کد خبر: ۲۷۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۵

مرگ به موقع ابوبکر البغدادی؛ ترامپ از کشتن سرکرده داعش چه هدفی دارد؟

خبر به هلاکت رسیدن ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش که هر از چندگاهی اخباری ریز و درشت از وی در رسانه‌ها منتشر می‌شد، در فاصله یکسال تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در بحبوحه فشار کنگره آمریکا برای استیضاح ترامپ به یکباره تیتر یک رسانه‌های بین‌المللی شد.

همزمان با توییت رئیس‌جمهور آمریکا درباره وقوع یک اتفاق «بزرگ»، نشریه «نیوزویک» بامداد امروز (یکشنبه) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داده و نوشته است که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است.

یک مقام ارشد پنتاگون در تشریح جزئیات این عملیات گفته است که بعد از ورود نیروهای آمریکایی به محل استقرار البغدادی، درگیری مختصری اتفاق افتاده و سپس البغدادی با منفجر کردن جلیقه انفجاری‌اش، خودش را کشته است. هنگام این عملیات خانواده البغدادی نیز در محل حضور داشته‌اند و تصور می‌شود که دو همسر سرکرده داعش هم بر اثر انفجار کشته شده‌اند.

همزمان شبکه «سی‌ا‌ن‌ان» هم به نقل از یک منبع نظامی نوشته است که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) هم در این عملیات نقش داشته و اطلاعات محل حضور البغدادی را در اختیار پنتاگون قرار داده است.

در همین رابطه، تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد که سازمان اطلاعات این کشور در تعیین مکان اختفای البغدادی کمک کرده است و دولت عراق از طریق سوریه از مرگ رهبر داعش مطلع شده است.

وزارت دفاع ترکیه نیز مدعی شد که در جریان عملیات شب گذشته آمریکا در استان ادلب سوریه و کشته شدن «ابوبکر البغدادی» نیروهای نظامی این کشور با نیروهای آمریکایی همکاری کرده‌اند اما یک مسئول آمریکایی این ادعای آنکارا را رد کرد.

جنجال مرگ ابوبکر البغدادی در حالی صورت گرفته که حدود هشت سال قبل و در تاریخ ۱ مهٔ 2011 نیز با دستور باراک اوباما رئیس جمهوری سابق ایالات متحده اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده توسط نیروهای نظامی آمریکایی درست یکسال قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در داخل خاک پاکستان کشته شد.

رئیس جمهور سابق آمریکا سعی کرد از مرگ بن لادن، به عنوان دستمایه ای جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 استفاده کند. همین اقدام را ترامپ در قبال انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 صورت خواهد داد.

هنوز مرگ رهبر داعش تایید نشده اما ارتش آمریکا درحال انجام آزمایش دی ان ای بر روی جسد البغدادی برای اطمینان از صحت خبر مرگ وی است و بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ قرار است ساعت ۹ صبح به وقت واشنگتن (۴:۳۰ عصر به وقت تهران) «بیانیه‌ای مهم» صادر کند.

گمان آن می‌رود که ترامپ طی روزهای آتی، از مرگ "ابوبکر البغدادی" و انتشار تصاویر احتمالی جسد چند تکه شده وی، به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ خود در حوزه امنیت و سیاست خارجی ایالات متحده یاد کند و افکار عمومی باید باور کنند که "بغدادی" در یک "عملیات پیچیده" و به صورت اتفاقی در فاصله "یکسال تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا"،آن هم بر اثر "پیگیری های جدی کاخ سفید" به قتل رسیده است!

منبع:آخرین خبر