کد خبر: ۲۸۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۴

الجزیره: بحث، نفوذ ایران یا آمریکا نیست؛ مردم عراق به بی اعتمادی کامل نسبت به رهبران خود رسیده اند

الجزیره نوشت: هاشم الکندی، کارشناس مسائل امنیتی، بعید نمی داند که ایالات متحده پشت برگزاری جلسه نشست ویژه شورای امنیت ملی، برای بررسی تحولات بحران داخلی در عراق، باشد؛ بویژه آنکه آمریکا برای بازگشت و اشغال دوباره عراق، نیت هایی در سر دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: الکندی در گفتگو با الجزیره، بین موضع فعلی واشنگتن در مورد تظاهرات عراق و موضع آن در سال 2014، مقایسه کرده و تاکید نمود که اظهارات مسئولان کاخ سفید در مورد هر دو تظاهرات، یکسان است.

وی با کم اهمیت نشان دادن هر نیتی برای اشغال عراق از سوی ایالات متحده، تاکید کرد که مردم عراق در حال حاضر هوشیارتر شده و خواستار برکناری تمام قوای سیاسی حاکم هستند؛ به نحوی که مسئولان جدید هیچ ارتباط خارجی با دولتهای دیگر نداشته باشند و تمام درها به روی تلاشهای خارجی برای دخالت در مسائل داخلی عراق، بسته شود.

در همین رابطه، الکندی تصریح می کند: «ملت عراق، صحبتهای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه یکی از اهداف تظاهرات مردمی در عراق مقابله با نفوذ ایران در این کشور است را نمی پذیرد؛ بلکه خواستار توقف تمام تاثیرات خارجی بر این اعتراضهاست. ضمن آنکه این تظاهرات صرفا عراقی است. با توجه به اینکه عراقی ها این واقعیت را دریافتند که عبدالمهدی تنها بخش کوچکی از مسئولیت مشکلات آنها را بر عهده دارد؛ پس از استعفای او نیز تظاهرات را ادامه داده و به خانه هایشان بازنگشتند؛ بلکه خواستار برکناری تمام رهبران سیاسی خود شدند».

در این میان، این کارشناس مسائل امنیتی تاکید می کند که تمام سیاستمداران عراقی مسئول احوال امروز کشورشان هستند و ملت عراق، به مرحله بی اعتمادی و سپس، قطع و برکناری کامل حاکمان خود رسیده اند؛ از این رو، خواستار روی کارآمدن افرادی هستند که از سال 2003 تا کنون، هیچ منصب پارلمانی یا دولتی نداشته اند.

منبع:انتخاب