کد خبر: ۲۸۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۴

نامزدی جلیلی از مشهد جدی شد

گفته می‌شود سعید جلیلی نیز که حالا در غیاب علی لاریجانی در کنار قالیباف از محتمل‌ترین گزینه‌های اصولگرایان برای پرکردن صندلی ریاست پارلمان است، قرار است از حوزه انتخابیه مشهد برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس اقدام کند.
روزنامه شرق نوشت: احتمال رقابت میان قالیباف و جلیلی از مشهد بالا گرفت. چهارشنبه در حالی گروهی از حامیان محمدباقر قالیباف در فرمانداری مشهد برای حضور در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند که رضا شیران، نماینده فعلی مشهد که همراه این گروه بود، از ثبت‌نام خودداری کرد و گفت از حوزه دیگری خواهد آمد. این احتمال وجود دارد که او از خراسان شمالی نامزد شود. سعید احدیان، مدیرمسئول روزنامه خراسان و یکی دیگر از نزدیکان قالیباف نیز از تهران ثبت‌نام کرده است. 

فضای رسانه‌ای نزدیک به انصار حزب‌الله مشهد، امتناع این دو چهره قالیبافی از ثبت‌نام در حوزه انتخابی مشهد را دلیل آمدن قالیباف دانسته‌ است. کانال تلگرامی مطالبه 96 نوشته بود: حضورنداشتن این دو نفر، زمزمه آمدن قالیباف را بیشتر می‌کند.

اگرچه حمیدرضا ترقی، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی، پیش‌تر احتمال نامزدی قالیباف و جلیلی از مشهد را رد کرده و گفته بود: «من تاکنون نشانه خاصی از نامزدی قالیباف و جلیلی از شهر مشهد ندیده‌ام. اگر قرار باشد این دو از مشهد در انتخابات شرکت کنند، باید در این شهر حضور یابند و مرتب برنامه داشته باشند. من تا الان در محافل سیاسی مشهد هم چیزی درباره نامزدی این دو از مشهد نشنیده‌ام. جلیلی حضوری در مشهد ندارد؛ اما چون مشهد زادگاه قالیباف است، او به این شهر رفت‌و‌آمد دارد؛ اما این رفت‌و‌آمد معمولی بوده و جلوه انتخاباتی ندارد». 

عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس نیز چندی قبل گفته بود که در دیداری که با دکتر قالیباف داشتم، درباره اخبار مطرح‌شده درباره نامزدی‌اش در انتخابات سؤال کردم که ایشان با برشمردن برخی دغدغه‌ها، نکات و مسائل درباره شرایط جاری، اعلام کرد قصدی برای حضور در این انتخابات ندارد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد از آن زمان تاکنون معادلات اندکی تغییر کرده است. یکی از نمایندگان نزدیک به قالیباف در مجلس به روزنامه سازندگی گفته بود: «سرلیست‌شدن قالیباف از سوی اصولگرایان در این انتخابات قطعی شده و اصولگرایان با توجه به پیشروبودن او در نظرسنجی‌های اخیر در تهران، به این اجماع رسیده‌اند. قالیباف تا پیش از عیان‌شدن نتایج این نظرسنجی‌ها، به حضور در انتخابات مجلس فکر نمی‌کرد، بلکه تمام تمرکز خود را بر سازماندهی و شناسایی و ورود کاندیداهای جوان نواصولگرا در شهرستان‌ها گذاشته بود؛ اما بعد از مشخص‌شدن نتایج نظرسنجی‌ها، او با «اصرار» اصولگرایان برای سرلیستی‌اش تصمیم دارد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را کنار بگذارد و برای مجلس یازدهم برنامه‌ریزی کند».

گفته می‌شود سعید جلیلی نیز که حالا در غیاب علی لاریجانی در کنار قالیباف از محتمل‌ترین گزینه‌های اصولگرایان برای پرکردن صندلی ریاست پارلمان است، قرار است از حوزه انتخابیه مشهد برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس اقدام کند.

