کشور نروژ هستند. نروژ که اهمیت زیادی برای تلاش های بین المللی در جهت منع گسترش تسلیحات هسته ای قائل است، اخیراً به عضویت شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در آمده. کشور سرسبز و امن نروژ یکی از شادترین کشورهای دنیا برای زندگی شناخته شده، نرخ جرم و جنایت در آن پایین است و خودروهای برقی زیادی دارد و علاوه بر این ها زیستگاه خرس های قطبی و گوزن های شمالی است.

۱۸- سوئد

کیفیت زندگی در سوئد بسیار بالا است و این کشور به همراه بلژیک رتبه ی هجدهم فهرست شاخص صلح جهانی را در اختیار دارند. در سوئد هم مانند دیگر کشورهای اسکاندیناوی، خدمات درمانی عمومی و تحصیلات عالیه رایگان است و بازنشستگان از دولت حقوق می گیرند. علاوه بر این، دولت بخشی از هزینه ی تهیه ی مسکن و مراقبت از کودکان را پرداخت می کند و ساکنان منطقه ی اسکاندیناوی دسترسی زیادی به آب آشامیدنی دارند.

۱۸- بلژیک

این کشور هم مانند سوئد در جایگاه هجدهم فهرست شاخص صلح جهانی قرار دارد و نسبت به سال گذشته ۳ پله در این فهرست رشد داشته. بلژیک که یکی از کوچک ترین کشورهای اروپا است، دگر اندیش پذیری و مردم داری از شاخصه های آن محسوب می شود. این کشور رتبه ی هجدهم را در فهرست شادترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۹ کسب کرده.

۱۷- هلند

نام هلند همیشه تصویر آرامش بخشی از گل های لاله، آسیاب های بادی، بازارهای پنیر، کفش های چوبی و دوچرخه ها را به ذهن می آورد. قرارگیری این کشور در رتبه ی هفدهم فهرست شاخص صلح جهانی شاید به کاهش نرخ جرم و جنایت آن مربوط باشد. در پیش گرفتن شیوه ی توانبخشی به جای تنبیه و مجازات، منجر به کاهش جمعیت بزهکاران در هلند شده. سیاست های مدارا گرایانه ی این کشور در خصوص مواد مخدر هم در کاهش نرخ جرم و جنایت آن نقش داشته.

۱۶- مالزی

مالزیایی ها ترجیح می دهند با وجود مذاهب و آموزه های مختلفی که در کشورشان وجود دارد با قوانین صلح زندگی کنند. برخلاف فیلیپین که پایین ترین جایگاه را در فهرست شاخص صلح جهانی در میان کشورهای منطقه ی خودش دارد، در مالزی – سرزمین صلح و سازش – مالایی ها، هندی ها، چینی ها و گروه های قومی مختلف، همزیستی مسالمت آمیزی با یکدیگر دارند.

۱۵- بوتان

بوتان رکورد بیشترین پیشرفت را در میان ۲۰ کشور اول فهرست شاخص صلح جهانی دارد، به طوری که در طول ۱۲ سال گذشته ۴۳ پله رشد در این فهرست داشته. این کشور مملوء از معابدی است که به مذهب صلح طلب بودا اختصاص دارند و قوانینی دارد که مانع از ورود بیش از اندازه ی گردشگران می شود. کشور بوتان اهمیت زیادی هم برای مقوله ی شادی قائل است. طبق گزارش شاخص صلح جهانی، بوتان و پاکستان جزء ۲۵ کشوری هستند که بیشترین کاهش را در نرخ سالانه ی قتل داشته اند.

۱۴- فنلاند

کشور فنلاند تلاش های زیادی در ترویج ارزش های مرتبط با برابری در جامعه ی خود و همینطور در سرتاسر دنیا داشته.

۱۳- استرالیا

استرالیا نسبت به سال گذشته یک پله سقوط در فهرست شاخص صلح جهانی داشته که علت آن افزایش نظامی شدن این کشور است. این افزایش به دلیل رشد واردات اسلحه، هزینه های ارتش و تعداد تسلیحات سنگین آن بوده. این کشور که به عجایب طبیعی، فرهنگ بومی غنی و سواحلش معروف است، تراکم جمعیتی پایینی دارد (هر ۲/۵ کیلومتر ۷ نفر) و از سابقه ای طولانی در ثبات اقتصادی برخوردار است. استرالیا در سال ۲۰۱۸ بالاترین متوسط ثروت به ازای هر فرد بزرگسال در دنیا را داشت.

۱۲- ایرلند

ایرلند علاوه بر مناظر طبیعی زیبا و آرامش بخشش، احتمالاً ذخایر طلای غنی ای هم برای ۴/۸۵ میلیون ساکن خود دارد. ایرلندی ها را مردمی مهربان، بذله گو، آماده به خدمت و خونگرم می دانند. در کشور امنی که مردم آن دوست دارند راه و رسم ساده ای برای زندگی داشته باشند، صلح و آرامش راه خود را پیدا می کند.

۱۱- سوئیس

سوئیس، کشوری که به بی طرفی اش در منازعات جهانی مشهور است، نرخ بیکاری پایینی دارد، از نیروی کار ماهر برخوردار است و یکی از بالاترین سرانه های تولید ناخالص ملی در دنیا را دارد. سوئیس سهم زیادی هم از جوایز نوبل داشته به طوری که بسیاری از برندگان جایزه ی نوبل از این کشور بوده اند. این کشور اختراعات ثبت شده ی زیادی هم دارد.

