کد خبر: ۲۸۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۲

الیاس نادران : خیلی ها از من خواستند کاندیدا شوم/ رای نیاورم مثل دوره قبل برمی گردم دانشگاه /مجلس هفتم مخالف افزایش قیمت بنزین نبود!

الیاس نادران معتقد است مجلس دهم با عملکرد ضعیفی که داشت مسیر غلطی را طی کرد که به سبب آن اختیارات بسیاری از مجلس گرفته شد.
 الیاس نادران، نماینده دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه) با حضور در ستاد انتخابات کشور برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد.

او سپس در گفت‌وگو با خبرآنلاین، در پاسخ به اینکه براساس فراخوان شورای ائتلاف در انتخابات شرکت کرده است یا خیر؟ گفت: «من به صورت مستقل برای حضور در مجلس با افراد مختلفی مشورت کردم و تصمیم به حضور در انتخابات دوره یازدهم گرفتم.»

دعوت دوستان را برای حضور در انتخابات اجابت کردم

نادران درباره اینکه جمعیت ایثارگران در مورد حضور او در انتخابات مجلس یازدهم نقش داشته است یا خیر؟ توضیح داد: «بسیاری از مجموعه‌ها محبت کردند و به صورت مکتوب، تلفنی و حضوری اصرار به ثبت نام من داشتند و در جمع بندی که داشتم تصمیم گرفتم دعوتشان را اجابت کنم. در بین اصلاح طلب، اصولگرایان، مستقلین، طرفداران دولت و ... دوستانی هستند که به من محبت دارند و من هم احساس می‌کنم وظیفه دارم اگر توفیق حضور حاصل شد از ظرفیت کارشناسی‌ام برای خدمت به مردم و منافع استفاده کنم، اگر هم مانند مجلس دهم نشد به دانشگاه باز می‌گردم و تدریس می کنم.»

در مجلس یازدهم، مجلس را به جایگاه درست خود در نظام باز می‌گردانیم

او پیش بینی خود را ترکیب مجلس یازدهم و مشارکت عمومی در انتخابات اینطور بیان کرد: «پیش بینی بسیار سخت است، فکر می‌کنم شاهد کارآمدی در مجلس یازدهم باشیم و ان شاالله مجلس به جایگاه درست خود در نظام حاکمیتی بازگردد، البته سخت است چون مسیر غلطی طی شده و اختیارات بسیاری از مجلس گرفته شده است. مجلس امروز در جریان بسیاری از تصمیماتی که در سران قوا و مراکز تصمیم گیری گرفته می‌شود نیست چه برسد بخواهد قانون گذاری و نظارت کند.»

نادران درباره اینکه اصلاحات با تغییر ترکیب مجلس انجام می‌شود یا نه، گفت: «اگر نمایندگان از حقوق خود دفاع و اصرار می‌کردند و ظرفیت خود را در کمک به دولت برای پیشبرد امور انجام می‌دادند این اتفاقات برای کشور رخ نمی‌داد.»

نماینده دوره هشتم مجلس در پاسخ به این پرسش که مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان تا چه اندازه در کمرنگ شدن جایگاه مجلس در تصمیم گیری ‌ها نقش داشتند؟ توضیح داد: «ما هر وقت در مجلس ضعف دیدیم، سایر نهادهای حاکمیتی اختیار امور را گرفتند، ضعف مجلس دهم باعث قدرت پیدا کردن سایر نهادها شده است و امیدوارم مجلس یازدهم به نحوی عمل کند که سایر نهادها در ظرفیت قانون اساسی خود عمل کنند.»

نگران مشارکت مردم نیستم

نادران درباره چگونگی مشارکت عمومی مردم در انتخابات مجلس یازدهم، تصریح کرد: «من نگرانی نسبت به مشارکت مردم در انتخابات ندارم، چون مردم نشان دادند علی رغم تمامی بی‌تدبیری‌ها، کاستی‌ها و گلایه‌مندی‌ها از حق خود برای انتخاب نمایندگان‌شان استفاده می‌کنند و فکر می‌کنم مشارکت از دوره‌های گذشته کمتر نباشد.»

