کد خبر: ۲۸۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۶۰

همه کارهایی که دولت با پول مازاد بنزین می‌تواند انجام دهد/ درآمد دولت از گرانی بنزین چقدر خواهد بود؟/ آیا دولت به وعده اش عمل می‌کند؟

طبق اعلام رسمی دولت، مصرف بنزین در ایران ۹۱ میلیون لیتر در روز است که با جمعیت تقریبا ۸۳ میلیون نفری ایران در هر شبانه روز به ازای هر نفر، ۱.۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌شود.
در آخرین ساعات آخرین روزهای هفته گذشته، دولت به طور ناگهانی اعلام کرد که نرخ بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ و بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته‌است.

براساس فهرست جدید سهمیه‌بندی خودروها برای هر ماه به این شکل خواهد بود:

سواری شخصی بنزینی، ۶۰ لیتر

سواری شخصی دوگانه سوز، ۳۰ لیتر

تاکسی بنزینی،۴۰۰ لیتر

تاکسی دوگانه سوز، ۲۰۰ لیتر

موتورسیکلت، ۲۵ لیتر

وانت کم‌مصرف بنزینی، ۲۰۰ لیتر

وانت پرمصرف بنزینی، ۳۰۰ لیتر

حال بیایید بررسی کنیم که دولت از افزایش این قیمت چه مقدار درآمد به دست می‌آورد.

طبق گفته کارشناسان، در سال‌هایی که استفاده از کارت سوخت برای مصرف بنزین اجباری بود رقمی بالغ بر ۹۸ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد که طبق آخرین آمار از این رقم، ۷۵ میلیارد دلار تنها به دلیل استفاده از کارت سوخت و صرفا سهمیه بندی رخ داده  و ۲۴ میلیارد دلار نیز به علت استفاده از سایر سوخت‌های پاک در ترددهای شهری گزارش شده است.

اما جدا از این ماجرا، بیایید بررسی کنیم که دقیقا درآمد دولت از این اتفاق چقدر خواهد بود.

طبق اعلام رسمی دولت، مصرف بنزین در ایران ۹۱ میلیون لیتر در روز است که با جمعیت تقریبا ۸۳ میلیون نفری ایران در هر شبانه روز به ازای هر نفر، ۱.۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌شود. یعنی یک خانواده چهار نفره حتی اگر خودرو شخصی نداشته باشند، در یک شبانه روز سهمی ۴.۵ لیتری در مصرف بنزین کشور دارند.

اگر این گزاره درست باشد، با فرض اینکه جمعیت ایران  ۸۳ میلیون نفر باشد و هر نفر هم ۱.۱۲ لیتر بنزین مصرف نماید، آنگاه مصرف بنزین کلی روزانه سراسر ایران ۹۲.۹۶۰.۰۰۰ لیتر خواهد بود.

حال بنزین ۱۰۰۰ تومانی ۱۵۰۰ تومان شده است. فرض کنید هر فرد فقط بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی مصرف کند و اصلا بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومانی استفاده نکند؛ بنا به این نتیجه، هر لیتر  بنزین ۵۰۰ تومان درآمد بیشتری برای دولت خواهد داشت. این بدین معنی است که هر روز مبلغ  ۴۶.۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان درآمد مازاد قیمت بنزین به حساب دولت واریز می‌شود.

اگر هر سال ۳۶۵ روز داشته باشد، با ضرب عدد فوق و ۳۶۵ درآمد کلی دولت از این مازاد درآمد به دست می‌آید. مبلغی حدودا ۱۶.۹۶۵.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان.

البته امروز معاون فنی و امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه درآمد ناشی از گرانی بنزین را ۳۱هزار میلیارد تومان دانست که به ادعای او، یک ریال از آن به جیب دولت نمی‌رود.

اما سوال مهم که در میانه اعتراضات این روزها کمتر شنیده می‌شود اینجاست که با این پول چه کارهایی می‌توان کرد؟

دولت وعده داده که سالیانه مازاد درآمد را  به ۶۰میلیون نفر به صورت نقدی بدهد. طبق این محاسبه، سهم هر فرد به طور سالیانه از این درآمد  ۲۸۲.۷۵۳.۳۰۰  تومان خواهد بود.
اما این فقط وجهی از این قضیه است.

فرض کنید دولت بخواهد این مبلغ را در زمینه مدرسه سازی هزینه نماید. طبق گفته دولت ساخت هر مدرسه حدود یک میلیارد تومان خرج دارد. اگر چنین باشد، دولت با درآمد سالیانه از مازاد بنزین باید حدود  ۱۶۹۶۵ مدرسه بسازد.

همچنین، اگر میانگین ساخت یک خانه ۵۰متری را  ۳۰۰میلیون تومان بدانیم؛ دولت باید سالیانه حدود  ۵۶.۵۵۰ آپارتمان نقلی برای مردم بسازد.

به جز این، با این مبلغ می‌توان اقدامات عمرانی بسیاری انجام داد. ضمن اینکه قطعا درآمد دولت بیشتر خواهد بود و از همین الان باید منتظر استفاده شهروندان از بنزین نرخ آزاد باشیم.

همانطور که مقامات دولتی گفته‌اند، هیچ مبلغی از این درآمد وارد بودجه نمی‌شود. اگر چنین باشد، سوال این است: "دولت چه میزان از این اقدامات را خواهد کرد و چه میزان از این تسهیلات را در طول یک سال به شهروندان خواهد داد؟"