کد خبر: ۲۸۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۱۶

کانال ارتباط ایران و آمریکا باز شد/ آیا به زودی تحریم‌ها لغو خواهد شد؟

روز گذشته در اقدامی عجیب دولت‌های ایران و آمریکا از هم تشکر کردند. تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن، هم به لحاظ تاریخی و هم با اظهارات مقامات دو کشور قدم مهمی برای آغاز مذاکره دیپلماتیک است. با آزادی ونگ و سلیمانی به نظر می‌رسد این قدم برداشته شده است.
روز گذشته سیگنال‌های جالبی میان ایران و آمریکا رد و بدل شد. ایران شیو ونگ دانشجوی تاریخ دانشگاه پرینستون را در ازای آزادی مسعود سلیمانی، آزاد کرد.
 
ونگ به جرم جاسوسی و ارسال اسناد محرمانه به خارج از کشور به ۱۰ سال زندان در ایران محکوم شده بود.

مسعود سلیمانی رئیس انجمن هماتولوژی ایران و پژوهشگر سلول‌های بنیادی، سال گذشته به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شد.
 
گزارش‌ها نشان میدهد آزادی ونگ و سلیمانی در پی یک رایزنی فشرده با سفارت سوییس در تهران انجام گرفته است. سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران است.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی نزدیک به دولت ترامپ، بریان هوک نماینده امور ایران در وزارت خارجه این کشور به همراه سلیمانی به سوییس رفته تا کار تبادل زندانیان را در این کشور انجام دهد. تبادل در زوریخ انجام شده و هوک و ونگ به سمت آلمان حرکت کردند و در آنجا ونگ مورد معاینه پزشکی قرار گرفته است.

به گزارش اسوشیتدپرس هوک قرار است از آلمان به آمریکا برگردد و ونگ نیز چند روز دیگر بعد از بررسی‌های پزشکی به آمریکا سفر خواهد کرد.
 
روبرت اوبرین مشاور امنیت ملی ترامپ روز شنبه در نشست دفاع ملی ریگان اعلام کرده ونگ قرار است در یک بیمارستان نظامی آمریکایی در آلمان مورد معاینه قرار گرفته و ظرف یکی دو روز آینده به آمریکا برگردد.
 
اما جالب‌ترین واکنش‌ها به ترامپ و پمپئو تعلق داشت.
 
ترامپ در توییتر خود نوشت: بعد از سه سال زندانی بود در ایران، شیو ونگ به آمریکا برمیگردد. این مهمترین اولویت دولت آمریکاست که شهروندانش را سالم به کشور برگرداند. آزادی زندانیان در بند مهمترین کار دولت من است و ما به کارمان ادامه خواهیم داد.

او در پایان در کمال تعجب از دولت ایران تشکر کرد و گفت: از ایران بابت یک مذاکره بسیار منصفانه متشکرم. دیدید، می‌توانیم با هم معامله کنیم!

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز با اشاره به آزادی ونگ و بازگشت او نزد خانواده اش در توییتر خود نوشت: از اینکه دولت ایران در این مورد سازنده عمل کرد بسیار خوشحالیم.
 
دو تن از وزرای سابق دفاع آمریکا نیز به دولت توصیه کرده اند که به میز مذاکره با ایران برگردد.
 
لئون پنتا که در زمان اوباما وزارت دفاع را بر عهده داشت گفته: وضعیت خطرناکی است. ما باید سعی کنیم آن‌ها را به میز مذاکره برگردانیم. من فکر نمیکنم کاری که داریم میکنیم اثر بخش باشد.
 
پنتا و جیمز متیس وزیر پیشین دفاع ترامپ روز شنبه در نشست دفاع ملی ریگان سخنرانی کردند.
 
متیس که بار‌ها نسبت به خطر تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای هشدار داده، در این سخنرانی مدعی شد: شاید شما در داینامیک داخلی آنجا بتوانید افرادی را پیدا کنید که واقعا سعی میکنند با حسن نیت با شما وارد گفتگو شوند، اما همزمان در پشت صحنه اتفاقاتی می‌افتد که کاملا متفاوت است.
 
این دو مقام پیشین دفاعی آمریکا دولت ترامپ برای بی پاسخ گذاشتن سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی توسط ایران مورد سرزنش قرار د ادند و گفتند دولت باید پاسخ سختی به ایران میداد.
 
اوایل سال جاری محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در جریان سفر به نیویورک طی سخنانی در انجمن آسیایی نیویورک گفته بود: «پیشنهاد تبادل زندانیان را بر روی میز گذاشتم. من آماده‌ام و از اختیار لازم نیز برخوردار هستم. شش ماه پیش نیز این پیشنهاد را دادیم، اما پاسخی از سوی مقامات دولت دونالد ترامپ دریافت نکرده‌ایم.»
 
ظریف پیشنهاد آزادی نگار قدس کنی را در سخنرانی خود در انجمن آسیایی نیویورک مطرح کرد و این پیشنهاد را سنگ محکی برای جدیت آمریکایی‌ها در مذاکرات عنوان کرد.
 
در پی این سخنان، رابرت اوبرین مشاور امنیت ملی کنونی آمریکا و رییس وقت بخش گروگان‌ها در وزارت خارجه طی نامه‌ای به سخنان ظریف پاسخ داد و خواستار آزادی غیر مشروط نمازی‌ها از زندان اوین شد.
 
ظریف در واکنش به نامه اوبرین در جمع خبرنگاران در سازمان ملل گفت: می‌دانید در نامه چه نوشته بود؟ نوشته بود لطفا آزاد کنید. محتوای آن پیشنهاد نبود. گرایش فکری واشنگتن این است که از ما انتظار اقدام یکجانبه داشته باشند.
 
ماه سپتامبر نگار قدس کنی از زندان آمریکا آزاد شد. آزادی سلیمانی همزمان با آزادی ونگ از زندان اوین، بر اساس سخنان ظریف نشانه دیگری برای نمایش جدیت دولت آمریکا جهت باز شدن باب مذاکره با ایران است.

ایران و آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای برجام یک بار تبادل زندانیان را تجربه کرده اند.
 
دولت ترامپ از زمان خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران بار‌ها ادعا‌های خود علیه تهران را مورد بازبینی قرار داده است.
 
فهرست دوازده گانه تقاضا‌های غیر معقول وزارت خارجه آمریکا از ایران به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط با تهران توسط ترامپ تبدیل شده و تبادل زندانی‌ها نیز در حافظه تاریخی مردم دو کشور به معنای گشوده شدن کانالی دیپلماتیک میان دو کشور است. کانالی که از زمان روی کار آمدن ترامپ به کلی مسدود شده بود.
 
روحانی اخیرا در یک سخنرانی گفته بود در صورتی که تحریمها لغو شود، عصر همان روز با آمریکایی ها پای میز مذاکره خواهد نشست. 

در این میان هفته گذشته بن علوی وزیرخارجه عمان نیز به تهران سفر کرده بود.

عمان به طور تاریخی نقش میانجی میان ایران و آمریکا را بازی میکند. سال گذشته سفر بن علوی به واشنگتن گمانه زنی های زیادی را در باره احتمال ارتباط سفرش با میانجیگری میان ایران و آمریکا به همراه داشت. بسیار معتقد بودند این سفر برای زمینه سازی مذاکره مستقیم ترامپ و روحانی در جریان نشست سازمان ملل انجام شده است.

نشستی که معلوم شد طرح مذاکره مستقیم میان سران ایران و آمریکا در دستور کارش بوده است اما با مخالفت برخی جریان های داخلی ایران، این مذاکره در نهایت انجام نشد.