کد خبر: ۲۸۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۹۷
تلاش اصولگرایان برای استیضاح بیژن زنگنه به بهانه گران شدن بنزین

پروژه «سقوط دولت» این بار با استیضاح وزیر نفت کلید خورد/ زنگنه برای دومین بار در مسلخ استیضاح!/

دومین بار است که استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت دوازدهم، به اصرار اصولگرایان ولایی مجلس دهم کلید می‌خورد. استیضاحی که برخی آن را سیاسی می‌دانند و معتقدند مخالفان دولت به منظور زمین‌گیر کردن روحانی در شرایط سخت تحریمی درصدد خانه‌نشین کردن «ژنرال کابینه دوازدهم» برآمده‌اند. پروژه‌ای که شهاب نادری، عضو فراکسیون ولایی، از آن تحت عنوان پروژه «ساقط کردن» دولت فعلی یاد می‌کند.

 اوایل آذرماه، پس از اعتراضات مردمی به دنبال گران شدن 300 درصدی و یک‌شبه نرخ بنزین، اعضای فراکسیون اصولگرای مجلس یا همان ولایی‌ها استیضاح زنگنه را به عنوان مقصر ماجرای سهمیه‌بندی بنزین کلید زدند. در این باره احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، سوم آذر به خبرنگاران گفت طرح استیضاح بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، را با 50 امضا تقدیم هیات‌رئیسه کرده است. طرحی که در حال حاضر تعداد امضاهای آن به حدود 80 امضا رسیده است.

محورهای استیضاح نفتی
 
استیضاح‌کنندگان «حذف کارت سوخت و راه‌اندازی دوباره آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه اطلاعات غلط درباره افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره علت گران شدن نرخ بنزین، وجود دستگاه کارتخوان در دفتر وزارت نفت، ناکارآمدی در انعقاد قرارداد‌های میادین مشترک گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاری‌ها و همچنین بی‌توجهی به توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فراورده‌های نفتی» را از جمله محورهای این استیضاح برشمردند.

طرح «استیضاح» و «محاکمه» همزمان زنگنه در مجلس و دادگاه
 
گفتنی است علاوه بر استیضاح، جمعی دیگر از نمایندگان شکایت همزمان از زنگنه به قوه قضاییه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای جبهه پایداری خمینی‌شهر در مجلس، گفت در شکایت‌شان از قوه قضاییه خواسته‌اند به اقدامات وزیر نفت که موجب وارد آمدن ضرر و زیان به بیت‌المال شده است رسیدگی کنند.

شکایت‌کنندگان از وزیر نفت مدعی شده‌اند حذف کارت سوخت و احیای دوباره آن «ضرر چند صد میلیاردی به بیت‌المال» وارد کرده است. همچنین شکایت‌کنندگان از وزیر مدعی هستند برخی از اقدامات زنگنه در کسوت وزارت فسادزا بوده است.

 استیضاح زنگنه به بهانه «کرسنت»

اولین بار استیضاح زنگنه 25 اردیبهشت 97 با 15 امضا با محوریت پرونده «کرسنت» در دستور استیضاح‌کنندگان اصولگرای مجلس قرار گرفت. موضوعی که جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی فراکسیون امید مجلس، در واکنش به استیضاح‌کنندگان وزیر نفت گفت: «استیضاح‌کننده‌های زنگنه بیایند یک‌ بار برای همیشه روشن کنند و بگویند پیشنهادشان برای دور زدن تحریم‌ها چه بوده است و چه کسانی را می‌خواهند بیاورند تا این تحریم‌ها را دور بزنند. بیایند توضیح دهند وزیر نفت چه کوتاهی‌ای در این مدت داشته است.»

ماجرای دومین استیضاح
 
پس از نوبت اولی که زنگنه توانست با توضیحاتش از تیغ استیضاح اصولگرایان رها شود، این دومین باری است که گران شدن ناگهانی بنزین، پس از تاکید وزیر نفت بر عدم اجرای سهمیه‌بندی بنزین و دادن اطمینان به مردم، بهانه دست ولایی‌های مجلس داد تا زنگنه را به مسلخ استیضاح ببرند.

هرچند زنگنه در این باره گفته است ترسی از استیضاح ندارد و حاضر است در جلسه استیضاح به سوالات و ابهامات ایجادشده پاسخ دهد. زنگنه در یادداشتی که در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، هدف استیضاح‌کنندگان را چشم طمع به پول زیاد این وزارتخانه دانسته و نوشته است: «وزارت نفت یکی از عمده‎ترین مراکز تامین درآمد کشور است و به‌ تبع، پول در آن زیاد است؛ درست مثل بانک یا جواهرفروشی. جایی هم که پول در آن زیاد باشد محل طمع افراد و گروه‎های زیادی قرار می‌گیرد که با روش‎های مختلف و ترفندهای غیرقانونی یا دور زدن قانون از طریق برداشت‎های فریبکارانه می‎خواهند از این پول منتفع شوند.»

جلساتی به منظور بررسی استیضاح «ژنرال نفتی» دولت دوازدهم
 
هفته‌ای که گذشت کمیسیون انرژی مجلس میزبان وزیر نفت و نمایندگان استیضاح‌کننده او بود. پس از برگزاری اولین جلسه استیضاح در کمیسیون انرژی، امیرآبادی طراح استیضاح زنگنه به خبرنگاران گفت: «توضیحات وزیر نفت درباره 2 محور از محورهای هشت‌گانه استیضاح قانع‌کننده نبود و توضیحات بیشتر درباره سایر محورهای استیضاح به جلسه بعدی موکول شده است.»

