کد خبر: ۲۸۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۵

احتمال پرداخت حق السکوت به بولتون توسط ترامپ

بدون شک محصول رایزنی‌های پشت پرده، بازگشت بولتون به مسند قبلی خود نخواهد بود اما نباید فراموش کرد میزان «حق‌السکوت» بولتون از ترامپ در این معامله پنهان بسیار هنگفت است!
روزنامه وطن امروز طی گزارشی ضمن بررسی اخبار مربوط به استیضاح ترامپ نوشت:
 
سه هفته قبل، خبر حضور احتمالی جان بولتون در کنگره آمریکا برای شهادت در پرونده «اوکراین گیت» به مهم‌ترین سوژه خبری رسانه‌های غربی تبدیل شد. مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده که از منتقدان ترامپ و رودی جولیانی وکیل شخصی وی در زد‌و‌بند با مقامات اوکراینی (درباره افشای ماجرای فساد مالی و اداری بایدن و پسرش در اوکراین) است، نسبت به ادای شهادت در این پرونده بی‌میل به نظر نمی‌رسد. بسیاری از طرفداران بولتون که از اخراج وی از کاخ سفید بشدت خشمگین بودند، خواستار حضور مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مجلس نمایندگان و ادای شهادت وی علیه ترامپ بودند. بولتون برای ادای این شهادت چندان بی‌میل نبود! او به وکلا و افراد نزدیک به خود اجازه داده بود در این‌باره با نمایندگان کنگره و حتی برخی سناتورهای دموکرات لابی کنند.  دموکرات‌ها بخوبی می‌دانستند آثار و تبعات شهادت بولتون در ماجرای اوکراین‌گیت، می‌تواند تیر خلاص را به رئیس‌جمهور جنجالی ایالات متحده بزند. با این حال به‌رغم احضار بولتون توسط کنگره آمریکا، وی حاضر نشد در میان اعضای مجلس نمایندگان حضور پیدا کند. 
 
«چالز کوپر» وکیل جان بولتون در این خصوص می‌گوید:
 
«تا زمانی که قاضی فدرال درباره نبرد حقوقی بین کمیته‌های مجلس نمایندگان و کاخ سفید بر سر موضوع تحقیق استیضاح ترامپ در ماجرای اوکراین رأیی صادر نکند، موکلش حاضر به دادن شهادت نخواهد بود».
 
چنانکه از سخنان وکیل بولتون بر می‌آید، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده بار دیگر با دونالد ترامپ وارد معامله شده است! بولتون از یک سو سایه  تهدید «شهادت علیه ترامپ» را بر سر کاخ سفید حفظ کرده و از سوی دیگر، به ترامپ درباره معامله با خود بر سر عدم شهادت در کنگره در ماجرای اوکراین‌گیت گرا داده است. برخی منابع آمریکایی معتقدند در این‌باره رایزنی‌های غیرمستقیمی میان ترامپ و بولتون آغاز شده است که در روزهای آینده، ممکن است به یک تماس یا نشست علنی میان این دو منتج شود. بدون شک محصول این رایزنی‌های پشت پرده، بازگشت بولتون به مسند قبلی خود نخواهد بود اما نباید فراموش کرد میزان «حق‌السکوت» بولتون از ترامپ در این معامله پنهان بسیار هنگفت است! این حق‌السکوت، می‌تواند شامل باقی ماندن اعضای نزدیک به بولتون در تیم سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده باشد. همچنین احتمال دارد بولتون از ترامپ درخواست کند در ازای سکوت در برابر خیانت آشکار امنیتی کاخ سفید، جمعی از نومحافظه‌کاران نزدیک به خود را در پست‌های حساس مستقر کند. ترامپ نیز بخوبی می‌داند جهت مواجهه با هجمه دموکرات‌ها در قبال ماجرای اوکراین‌گیت، به «سکوت بولتون» نیاز مبرم دارد. شکسته شدن سکوت بولتون در ماجرای اوکراین‌گیت، مترادف با رویگردانی بخشی از جمهوری‌خواهان سنتی، اکثریت مطلق نومحافظه‌کاران و حتی بخشی از رای‌دهندگان مستقل از رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا خواهد بود، بنابراین شهادت بولتون علیه ترامپ در پرونده اوکراین‌گیت، برای رئیس‌جمهور این کشور حکم یک کابوس سخت را خواهد داشت. 
 
اظهارات اخیر وکیل بولتون، در حقیقت فرصتی است که مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به ترامپ (جهت مذاکره و معامله بر سر پرونده اوکراین گیت) داده است. شبکه سی‌ان‌ان نیز این موضوع را به صورت تلویحی تایید کرده است:
 
«بولتون که شخصا در بسیاری از وقایع، نشست‌ها و مکالمات تلفنی ترامپ حضور داشته است، یک شاهد ارزشمند در روند تحقیقات استیضاح به شمار می‌رود اما با این وجود، وکیل او کاملا روشن کرده که موکلش تا زمانی که تصمیم قضایی درباره مصونیت مقام‌های کاخ سفید گرفته نشود، حاضر به دادن شهادت نیست».
 
نکته جالب توجه اینکه بولتون قبلا نیز وعده داده بود در صورت حضور در جلسه استماع کنگره بر سر اوکراین گیت، علیه شخص ترامپ شهادت نخواهد داد. بولتون قصد دارد در صورت عدم تحقق معامله پشت پرده با ترامپ، در کنگره حضور یافته و علیه «رودی جولیانی»، «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپایی و «میک مولوانی» سرپرست کارکنان کاخ سفید شهادت دهد. با این حال بر همگان مسجل است شهادت بولتون علیه این افراد، در نهایت گریبانگیر شخص ترامپ خواهد شد. رئیس‌جمهور ایالات متحده در آخرین نظرسنجی‌های ایالتی و ملی صورت گرفته در این کشور وضعیت خوبی ندارد. او در ایالاتی مهم و تعیین‌کننده مانند ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان، اوهایو، فلوریدا، کارولینای شمالی و... از حمایت حداقلی رای‌دهندگان برخوردار است. 
 
این در حالی است که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، در همه این ایالات کلیدی پیروز شده بود. رئیس‌جمهور آمریکا بخوبی می‌داند در چنین شرایطی «شهادت بولتون» در پرونده اوکراین‌گیت می‌تواند به مثابه زدن تیر خلاص بر پیکر وی تلقی شود! بدون شک دونالد ترامپ از هیچ گونه اقدامی جهت جلوگیری از تحقق این موضوع فروگذار نخواهد کرد، حتی اگر محصول این کار سلطه پنهان بولتون بر امور امنیتی و سیاسی آمریکا باشد!