آرین‌منش درباره تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس از مشهد گفته بود: «آقای جلیلی در انتخابات مجلس پنجم از مشهد نامزد شد؛ اما رأی نیاورد، البته آن زمان چهره مشهور و شناخته‌شده در سطح ملی نبود. معتقدم از آنجا که او امروز چهره‌ای ملی محسوب می‌شود و نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را در کارنامه دارد، مناسب‌تر و بهتر است از تهران بیاید چون در مشهد حضور زیادی نداشته است».

 حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و دبیر این حزب در خراسان رضوی، قبلا در پاسخ به این سؤال که آیا از سوی شورای وحدت دعوتی از سعید جلیلی برای حضور در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه مشهد شده است، اظهار کرده بود: «ما دعوت‌کننده نیستیم، پیشنهاد باید از سمت اضلاع وحدت باشد که یکی از اضلاع الان به ایشان پیشنهاد داده و درخواست کرده برای کاندیداشدن از حوزه انتخابیه مشهد در انتخابات شرکت کنند. با او مذاکراتی به صورت حضوری انجام شده، ولی در این رابطه هنوز هیچ تصمیمی به ما اعلام نشده است».

اما مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرای نزدیک به قالیباف، باور دارد سعید جلیلی از مشهد رأی می‌آورد؛ اما اینکه بتواند رئیس‌ مجلس بشود یا نه، بستگی به نیروهایی دارد که وارد مجلس می‌شوند. او گفته است: «آقای جلیلی هم مانند دیگر چهره‌های شناخته‌شده قابلیت رأی‌آوری بالایی دارد و به نظرم می‌تواند در مشهد رأی بالایی هم به دست بیاورد؛ اما بهینه‌شدن این رأی در مجلس بستگی به حضور افراد همسو با جبهه پایداری در مجلس دارد؛ به معنای دیگر، اگر نیروهای پایداری در مجلس دارای وزن درخور توجهی شوند، آقای جلیلی می‌تواند به هیئت‌رئیسه و شاید ریاست مجلس دست یابد».

به‌تازگی جمعی از حامیان جبهه پایداری در مشهد با امضای طوماری از سعید جلیلی خواستند در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شود. در پایان مراسم، بخشی از جمعیت حاضر با حضور جلوی منزل پدری جلیلی، طومار دعوت را به پدرش تقدیم کردند.

در متن این دعوت‌نامه آمده بود: «از نظر ما امضاکنندگان این نامه حضور جناب‌عالی در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلایل ذیل می‌تواند به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آن کمک کند: فهم تئوریک  انقلاب اسلامی و توان استخراج پاسخ مسائل مستحدثه انقلاب از مبانی آن، داشتن نگاه و تحلیل جهانی و ملی نسبت به مسائل امروز جامعه به واسطه تجربه حضور در سطوح عالی تصمیم‌گیری، داشتن نگاه واقعی و مستقیم نسبت به مسائل اولویت‌دار کشور به واسطه سفرهای استانی مستمر و تعامل با بدنه مردمی، رعایت اخلاق در نقد و عمل سیاسی و پرهیز از حاشیه‌‌سازی و جنجال‌های معمول سیاست‌مداران، نگاه دلسوزانه و فراجناحی در حل مسائل و مشکلات موجود کشور و ارائه راهکارهای عملیاتی به دولت، آشنایی و ارتباط با جوانان به‌عنوان موتور محرکه انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی، برخورداری از سرمایه اجتماعی قابل اتکا در میان حزب‌الله و مورد‌اعتماد‌بودن از سوی طیف‌های مختلف انقلابی، تناسب جنس دغدغه‌های حضرت‌عالی و گفتمان دولت سایه با کارکردها و وظایف مجلس به‌مثابه پشتوانه اندیشه‌ورز حاکمیت».