کد خبر: ۲۷۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۱

چرایی احتکار ارز در ایران/ بی‌اعتباری بانک‌ها مردم را به سمت احتکار دلار سوق داده است

میثم رادپور گفت: در اقتصاد ما که با تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی مواجه است هیچگاه نباید انتظار تقویت ارزش پول ملی را داشته باشیم. تقویت پول ملی که با تزریق پول از سوی بانک مرکزی همراه باشد دردی را دوا نمی‌کند و موقتی است.
احتکار ارز در خانه‌های مردم به میزان ۲۰ میلیارد دلار خبری بود که رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی اخیرا از آن خبر داد و آن را به نوعی پشت کردن به مردم و اقتصاد دانست.

در همین رابطه میثم رادپور کارشناس بازار ارز در خصوص احتکار ارز به میزان ۲۰ میلیارد دلار در خانه‌های مردم گفت: آن چیزی که در حساب‌های ملی به عنوان خروج سرمایه ذکر می‌شود بخشی از آن مربوط به دلار‌های نقدی است که در دست مردم وجود دارد و بخش دیگر آن خروج سرمایه‌ای است که به صورت حواله صورت گرفته است یعنی دلاری که به هر طریقی از کشور خارج شده و ممکن است نقدی و یا حواله خارج شده باشد.

وی افزود: بخش دیگر آن این است که ارز‌هایی که به صورت نقدی و حواله از کشور خارج شده اند، در ازای آن جنسی وارد کشور نشده است و به نظر نمی‌رسد این دو موضوع از یکدیگر جدا باشند.

رادپور اظهار کرد: به راحتی نمی‌توان تشخیص داد دلاری که دست مردم است چقدر است و این ۲۰ میلیارد دلار به چه صورت محاسبه شده است و به راحتی قابل تشخیص نیست که دلار نقدی که خریداری شده در دست مردم است یا به هر ترتیبی از دست مردم خارج شده است.

این کارشناس بازار ارز در ادامه گفت: زمانی دلار وارد کشور می‌شود که ثبات به بازار ارز در کشور برگردد، درست است که در چند ماه گذشته شاهد ثبات نسبی بازار ارز بودیم، اما این ثبات کافی نیست. اگرچه اخباری در خصوص ثبات بازار ارز منتشر می‌شود، اما همچنان فروش نفت با کاهش مواجه بوده و روابط ما با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز متشنج است.

رادپور با بیان اینکه خروج سرمایه از کشور هم می‌تواند موقت و هم دائم باشد و این ۲۰ میلیارد دلار موقت است و به کشور باز می‌گردد، ادامه داد: در جهش‌های ارزی که صورت گرفته بسیاری از نهاد‌ها و بانک‌ها اعتبار خود را از دست داده اند و همین مسئله مردم را بیشتر به سوی احتکار ارز هدایت کرد.

وی در ادامه بیان کرد: بعد از انقلاب ما هیچ دوره‌ای را برای تقویت نرخ ارز سپری نکردیم بلکه همواره یک نوسان‌هایی بوده که نرخ ارز بسیار تضعیف شده و در دوره بعد مقداری از ارزشی که از دست داده برگشته است. در اقتصاد ما که با تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی مواجه است هیچگاه نباید انتظار تقویت ارزش پول ملی را داشته باشیم. در کشوری که با تورم دست و پنجه نرم می‌کند و تنش‌های سیاسی و اقتصادی فراوان بر آن حاکم است، تقویت پول ملی آرزویی محال و دست نیافتنی است. تقویت پول ملی که با تزریق پول از سوی بانک مرکزی همراه باشد دردی را دوا نمی‌کند و موقتی است و فقط در آن دوره ارزش پول ملی از ۱۳ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان می‌رسد، اما این تقویت موقتی است و هیچ تاثیری در اقتصاد کشور ندارد.

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه اقتصاد ایران شکننده است، خاطرنشان کرد: تصمیمات در کشور ما طوری اتخاذ می‌شود که باعث تضعیف نظام اقتصادی کشور می‌شود.

منبع: اقتصاد24