کد خبر: ۲۸۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۰۸

پیامدهای افشاگری‌های نیویورک‌تایمز بر سناریو جمهوریخواهان برای خاتمه کم هزینه ماجرای استیضاح ترامپ/ واشنگتن پست:چشمان ما اکنون بیناتر از همیشه به عمق فاجعه باز شده است

میچ مک کانل در صدد اجرای طرحی است تامحاکمه ستیضاح رئیس جمهور ترامپ را به یک ظاهر سازی سریع و بدون درد وبدون حضور شاهدان بدل کند، همچنین رهبراکثریت سنا خواهان نتیجه ی برد- برد بوده و قصد دارد با بهره گیری های سیاسی برابر- همانطور که همیشه در واشنگتن متداول بوده است - جریان محاکمه را پوشش دهد.
گرگ سرگنت تحلیلگرسیاسی واشنگتن پست در تازه ترین گزارش خود درباره سرنوشت ترامپ در آخرین شماره واشنگتن پست نوشت:

افشاگری های متحیر کننده ی اخیر نیویورک تایمز درباره ی فساد ترامپ در بلوکه کردن کمک های نظامی به اوکراین باعث می شود – یا شاید باعث شده است-  که حفظ آبرو در پروسه ی استیضاح سخت تر گردد.

مک کانل زیر فشار رسانه های به غریزه جانب دار، بایدبیشتر زحمت بکشد تا از فاش شدن حقایق وحشتناک دیگری جلوگیری کند.اگر جمهوری خواهان همچنان در برابر فشار رسانه هامقاومت کنند و توضیح ندهند که چرا نمی خواهند اظهارات شاهدان را بشنوند ، به طور ضمنی آشکار می کنند که آنها کاملاً از افشاگری های جدید می ترسند. به این دلیل که می دانند  ترامپ مقصر است و همچنین واهمه دارند اسناد جدید دیگری دال بر گناه کار بودن وی رو شود، توطئه ای بدتر از انچه که در تصورات ما بگنجد .

گزارش تایمز این احتمال را پررنگ تر می کند. این گزارش تشریح می کند که چگونه ترامپ وهم پیمانانش از کمک رسانی به یک متحد ضعیف در حال جنگ خودداری کرده و با اخاذی از اوکراین نقشه ی مفسده امیز خود را اجرایی نمودند.

این گزارش با جزئیات جالب توجه نشان می دهد که در داخل دولت ، توافق بر سر قانونی بودن و صحیح بودن بلوکه کردن  کمک ها - و سردرگمی در مورد انگیزه های واقعی ترامپ - بسیار عمیق تر از آنچه قبلاً می دانستیم بوده و همچنین  تعداد مقامات ارشدی که در کابینه دراین نقشه دست داشتند ،فراتر از تصور است.

در اوایل ماه ژوئن ، میک مولوانی ، رئیس ستاد کاخ سفید قصد داشت پرونده ی بلوکه کردن کمک ها را به جریان بیندازد  ، ولی رابرت بلر، یکی از معاونان اصلی او نگران بود که طرح این دعاوی ، هیزمی است بر آتش این روایت که ترامپ  با این کار به طور ضمنی به روسیه کمک کرده است .

اختلافات داخلی شدت گرفته بود. پنتاگون ماهها بود که برای دریافت پول فشار می اورد. مارک اسپر وزیر دفاع ، مایک پومپئو وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آن زمان جان بولتون هرسه تلاش کردند تا ترامپ را قانع کنند که بلوکه کردن این کمک ها به نفع منافع ملی ما نیست.

ترامپ با بی تفاوتی تمام تصمیمات فساد مالی اوکراین را اتخاذ کرد..حالا بر همگان اشکار شده است که ترامپ در واقع ازاوکراین  خواسته با ارائه ی تحقیقاتی ساختگی ، روسیه را از خرابکاری های انتخاباتی در ارائ الکترال 2016  تبرئه کند و"جو بایدن" رقیب سرسخت انتخاباتی خود در سال 2020 را بی حیثیت نماید. گزارش تایمز فاش می کند که مقامات ارشد ترامپ حرکت به ظاهر مبارزه با " فساد اوکراین " (که حتی هدف واقعی ترامپ هم نبود) را به نفع کشور نمی دانستند.

وکلا در دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید (OMB) تمام تلاش خود را به کار بستند تا با یافتن استدلال های قانونی دور از ذهن از سمت فرماندهی کل قضایی ترامپ استفاده کرده و با لغو کردن اختیارات کنگره در موضوع کمک ها، همه ی موانع قانونی سد راه ترامپ برای بلوکه کردن انها را از پیش رو بردارند.

  مایکل دافی ، یکی ازمنصوبین سیاسی در OMB ،  از آنجایی که خود در بلوکه کردن کمک ها نقش داشت ، سعی کرد پنتاگون را مسئول پی گیری و ارسال کمک ها معرفی کرده و از خود و کاخ سفید سلب اتهام نماید. یکی از مقامات پنتاگون در این باره گفت : از شنیدن این ادعا ماتم برد".