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه پیش بینی می‌کند اصولگرایان به لیست واحد برسند یا خیر؟ بیان کرد: «اصلا دغدغه من چنین مسایلی نیست. من امیدواریم آن‌هایی که صادقانه و شجاعانه از حقوق مردم دفاع می کنند به مجلس یازدهم بیایند.»

مجلس هفتم مانع افزایش قیمت بنزین نشد

نادران نظر خود را درباره اینکه اگر طرح رشد پلکانی قیمت بنزین اجرا می‌شد، کشور شاهد حوادث اخیر بود یا خیر، اینطور بیان کرد: «متاسفانه افراد اطلاعات غلط می‌دهند اگر اطلاعات درست باشد مشکل در فهم اتفاقاتی که رخ داد حل می‌شود. در ماده سوم قانون برنامه چهارم، دولت هشتم پیشنهاد کرده بود قیمت تمام حاملان انرژی به قیمت‌های خلیج فارس برسد، این تصمیم که در مجلس ششم تصویب شده بود یعنی بنزین باید همان زمان از ۸۰ تومان باید به ۳۲۰ تومان برسد. پلکانی در کار نبود، یک پله بود از زمین تا آسمان خراشی که دولت هشتم ایجاد کرده بود. هیچ تدبیری هم برای سیاست‌های جبرانی در تامین اجتماعی و طبقات پایین دست جامعه، اندیشیده نشده بود و افرادی که خود از گداپروری و ... می‌گفتند مجبور به انجام آن شدند.»

او تاکید کرد: «سال ۸۴ قرار بود دولت تغییر کند و ما در مجلس هفتم نگران بودیم دولت از اول فروردین آن سال انتحار کند و فاجعه‌ای که امروز شما در سطح کشور می‌بینید، آن زمان در محیط اجتماعی کشور ایجاد کند و بدین ترتیب با تغییر دولت شرایط نامناسب سیاسی و اجتماعی برای کشور فراهم شود.»

نادران ادامه داد: «به همین دلیل مصوب کردیم دولت در سال ۸۴ قیمت‌ها را تغییر ندهد و از سال ۸۵ متناسب با شرایط اقتصادی کشور طرح جامع افزایش قیمت حاملان انرژی را اجرا کند، برای رسیدن به این هدف به دولت در تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ کمک کردیم. سیاست‌های غیرقیمتی (طرف عرضه و تقاضا) در حاملان انرژی، خودروسازی، حمل و نقل عمومی و ... را پیش بینی کردیم و برایش بودجه در نظر گرفتیم و در عین حال برای افزایش قیمت پیشقدم شدیم و قیمت بنزین را از ۸۰ تومان به صد تومان افزایش دادیم. سپس به دولت فشار آوردیم تا از طریق سهمیه‌بندی و یکپارچه‌سازی شبکه اطلاعات مصرف بنزین در کشور مصارف انرژی را مدیریت کند، دولت ابتدا تمکین نکرد و ما سال اول اختیار دادیم و سال دوم این موضوع را برای دولت اجباری کردیم و خدا را شکر سهمیه بندی بدون هیچ تنشی در کشور انجام شد، بنابراین مجلس هفتم هیچ وقت مانع افزایش قیمت نشد و دولت هشتم بنا نداشت قیمت‌ها را پلکانی افزایش دهد و می‌خواست به یکباره تمام حاملان انرژی را به قیمت خلیج فارس برساند. این طرح را مجلس ششم تصویب کرده بود و قانون شد اما آنچه مجلس هفتم تصویب کرد هم جایگزین آن در قانون شد، ما می خواهیم اتفاق زمان مجلس ششم تکرار نشود.»