آبستراکسیون ناکام تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی

پس از حضور زنگنه در جلسه کمیسیون انرژی برای ادامه توضیحات درباره محورهای هشت‌گانه استیضاحش، نمایندگان استیضاح‌کنندگان اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشده‌اند. موضوعی که هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو فراکسیون ولایی مجلس، درباره آن گفت: «در ابتدای جلسه تعدادی از اعضای کمیسیون جلسه را ترک و تلاش کردند آبستراکسیون کنند تا جلسه رسمیت پیدا نکند، اما امضاکنندگان استیضاح و رئیس کمیسیون اعلام کردند عدم حضور اعضا دلیل بر عدم رسمیت بررسی استیضاح نیست.»

استیضاح زنگنه به صحن علنی مجلس ارجاع شد
 
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس، هم در این باره گفت: «زنگنه حاضر به ارائه توضیحات در مورد 6 بند از موارد استیضاح نشد و اعلام کرد در صحن مجلس پاسخ خواهم داد. لذا امضاکنندگان استیضاح نیز خواستار ارجاع استیضاح به هیات‌رئیسه مجلس و اعلام وصول آن شدند.»

وزیر نفت در ایجاد شرایط فعلی بنزین نقشی نداشته باشد
 
البته جدا از موافقان اصولگرای استیضاح وزیر نفت، برخی مخالفان استیضاح از جمله بهرام پارسایی، عضو فراکسیون امید مجلس بر این عقیده‌اند: «اگرچه استیضاح وزرا حق نمایندگان است، ولی اگر استیضاح به دلیل وضع معیشتی مردم و برای بهبود اوضاع آنها باشد، به نظر نمی‌رسد وزیر نفت در ایجاد این شرایط نقشی داشته باشد.»

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس تاکید کرد: «این تصمیم (اصلاح قیمت بنزین) ربطی به زنگنه نداشته و از اساس این موضوع برنامه وزارت نفت نبوده و این وزارتخانه تنها مجری طرح است.»

نگران استیضاح نیستم، فشارهای سیاسی عادی است

پس از قانع نشدن استیضاح‌کنندگان از توضیحات وزیر نفت و درخواست‌شان برای ارسال استیضاح به صحن مجلس، طبق آیین‌نامه استیضاح زنگنه در وقت قانونی به جریان خواهد افتاد. موضوعی که زنگنه آن را فشار سیاسی و عادی قلمداد کرد و گفت: «استیضاح حق مجلس است و هر زمان بخواهد می‌تواند استیضاح کند و وزیر موظف است پاسخ دهد. این یک فرایند عادی است.»

زنگنه همچنین در واکنش به گران شدن بنزین که یکی از محورهای استیضاح او در این روزهاست گفت: «این تصمیمی بود که گرفته شد و به ما ابلاغ کردند و ما هم آن را خوب اجرا کردیم. ما این تصمیم را نگرفتیم، من تاکید می‌کنم این تصمیم در مرجع قانونی خود گرفته شد و ما هم آن را به خوبی اجرا کردیم. تا الان هم دستاوردهای خوبی داشته و تقریباً روزانه 20 میلیون لیتر مصرف‌مان کاهش یافته و تقاضای عظیمی برای سی‌ان‌جی در بازار شکل گرفته است.»

برای استیضاح نشدن وزیر نفت تحت فشاریم
 
البته با جدی شدن استیضاح زنگنه در صحن علنی مجلس برخی متقاضیان استیضاح از جمله هدایت‌الله خادمی که در استیضاح نوبت اول زنگنه درباره پرونده کرسنت تلاش زیادی کردند تا استیضاح به نتیجه برسد ولی ناکام ماندند، این بار هم مدعی شده‌اند که از سوی «نهادها و جریان‌های خاص» برای توقف طرح استیضاح زنگنه تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند تا استیضاح را منتفی کنند.

نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک در مجلس در این باره به اعتمادآنلاین گفت: «متاسفانه عده‌ای در مجلس زمین و زمان را به هم دوخته‌اند تا استیضاح زنگنه در هیات‌رئیسه اعلام وصول نشود».

خادمی با اشاره به اینکه مجلسی که باید در رأس امور باشد نمی‌تواند یک طرح استیضاح بدون در نظر گرفتن فشارها را به نتیجه برساند گفت: «برخی وزرای دیگر با همین آیین‌نامه طی 10 روز در صحن علنی مجلس استیضاح شدند، اما استیضاح زنگنه چند ماه است که امکان‌پذیر نیست. برخی می‌گویند استیضاح وزیر نفت در شرایط کنونی به صلاح نیست؛ این افراد حتماً مصالحی دارند که استیضاح زنگنه را به صلاح نمی‌دانند.»

 سرنوشت مبهم وزارتخانه‌ای پولدار و چالش‌برانگیز
 
حالا که استیضاح زنگنه به طور جدی کلید خورده و استیضاح‌کنندگان اصولگرای او هم‌قسم شده‌اند که در برابر فشارهای احتمالی برای پس گرفتن امضایشان مقاومت کنند، باید دید چه سرنوشتی در انتظار این وزارتخانه پولدار و البته پرچالش است.

در شرایطی که حتی آمریکا وزیر نفت کشورمان را تحریم کرده است، فروش حتی یک بشکه نفت در این شرایط مشکلات خاص خودش را دارد و با سهمیه‌بندی بنزین در موقعیت پرچالشی قرار داریم، باید دید استیضاح وزیر نفت با کدام منطق همخوانی و مطابقت دارد.

همچنین سوال اینجاست که منافع ملی و حفظ شرایط موجود برای مخالفان دولت در اولویت است یا بازی‌های جناحی و گروکشی‌های سیاسی؟