کد خبر: ۲۸۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۸۴

گرتا تونبرگ بالاتر از ترامپ؛ دختر ۱۶ ساله شخصیت سال مجله تایم شد

مجله تایمز گرتا تونبرگ فعال زیست‌محیطی سوئدی را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ انتخاب کرد.

هر سال مجله تایمز اسم یک نفر را به عنوان موثرترین فرد دنیا در ۱۲ ماه اخیر معرفی می‌کند، امسال گرتا تونبرگ دختر ۱۶ ساله و فعال محیط‌زیستی که بارها سخنرانی‌هایش در مقابل سیاستمداران سروصدای زیادی ایجاد کرد و میلیون‌ها نفر را در سرتاسر دنیا به خیابان‌ها کشاند،نفر اول این فهرست شناخته شد.

او سال ۲۰۰۳ در سوئد متولد شد، مادرش نوازنده اپرا و پدرش هنرپیشه‌ است. گرتا در ۸ سالگی برای اولین بار با موضوع تغییراقلیم آشنا شد و برایش این سوال پیش آمد که چرا آن را جدی نمی‌گیرند، ۳ سال بعد سندرم آسپرگر (یک نوع اختلال رشد عصبی است که با مشکلات قابل توجه در ارتباط بین فردی و ارتباط غیرکلامی، مشخص می‌شود و معمولاً به همراه علایق و رفتارهای وسواسی و تکراری است) روبرو شد.

اما نقطه عطف زندگی گرتا به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد؛ زمانی که با گروهی از هم کلاسی‌هایش به دلیل اعتراض برای عدم اقدام برای تغییر اقلیم به مدرسه نرفته و اعتصاب کردند و کمپین «جمعه‌ها برای آینده» را راه انداخت. تا اینجا هیچ رسانه‌ و هیچ فردی علیه تانبرگ مطلبی ننوشت، اما امسال این اوضاع فرق کرد. نوجوان ۱۶ ساله به این قدرت رسید تا در اجلاس سالانه سازمان ملل به یک سخنرانی احساسی بپردازد و در نتیجه آن معترضین به تغییراقلیم در سرتاسر دنیا به خیابان‌ها بروند.

شخصیت‌هایی مثل دونالد ترامپ و نانسی پلوسی هم در جزو گزینه‌های شخصیت برتر مجله تایمز قرار داشتند.

منبع:خبرآنلاین