کد خبر: ۲۸۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۹

ادامه ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه معیشتی تا ۱۲ روز دیگر

سرپرستان خانواری که تاکنون برای دریافت یارانه اقدام و ثبت نام نکرده‌اند و متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند، برای پیگیری فرآیند برخورداری و ثبت درخواست در سایت hemayat.mcls.gov.ir تا ۲۴ دیماه یعنی ۱۲روز دیگر فرصت دارند.
اختصاص و واریز بسته‌های کمک معیشتی برای جبران آسیب‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین از آبان ماه آغاز شد. به این ترتیب این مبالغ حمایتی در نوبت اول و در روز ۲۷ آبان ماه برای ۲۰ میلیون نفر، در نوبت دوم و روز ۲۹ آبان برای ۲۰ میلیون دیگر و نوبت سوم در روز چهارشنبه ۲۹ آبان برای ۲۰ میلیون نفر سوم واریز شد.

ارزش ریالی بسته‌های معیشتی واریزی به حساب سرپرستان خانوار برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است و به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه این مبالغ دهم هر ماه واریز خواهد شد.

پس از واریز نوبت سوم و تکمیل لیست واریز ۶۰ میلیون نفری، ابهامات و پرسش‌های بسیاری از سوی مردم مطرح شد و بسیاری خانواده‌ها از عدم دریافت بسته معیشتی گلایه‌مند بودند. وزارت رفاه که مسئول ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی است راهکارهایی را برای ثبت نام جاماندگان و معترضان اعلام کرد. به این ترتیب از سوم آذرماه عملیات ارسال درخواست به کددستوری #۶۳۶۹* آغاز و مهلت ۱۰ روزه‌ای برای ثبت کدملی در سامانه مذکور تعیین شد تا افرادی که خودشان را ذی حق می دانسته‌اند و بسته معیشتی نگرفته‌اند درخواست خود را ثبت و یک کدرهگیری دریافت کنند.

۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در مرحله اول بسته معیشتی گرفتند

میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه نیز در این باره گفت: در مجموع نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در قالب ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار، ۲۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند. حدود ۲۴ میلیون خانواده یارانه‌بگیر داریم که ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بسته حمایت معیشتی گرفته‌اند. البته کمتر از یک میلیون خانوار نیروهای نظامی و مسلح هم داریم که آنها هم بسته گرفته‌اند. در واقع ۲۳ میلیون نفر بسته حمایتی نگرفته‌اند که ۲۰ درصد کشور را شامل می‌شوند.

وی افزود: ۷۸ میلیون یارانه‌بگیر داریم. از این تعداد ۱۸ میلیون نفر بسته معیشتی نمی‌گیرند. تعدادی هم حذف شده‌ و انصراف داده‌اند بنابراین ۲۴ میلیون تفاوت در آمار یارانه بگیران و بسته معیشتی بگیران وجود دارد.

ثبت ۶ میلیون درخواست در کد دستوری # ۶۳۶۹*

ثبت ۳ میلیون درخواست مجدد در سامانه Hemayat.mcls.gov.ir

از روز ششم آذرماه سایت Hemayat.mcls.gov.ir نیز به منظور ثبت درخواست بررسی مجدد بسته حمایتی فعال شد تا کسانی که پس از ۴۸ ساعت کدرهگیری دریافت کرده‌اند بتوانند با وارد کردن کدملی، کدرهگیری یا شماره حساب یارانه و کدامنیتی درخواست خود را برای طی مراحل بررسی مجدد ثبت کنند. فرصت ثبت درخواست مجدد نیز تا ۲۰ آذرماه اعلام شد.

ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای در روز ۲۴ آذر ماه اعلام کرد که طی روزهای سوم تا ۲۰ آذرماه (مهلت اعلام شده برای ثبت درخواست سبد حمایت معیشتی)، در مجموع شش میلیون و ۲۶۳ هزار و ۸۶۱ درخواست در کد دستوری # ۶۳۶۹*ثبت شد. این در حالی است که تعداد درخواست‌های ثبت شده توسط سرپرستان خانوارهایی که بسته حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۱۵ درخواست (۱۷/۶ درصد از کل درخواست‌ها) است. این تعداد به احتمال زیاد به دلیل ارسال نشدن پیامک از طریق بانک‌ها یا سایر دلایل، از دریافت بسته حمایت معیشتی اطلاع نداشته‌اند، از این رو به رغم واریز مبلغ بسته، مجددا کد دستوری را شماره گیری کرده‌اند.

