کد خبر: ۲۷۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۹

۱۸ خاصیت شگفت انگیز سیب که سلامت شما را بیمه می‌کند

سیب یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های کره زمین است. هیچ چیز لذت بخش‌تر از گاز زدن یک سیب قرمز، شیرین و آبدار نیست که علاوه بر رفع عطش بلکه برای تقویت سلامت کلی بدن نیز مفید است. بیش از ۷۵۰۰ گونه سیب در دنیا وجود دارد که در رنگ‌های مختلف سبز، زرد و قرمز به بازار‌ها عرضه می‌شوند.

سیب ها علاوه بر طعم بی نظیری که دارند، مزایای سلامتی فراوانی را نیز برای بدن ارائه می‌دهند از جمله، پیشگیری از بروز اختلالات قلبی و دستگاه گوارش، یبوست، کم خونی و دیابت. همچنین مصرف این میوه می‌تواند به تسکین علائم روماتیسم، انواع سرطان ها، نقرس، بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کند. سیب در کاهش علائم ضعف بدنی و هضم بهتر مواد غذایی موثر است. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، مصرف سیب به سلامت دندان‌ها و زیبایی پوست نیز کمک می‌کنند.
 
سیب با نام علمی (Malus domestica) شناخته می‌شود و متعلق به خانواده گلسرخیان است. پوست سیب نازک، اما محکم است و گوشت داخلی آن ضخیم و آبدار می‌باشد. این میوه زمانی که می‌رسد، نرم می‌شود. هسته داخلی آن‌ها متشکل از دانه‌های ریز است که هضم شان ممکن است کمی دشوار باشد. مواد مغذی موجود در پوست و گوشت سیب یک منبع غنی از آنتوسیانین‌ها و تانن‌ها هستند که همگی این خواص گواهی بر این جمله است که خوردن یک عدد سیب در روز می‌تواند پزشک را از شما دور کند!

در سال ۲۰۱۰ از ژنوم کامل سیب رمز گشایی شد، که منجر به درک بهتر و افزایش تحقیقات در این مورد که چرا سیب برای سلامتی مفید است، و چه مولفه‌هایی در سیب سبب تقویت سلامت می‌شود!

ارزش غذایی سیب

بر اساس بانک اطلاعات مواد مغذی غذایی آمریکا USDA، سیب‌ها حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی است. آن‌ها عاری از هرگونه چربی، سدیم وکلسترول هستند. لیست بلند فواید سیب شامل ترکیبات و خواص آنتی اکسیدان ها، پتاسیم، فیبر، ویتامین C. و تعدادی از ویتامین B. (نیاسین، ویتامین B۶) می‌شود.

مواد مغذی مهم دیگر موجود در سیب شامل کلسیم، ویتامین K.، آهن، مس، فسفر و منیزیم است. آن‌ها همچنین دارای مواد مغذی و فلاونوئید‌ها مانند کوئرستین، اپیکاتچین، فلوریدین و سایر ترکیبات پلی فنلی هستند.

سیب‌ها میوه‌هایی پر آب هستند که انرژی کافی روزانه فرد را تامین می‌کنند.

نگاهی به برخی از فواید و خواص سیب
در این مطلب برخی از بهترین خواص سیب بیان شده است:

۱. کمک به هضم مواد غذایی
سیب سرشار از فیبر است و مطابق اطلاعات بدست آمده در پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA آمریکا، یک عدد سیب بزرگ می‌تواند ۲۰ درصد از نیاز روزانه فیبر‌های غذایی را تامین کند. مصرف منظم سیب می‌تواند سبب تسهیل حرکات روده و جلوگیری از یبوست، اسهال و تسکین علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر اختلالات معده شود.

فیبر همچنین برای جذب مواد مغذی، هضم غذا موثر است و این تنها در نتیجه افزایش ترشح شیره معده و گوارش صورت می‌گیرد. علاوه بر این به دفع کلسترول اضافی از رگ‌ها و شریان‌های خونی کمک می‌کند که باعث تضمین سلامت قلب و کاهش خطر بروز تصلب شرایین می‌شود.

۲. پیشگیری از سرطان
در مطالعات انجام شده سیب در پیشگیری از انواع مختلف سرطان، به ویژه سرطان پوست و پستان موثر است. مصرف منظم یک یا چند عدد سیب در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه و روده بزرگ را کاهش دهد. بر اساس شواهد بدست آمده از تحقیقات بسیار بر روی این میوه، مشخص شده است که سیب در پیشگیری از سرطان ریه نقش غیر قابل انکاری دارد و از پیشرفت بیماری‌های ریوی نیز جلوگیری می‌کند. چند فرضیه بر این هستند که به دلیل وجود فیتونوترینت‌ها نظیر کائمفرول و کوئرستین در سیب این خاصیت در این میوه را متمایز و خاص می‌کند، اما همچنان مکانیسم دقیق چگونگی تاثیر سیب بر سلول‌های سرطانی نیازمند پژوهش‌های بیشتری است.