۱۰- جمهوری چک

جمهوری چک که در قلب  اروپای مرکزی واقع شده، از فرهنگی غنی ای برخوردار است و از دسترس نیروهای قدرت های بزرگ هم دور مانده. این کشور استانداردهای بالایی برای زندگی دارد و زادگاه مشاهیری همچون فرانتس کافکا، نویسنده ی بزرگ، بوده. جمهوری چک  در سال ۱۹۹۳ و به دنبال تقسیم کشور چکسلواکی سابق به وجود آمد. این کشور از اعضای سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ناتو و شورای اروپا است.

۹- ژاپن

ژاپن، کشوری صلح طلب با کیفیت بالای زندگی، تراکم جمعیتی ای ۱۲ برابر بیشتر از ایالات متحده آمریکا و ۳ برابر بیشتر از اروپا دارد. نرخ جرم و حبس در این کشور سیری نزولی داشته. ژاپن که به مراسم های چای خوری، باغ های حیرت انگیز و اشعار زیبایش معروف است، به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکش جایگاه بالایی در دنیا دارد. ۸ سال قبل سونامی عظیمی ژاپن را درنوردید اما این کشور توانست به سرعت و با قدرت به مسیر پیشرفت بازگردد.

۸- اسلوونی

اسلوونی، زادگاه ملانیا ترامپ، بانوی اول ایالات متحده آمریکا، کشوری سرسبز است. نزدیک به ۶۰ درصد از این کشور پوشیده از درخت است و پارک ها و مناطق حفاظت شده ی آن ۲۰ هزار حیوان و گیاه مختلف را در خود جای داده اند.

۷- سنگاپور

سنگاپور مقام اول را در فهرست شاخص صلح جهانی در میان کشورهای منطقه ی جنوب شرق آسیا دارد. این دولتشهر که یکی از ثروتمندترین سرزمین های دنیا است، بر حفاظت از محیط زیست، انجام اقدامات سازگار با محیط زیست و احیاء اراضی تمرکز دارد. امنیت و ایمنی اهمیت زیادی در سنگاپور دارد. ریختن آشغال یا جویدن آدامس در وسایل نقلیه ی عمومی جریمه ی سنگینی برای گردشگران این دولتشهر دارد.

۶- کانادا

کانادا بالاترین جایگاه را در فهرست شاخص صلح جهانی در میان کشورهای آمریکای شمالی دارد و ۱۲۲ پله بالاتر از ایالات متحده آمریکا در این فهرست قرار گرفته. ایالات متحده آمریکا در میان ۱۶۳ کشور این فهرست مقام صد و بیست و هشتم را به خود اختصاص داده. کشور پررونق کانادا از فرصت های شغلی بسیار خوب و امکانات درمانی خوبی برخوردار است. این کشور که جمعیتی ۳۷ میلیون نفری دارد، دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت محسوب می شود.

۵- دانمارک

در کانون این کشور صلح طلب، دولتی باثبات و شفاف وجود دارد که تحت یک پادشاهی مشروطه فعالیت می کند. عمومی بودن خدمات درمانی و رایگان بودن تحصیلات عالیه، تنها دو مورد از مزایای زندگی در کشور صلح طلب دانمارک هستند. دانمارک عضو مؤسس ناتو و همینطور بسیاری از دیگر نهادهای بین المللی است.

۴- اتریش

اتریش سال ها مقام اول را در فهرست شاخص صلح جهانی داشت اما امسال با چند پله سقوط رو به رو بوده. کشور اتریش گرچه امتیاز بالایی در بسیاری از شاخص های تولید ناخالص ملی داشته، اما ناآرامی اجتماعی باعث افت این کشور شد. عمده دلیل این مسأله اعتراضاتی بود که بعد از انتخاب زباستین کورتس از اعضای حزب خلق اتریش و متحدش، حزب آزادی اتریش رخ داد.

۳- پرتغال

پرتغال در بخشی از اروپا قرار دارد که همواره صلح طلب ترین و آرام ترین منطقه ی دنیا بوده. این کشور همچنین طبق رتبه بندی سازمان یونیسف، مقام پنجم را در فهرست خانواده پسندترین کشورهای دنیا دارد. پرتغال عضو مؤسس ناتو، انجمن تجارت آزاد اروپا و  سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است.

۲- نیوزلند

نیوزلند از ۲۳ شاخص مورد بررسی برای این فهرست، در ۲۲ شاخص یا تغییری نداشته یا در آن ها رشد داشته اما وقایع تروریستی این کشور را با افت رو به رو کرده. علت این مسأله حمله ی تروریستی ای است که در مارس ۲۰۱۹ توسط ناسیونالیست های سفید پوست در دو مسجد نیوزلند رخ داد و در جریان آن ۵۰ نفر کشته شدند. با این حال، رشد در ۵ شاخص دیگر سبب شده این کشور بتواند جایگاه خود به عنوان دومین کشور صلح طلب دنیا را حفظ کند.

۱- ایسلند

ایسلند از سال ۲۰۰۸ مقام اول فهرست شاخص صلح جهانی را در اختیار داشته. کاهش نرخ قتل در ایسلند و افزایش سرمایه گذاری های آن در اقدامات صلح جویانه ی سازمان ملل، از چشم پژوهشگران پنهان نمانده و تحسین آن ها را به دنبال داشته. سرزمین آتش و یخ ارتشی ندارد و نیروهای پلیس آن هم مجهز به اسلحه نیستند. پایین بودن نرخ جرم و جنایت و همینطوری سازش طبقات اقتصادی، دو عامل دیگری است که سبب شده ایسلند در صدر این فهرست باقی بماند. پاکیزگی هوا هم به آرامش بخشی این کشور کمک کرده. ایسلند تلاش ها و اقدامات زیادی هم در خصوص ایجاد برابری برای همه  اقشار جامعه داشته.

منبع:روزیاتو