بر اساس اطلاعیه ستاد شناسایی، برای ۷۱/۸ درصد (یعنی ۴ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۴۷۲) از سرپرستان خانواری که در لیست مشمولان بسته حمایت معیشتی نبودند، کد رهگیری ارسال شد. همچنین ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ نفر(۶/۱۰ درصد) از سرپرستان خانوار در لیست یارانه‌بگیران نقدی نبودند.

طبق اطلاع رسانی صورت گرفته طی هفته‌های اخیر، پس از شماره‌گیری کد دستوری# ۶۳۶۹*، شهروندان می بایست برای تکمیل فرایند ثبت درخواست خود وارد سامانه hemayat.mcls.gov.ir شده و اطلاعات خود را تکمیل می کردند، بر همین اساس، تا پایان روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه، ۳ میلیون و ۷۰ هزار و ۵۳۱ متقاضی پس از پذیرش شرایط مطرح شده و تایید اجازه دسترسی به اطلاعات مالی، اقدام به ثبت قطعی درخواست کرده‌اند که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۴۸۶ نفر با کد رهگیری و ۳۶۹ هزار و ۴۵ نفربا شماره حساب ثبت در خواست کرده‌اند.

واریز دومین مرحله بسته معیشتی در ۱۰ دی

۴۱۹ هزار خانوار به فهرست دریافت کنندگان اضافه شدند

به گزارش ایسنا، دومین مرحله از کمک‌های معیشتی، ۱۰ دی‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که با توجه به اضافه شدن ۴۱۹ هزار خانوار در این طرح، خانوارهای جدید مرحله‌های اول و دوم را باهم دریافت می‌کنند و به این ترتیب بعد از ثبت درخواست‌های مربوط به مشمولیت دریافت کمک معیشتی، تعداد خانوارها در مرحله دوم به ۱۸ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۳۷۲ نفر افزایش یافت و مبلغ واریزی برای خانوارها نیز از حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان مرحله اول به ۲۵۳۲ میلیارد تومان رسید.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه بعد از بررسی درخواست‌های متقاضیان دریافت یارانه معیشتی ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید شده و دو مرحله را یکجا دریافت می‌کنند. همچنین بررسی درخواست‌ها در وزارت تعاون ادامه و امکان افزایش تعداد مشمولان ادامه دارد.

آغاز ثبت‌نام متقاضیان دریافت بسته معیشتی که در لیست یارانه بگیران نبودند

به گزارش ایسنا، در آخرین اطلاعیه ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت آمده است که زمان ثبت درخواست دریافت بسته حمایت معیشتی برای افرادی که در لیست یارانه بگیران نقدی (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) نیستند و درخواست خود را در مهلت مقرر در کد دستوری #۶۳۶۹* ثبت کرده‌اند، از ساعت ۲۲ روز ۱۰ دی ماه آغاز شد.

طی روزهای سوم الی بیستم آذر ماه، ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ سرپرست خانواری که در لیست یارانه بگیران نبودند و خود را حائز دریافت بسته حمایت معیشتی می دانستند، اقدام به ثبت شماره ملی خود در کد دستوری #۶۳۶۹* کردند؛ این افراد می‌توانند از ساعت ۲۲ روز سه شنبه۱۰ دی ماه با مراجعه به سایت hemayat.mcls.gov.ir نسبت به ثبت درخواست دریافت این بسته اقدام کنند.

همچنین در این اطلاعیه آمده است که برای ثبت نام نیز سرپرست خانوار باید اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثبت کند.

بر این اساس مهلت ثبت درخواست در سایت، از ساعت ۲۲ روز دهم دی ماه به مدت ۱۴ روز (تا ۲۴ دی ماه) فراهم شده است. پس از بررسی اولیه اطلاعات و تعیین وضعیت، نتیجه بررسی درخواست متقاضیان به شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه، پیامک خواهد شد.

منبع:ایسنا