۳. اثرات پروبیوتیک (تقویت سلامت گوارش)
سیب حاوی پکتین، نوعی فیبر است که مانند یک پروبیوتیک عمل می‌کند. این امر به طور خاص به بهبود عملکرد باکتری‌های موجود در روده بزرگ کمک می‌کند. سیب سوخت و ساز و تعادل باکتری‌های داخل دستگاه گوارش را تنظیم کرده و در نتیجه این امر، با جذب حداکثری مواد مغذی و از بین بردن سموم و باکتری‌های مضر به بهبود و تقویت سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

۴. کاهش احتمال سکته مغزی
طبق شواهد بدست آمده، مصرف منظم سیب می‌تواند در کاهش خطر سکته مغزی در مردان و زنان موثر باشد.

۵. کمک به کم خونی
سیب به دلیل دارا بودن آهن فراوان برای از بین بردن علائم کم خونی بسیار مفید است. آهن نقش مهمی در افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون در بدن بر عهده دارد که این امر نه تنها از کم خونی پیشگیری می‌کند، بلکه به اکشیژن رسانی به سایر اندام‌ها نیز کمک می‌کند.

۶. تقویت سیستم ایمنی
سیب‌ها سرشار از ویتامین C، ترکیبات آنتی اکسیدانی و پروتئین هستند که می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از ضعف، تقویت ایمنی و بهبود عملکرد ماهیچه‌ها داشته باشند. اگر قصد دارید که کمی چاق شوید، سیب‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای این امر باشند، زیرا حاوی کالری و پروتئین فراوانی هستند. علاوه بر این سیب‌ها به سم زدایی و بهبود سلامت کلی بدن کمک می‌کنند.

۷. کنترل دیابت
کنترل قند خون در بیمارانی که از مشکل دیابت رنج می‌برند امری ضروری است. پلی فنول‌های موجود در سیب به طور مستقیم با کاهش جذب کربوهیدرات توسط بدن ارتباط دارند. برخی تحقیقات حاکی ازآن هستند که سرکه سیب نیزمی تواند از نوسان قند خون جلوگیری کرده و به کنترل دیابت کمک کنند. پلی فنول‌ها همچنین میزان جذب گلوکز در دستگاه گوارش را کاهش داده و باعث آزاد شدن انسولین از لوزالمعده می‌شوند، که برای کنترل سطح قند خون لازم است. سرانجام، پلی فنول‌ها گیرنده‌های انسولین را بر روی سلول‌های بدن را تحریک می‌کنند، که باعث تسریع در برداشت قند از جریان خون شده و آن را برای سوخت و ساز و عملکرد مناسب اندام به سلول‌ها دیگر می‌رساند.
 
۸. کمک به حفظ سلامت دندان‌ها
خوردن سیب به تمزیز دندان‌ها و لثه کمک می‌کند. فیبر موجود در این میوه عامل اصلی در تمیز کردن دندان‌ها به شمار می‌رود و با خاصیت ضد باکتریایی که دارد از تاثیر آن‌ها بر روی بدن و دهان جلوگیری می‌کند. درست است که باعث ار بین بردن علائم پوسیدگی نمی‌شود، اما با افزایش ترشح بزاق (یک ترکیب قلیایی) از توانایی رشد و تکثیر باکتری‌ها در دهان می‌کاهد.
 
۹. خواص آنتی اکسیدانی
آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب، از سلول‌های مغزی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. استرس اکسیداتیو، آلزایمر و سایر اختلالات عصبی که با فعالیت رادیکال‌های آزاد در ارتباط است، با مصرف سیب می‌توان تا حدودی از بروز چنین مسائلی پیشگیری کرد.

۱۰. تقویت سلامت مغز
سیب میزان استیل کولین در مغز را افزایش می‌دهد که این امر با افزایش توانایی مغز در تمرکز، حل مسئله و تقویت حافظه همراه است.

۱۱. تسکین علائم آسم
سیب‌ها دارای خاصیت ضد التهابی فوق العاده‌ای هستند. احتمالا آسم یکی از جدی‌ترین مشکلات تنفسی محسوب می‌شود که با مصرف سیب به عنوان یک درمان طبیعی، از بروز التهاب‌های بیشتر پیشگیری کرد. کوئرستین، یک فلاونوئید موجود در پوست سیب است که به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک چشمگیری می‌کند.

