کد خبر: ۲۸۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۱۴

اصولگرایان در زمین بدون رقیب/ چهره‌های نزدیک به قالیباف و احمدی نژاد آماده ورود به مجلس شدند/ قالیباف یا احمدی نژاد؛ مسئله این است!

در حالیکه تا روز چهارم ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم، خبری از اصلاح طلبان نیست، چهره‌های اصولگرا نزدیک به سردر قالیباف و محمود احمدی نژاد خود را آماده ورود به مجلس کرده‌اند.
بعد از اینکه خیال اصولگرایان از رقیب راحت شده و در زمانی که رهبران جبهه میانه‌رو در مجلس مثل علی لاریجانی و کاظم جلالی و حشمت الله فلاحت پیشه تمایلی به حضور در انتخابات ندارند، جا برای فعالیت چهره‌های تندروتر در مجلس باز شده و به طور مشخص دو طیف از این نیرو‌ها قصد حضور در انتخابات مجلس را دارند.

ستون لشکر قالیباف
 
چنانچه پیش از این نیز در گزارش‌ها آمده بود، جمعی از مدیران جوان شهرداری در دوره قالیباف نیز سودای نمایندگی مجلس را دارند.
 
سردار قالیباف پیش از این با حمایت از بیانیه گام دوم رهبری، از جوانان اصولگرا خواسته بود برای انتخابات مجلس یازدهم نامزد شوند و این فراخوان به خصوص در فضای مجازی با استقبال این افراد مواجه شده بود. قالیباف یک سایت اینترنتی را برای ثبت نام جوانان معرفی کرده بود.
 
حساب توئیتر روزنامه «صبح نو» نیز در خبری اعلام کرد که در پی فراخوان قالیباف پس از حدود چهار ساعت هزار و ۵۵۹ نفر در سایت معرفی شده ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۷۰ نفر پروفایل تکمیل کردند و ۶۵ نفر هم به عنوان نامزد توسط دیگران معرفی شدند؛ این روند تا جایی پیش رفته که بعضی گروه‌های مدیریت شهری در تلگرام که اخبار شهری را پوشش می‌دهند، لیست‌های انتخاباتی خود را هم طراحی و منتشر کنند.
 
قالیبافی‌ها حالا برای انتخابات فعال‌تر شدند و شعار مجلس نو را در دستور کار دارند. قالیباف در یک فایل ویدیویی خطاب به طرفداران خود گفته چهره‌های نو را از میان افراد توانمند و باصلاحیت برای نامزدی در انتخابات مجلس معرفی کنید تا با نقش آفرینی شما بتوان مجلسی نو تشکیل داد؛ همین «مجلس نو» هم شده کلیدواژه حضور این جریان سیاسی در انتخابات مجلس یازدهم.
بیشتر بخوانید: همراهی جنتی و قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم
 
احدیان مدیر روزنامه خراسان که نامزد انتخابات مجلس شده، می‌گوید: مجلس نو صرفا یک کار حزبی نیست بلکه ممکن است از گرایش‌هایی که با آقای قالیباف اختلاف دیدگاه‌هایی داشته باشند هم استفاده کند. نگاه مجلس نو این است که تغییر اساسی در ارکان مختلف حاکمیت صورت بگیرد و البته این اتفاق در قو قضائیه شروع شده و باید با تغییر در مجلس تکمیل شود. اگر جریان اصولگرایی و انقلابی تن به تغییرات اساسی ندهد، ممکن است مجلس‌نو لیست مستقل ارائه بدهد، اما جریان اصولگرایی تغییرات را شروع کرده و فرآیند‌های تعیین مصادیق را به صورت کارشناسی پیش می‌برد. پیش بینی من این است که به یک لیست واحد خواهیم رسید.»
 
امیرحسنخانی از نمایندگان نزدیک به قالیباف هم گفته «آقای قالیباف چیزی را مطرح کرد که فکر می‌کنم مورد پسند هم هست. یعنی شعاری که راه افتاده بالاخره مورد پسند جامعه است. من تجربه قدیمی‌ها را نفی نمی‌کنم، اما واقعیت این است که جوان‌ها انرژی بیشتری دارند و کار بیشتری هم می‌توانند بکنند. در نتیجه هرچه جوانان را در دور آوریم می‌صرفد یعنی منفعتشان بیش از خطاهایشان است. چون منفعت جوانان ترجیح دارد، وقتی جوان خطا کرد او را کنار می‌گذاریم در صورتی که ما خودمان هم زمانی که جوان بودیم از این خطا‌ها کرده‌ایم تا یاد گرفتیم.»
 
یاران احمدی نژاد
 
هشت سال قبل و در آستانه انتخابات مجلس نهم، جمعی از نیرو‌های نزدیک به محمود احمدی نژاد که با مشایی فاصله داشتند، با تشکیل جبهه پایداری و با حمایت فقهی آیت الله مصباح یزدی، جبهه پایداری را پایه گذاری کردند تا در غیاب اصلاح طلبان، با اصولگرایان کلاسیک رقابت کنند و اتفاقا در بعضی حوزه‌ها هم توفیقاتی داشتند. گرچه ریاست لاریجانی در مجلس رشته‌های آن‌ها را پنبه کرد و تقویت جریان اصلاح طلب بعد از ۹۲ نیز آن‌ها را به ائتلاف با اصولگریان مجاب کرد، اما بار دیگر و در سال ۹۸، با همان پرچم و لشکر، قصد ورود به مجلس یازدهم را دارند.
 
اما این بار اعضای جبهه پایداری هوشمندانه‌تر وارد میدان شدند و قبل از اینکه بحث ثبت نام شکل بگیرد، لاریجانی را آچمز کردند. تشکیل گروهی از اصولگرایان قم برای بستن لیست و نادیده گرفتن رئیس مجلس در آن جلسات، اعلام علنی جنگ به علی لاریجانی بود.
 
محمد سلیمانی از اعضای موثر جبهه پایداری زمان ثبت نام برای انتخابات گفته «ما در حال تلاش و مذاکره برای رسیدن به لیست مشترک هستیم و مدل انتخاباتی خود را به همه اصولگرایان داده‌ایم.»
 
محمد ناظمی اردکانی که او نیز مثل سلیمانی سابقه وزارت در دولت احمدی نژاد را دارد، اما از نیرو‌های نزدیک به جبهه پیروان به شمار می‌رود می‌گوید «بدنه جبهه پایداری در بسیاری از شهر‌ها با مواضع و تصمیم گیری‌های شورای ائتلاف همراهی دارند البته مواردی هم هستند که مواضع دیگری دارند و ممکن است به شورای ائتلاف نزدیک نشده و به جریان‌های دیگر تمایل نشان دهند.»
 
محمدرضا حسینی، علی خضریان، غلامحسین رضوانی، محمد مسعودی و سید میرهاشم موسوی از چهره‌های جوان‌تر جبهه پایداری هستند که در روز‌های اول برای حضور در انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند. به نظر می‌رسد عده بیشتر برای کسب صندلی ریاست مجلس است. جایی که در غیاب احتمالی لاریجانی و حداد عادل و عارف (تا لحظه تدوین این گزارش) می‌تواند صندلی مناسبی برای آقاتهرانی یا سعید جلیلی باشد.