دافی این کمک ها را با تاکتیک های بوروکراتیک بسیار غیرمعمول بلاک کرد و حاضر نشد به مقامات پنتاگون بگوید که چرا ترامپ از ارسال انها خودداری می کند  و انها را نزد خود نگه داشته است.

غیر ممکن است بتوانیم این سناریو را آنطور که مدافعان ترامپ روایت می کنند ، بخوانیم. اینکه این پول به منظور اهداف سیاسی معقول بلوکه شد ه بوده و هیچ گونه اخاذی صورت نگرفته بوده است، دروغ محض است. چرا که طبق این گزارش درست زمانی این پول از بلوک در می آید که اکراین تحقیقات مورد نظر ترامپ را تحویل می دهد.

بسیاری از مقامات نگرانند ، بلوکه کردن کمک ها باعث بی اعتباری قوانین شده ودامنه ی ان به تمامی زمینه ها گسترش داده می شود. برخی دیگر اقدامات ترامپ را مغایر با منافع ملی دانسته و از پاسخ گو نبودن ترامپ ابرازنگرانی می کنند. یکی از مقامات ارشد اجرایی که در این طرح نقش داشت سعی کرد کاخ سفید را از این اتهامات دور کرده و بر تمامی این تخلفات سرپوش بگذارد.

با این وجود ، انچه که این اطلاعات جدید را وحشتناک تر می کند ، این است که بسیاری از این مقامات که مستقیماً در بلوکه کردن کمک ها نقش داشتند ، همان کسانی هستند که ترامپ از حضورشان در جلسه ی استیضاح مجلس جلوگیری کرد.

 در اینصورت ، محاکمه ای بدون اظهارات شاهدان غیر قابل اجتناب می شود. دموکرات ها می خواهند شرح واقعه را از زبان مالوانی ، بولتون ، دافی و بلر بشنوند و دقیقا به همین خاطر است که مک کونل  بدون حضور شاهدان در محاکمه از دست یابی ما به حقیقت جلوگیری می کند.

 چشمان ما اکنون بینا تر از همیشه به عمق فاجعه باز شده است، که چه تعدادی از مقامات در این نقشه دست داشتند و چقدر مک کانل و ترامپ اصرار دارند که همه چیز را توجیه کنند. تمام ماجرا چنان واضح و روشن است که هیچ بعید نیست خاکریز رسانه ها با هر گرایشی نابود شده و جایی برای دفاع از ترامپ نماند.

مدافعان ترامپ در معرض خطر بزرگی قرار دارند.  زیراحالت دیگری هم محتمل است. اگر مک کانل با برگزاری محاکمه ای ساختگی به یک تبرئه ی سریع الوصول دست یابد، این احتمال می رود که در اینده  دوباره ، این پرونده رو شده و موی دماغ جمهوری خواهان شود و اینباربا افشا شدن تمامی ماجرا عمق فساد و رسوایی ترامپ و پیروانش با شدت بیشتری بر ملا گردد.

همانطور که جورج . تی. کانوی در اینباره می گوید:" در چنین سناریویی مدافعان ترامپ با خودداری کردن از ارائه ی شواهد، در اتشی خواهند سوخت که اکنون سعی در پنهان کردنش دارند."

افشاگری های اخیر، نکته ی بالا را تأیید می کند. مرکز حقیقت یابی عمومی  (CPI) با کسب اجازه از دادگاه درحال بررسی اسناد به منظور بررسی نقش OMB (دفتر مدیریت و بودجه ی کاخ سفید) و پنتاگون در بلوکه کردن کمک ها می باشد . از این طریق به ای میل های دافی دست پیدا کرده است اما بخش عمده ای از این ای میل ها حذف شده بودند.

مرکز حقیقت یاب برای دسترسی به موارد حذف شده به یک قاضی درخواست داده است .از انجایی که انتظار می رود حکم در ماه مارس جاری شود محتمل است که  در همین مدت کم CPI به اطلاعات جدید بیشتری مبنی بر اگاهی مقامات از غیر قانونی بودن بلوکه کردن کمک ها ،دست یابد..

این  اتفاق شاید پس از آن که جمهوری خواهان مجلس سنا با محاکمه ای ساختگی ترامپ را تبرئه کردند ، رخ دهد. اما  آیا آنها واقعاً می خواهند با مخفی نگه داشتن چنین شواهدی ، ان هم در مواجهه با دور جدیدی از افشاگری های عمیقاً ناخوشایند ، زیر دین کشور بمانند؟

ظاهرا آن ها راحت ترند زیر دین مردم باشند تا اینکه شاهدان  به شرح کامل نقشه ی انها بپردازند.که این خود نشان دهنده ی میزان نگرانی انها از اگاهی مردم نسبت به حجم فسادی است که ترامپ مرتکب شده است.