۱۲. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
سیب به کاهش خطر سکته قلبی و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. خاصیت آنتی اکسیدانی سیب باعث کاهش اکسیداسیون چربی‌هایی به نام پراکسیداسیون لیپید‌ها می‌شود. در نتیجه چربی‌های موجود در رگ‌های خونی را خنثی می‌کند که خود می‌تواند از ایجاد فشار زیاد بر قلب بکاهد. همانطور که در بالا گفته شد، سیب حاوی فلانوئید‌هایی به نام کوئرستین است که در کاهش التهاب رگ‌های خونی موثر بوده، این در حالی است که پلی فنول اپیکاتچین نیز باعث کاهش فشار خون در بدن می‌شود.
 
۱۳. کاهش سطح کلسترول بد
فیبر موجود در سیب به پایین آوردن سطح کلسترول بدن کمک می‌کند و آن را به یک مکانیسم دفاعی قوی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی تبدیل می‌کند. مصرف روزانه سیب میتواند به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش اندک کلسترول خوب (HDL) کمک کند. ترکیباتی مانند کائمپرفرول، کورستین و میریستین موجود در سیب با کاهش علائم التهابی مانند ورم مفاصل و نقرس مرتبط است. بنابراین، افراد مبتلا به روماتیسم می‌توانند از سیب به عنوان یک داروی طبیعی استفاده کنند.

۱۴. تقویت چشم ها و بینایی
خوردن سیب ممکن است به جلوگیری از شرایطی مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم کمک کند. سیب‌ها همچنین در تقویت چشم‌ها و بهبود بینایی و درمان نابینایی شبانه موثر هستند. همانطور که در ابتدا گفته شد، سیب سرشار از ترکیبات فلاونوئید و مواد مغذی آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش تأثیر رادیکال‌های آزاد بر روی چشم‌ها شده و از بروز مشکلات مختلف جلوگیری می‌کند.
 
۱۵. کاهش وزن
وجود مقادیر بالایی از اب و فیبر در سیب باعث می‌شود تا فرد احساس سیری داشته باشد و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می‌کند. همچنین سیب سرعت سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و این بدین معنا است که کالری دریافت شده از آن سریع‌تر سوزانده می‌شود و یا به هیچ وجه جذب بدن نمی‌شود. این یک خبر عالی برای افراد چاق است.

۱۶. مراقبت از پوست
آنتی اکسیدان‌های قدرتمند موجود در سیب با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد که مستقیما با فرایند پیری زودرس، ایجاد چین و چروک ها، ظهور لکه‌ها که با افزایش سن در ارتباط هستند، مقابله می‌کنند. علاوه بر این، سیب گردش خون را افزایش می‌دهد که این امر به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک می‌کند و روند ترمیم سلول‌های مرده و آسیب دیده را نیز سرعت می‌بخشد.

۱۷. منبع غنی ویتامین C.
یک سیب بزرگ تقریبا ۱۷ درصد از ویتامین C. روزانه توصیه شده را تامین می‌کند. این ویتامین ضروری به افزایش ایمنی در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند. ذخایر اسید اسکوربیک موجود در سیب موجب تشکیل کلاژن می‌شود که طیف وسیعی از مزایا را برای سلامت پوست فراهم می‌آورد.

۱۸. مراقبت از مو
استفاده از اب سیب بر روی پوست سر می‌تواند به جلوگیری از ایجاد شوره سر کمک کند. شستن مو‌ها با آب این میوه ظاهری براق و زیبا به مو‌ها خواهد داد.
 
نکته‌هایی برای خرید و نگهداری سیب

در اینجا چند نکته برای انتخاب و ذخیره سازی سیب‌ها وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

• هنگام خرید، اطمینان حاصل کنید که سیب سفت و بدون لکه هستند.

• از خرید سیب‌هایی که چین و چروک دارند، خودداری کنید، زیرا دیگر بیشترین ارزش غذایی خود را از دست داده اند.

• سیب‌هایی را که تازه خریداری کردهاید در کنار سیب‌های قدیمی نگهداری نکنید.

احتیاط: سیب‌های رسیده با آزاد کردن ترکیبی بنام گاز اتیلن، منابع غذایی خود را متابولیزه می‌کنند. این گاز اتیلن می‌تواند سرعت پوسیدگی سیب‌های دیگر را تسریع کند.
 

منبع: organicfacts