کد خبر: ۲۷۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۳

نخستین گام ساماندهای صنعت خودروسازی در کشور/ تولید پراید و پژو متوقف می‌شود؟

با هدف اصلاح ساختار و ساماندهی صنعت خودرو تولید ۴ خودرو متوقف می‌شود. برخی منتقدان از این طرح گلایه کرده‌اند و آن را در شرایط فعلی نالازم خوانده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد نه تنها این طرح لازم است، بلکه باید آن را به عنوان گام نخست برای اصلاح ساختار صنعت خودرو نگریست.
 اخیرا رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت از توقف تولید ۴ خودرو در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ خبر داده و گفته این تصمیم با هدف اصلاح ساختار و ساماندهی صنعت خودرو گرفته شده و بر این اساس تولید پژو ۴۰۵ GLX بنزینی تا پایان امسال متوقف می‌شود.

به گفته رحمانی تولید ۳ نوع پراید نیز در دی‌ماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ متوقف خواهد شد. 

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم از مهمترین دلایل این تصمیم بوده که در کنار افزایش کمّی خودروها، کیفیت نیز مورد توجه وزارتخانه بوده و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد.

هنوز جایگزین این خودروها مشخص نیست و برخی فعالان صنعت خودرو گفته‌اند «مادامی که خودروی جایگزین پراید از سوی شرکت‌های خودروسازی معرفی نشود، تولید این خودرو ادامه خواهد داشت.» با این حال وزارت صمت سخت در تلاش است تا به هر ترتیب تولید چند مدل خودرو متوقف شود تا بتواند برنامه اصلاح ساختار صنعت خودرو و ساماندهی آن را پیش ببرد.

منتقدان طرح ساماندهی و اصلاح ساختار صنعت خودرو گفته‌اند زیان انباشته باعث شده خودروسازان نتوانند کار خاصی بکنند. وزارت صنعت نیز اعلام کرده خودروسازان اموال غیر تولیدی‌شان را به فروش برسانند تا از این طریق بخشی از نقدینگی تامین شود.

آنگونه که بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفته بخشی از خودروسازان برای جلوگیری از طرح ساماندهی خودرو، لابی‌های بسیاری در مجلس انجام دادند تا نمایندگان جلوی طرح را بگیرند.

قطعات پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده‌اند و با این حساب، سخت نیست دریافت که بیشترین فشار برای ادامه وضع موجود از کجا نشات می‌گیرد.

محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن می‌گوید: اجرای چنین تصمیمی در شرایط تحریمی فعلی چندان آسان نیست مگر آنکه برای این خودرو‌ها جایگزین‌ مناسبی داشته باشند.

او با بیان اینکه توقف تولید خودرو‌های اعلام شده از سوی وزیر صنعت شامل خودرو‌هایی است که امنیت و کیفیت لازم ندارند، می‌گوید: تردد این خودرو‌ها برای داخل شهر است نه جاده‌های بین شهری، اما مردم از پراید برای سفر‌های خارج از شهر هم استفاده می‌کنند که باعث افزایش آمار تصادفات شده است.

منصوری با تاکید براینکه اکثر خودرو‌های داخل در تست تصادفات رد می‌شوند، می‌گوید: در تست تصادف، پراید از ۱۲ نمره ۱ نمره کسب کرده است. البته سایر خودرو‌های داخلی نیز از ایمنی بالایی برخوردار نیستند و اغلب در تست تصادف رد می‌شوند.

او می‌گوید: این در حالی است که خودرو‌های خارجی دارای ۶ یا در مواردی ۱۰ کیسه هوا هستند، اما اغلب خودرو‌های داخلی کیسه هوای مسافر هم ندارند.

عضو کمسیون صنایع مجلس می‌گوید: در حال حاضر بهترین گزینه واردات خودرو‌های دست دوم است که هم ارزان قیمت هستند و هم از ایمنی بالایی برخوردارند و حتی اگر تیراژ خودرو‌های داخلی نیز کم شود چندان ضربه‌ای نخواهد زد، اما مقاومت‌هایی برای این موضوع وجود دارد.

منصوری می‌گوید: ضرورت دارد خودرو‌های دست دوم مناطق آزاد در بندر انزلی و قشم و کیش و ... را به جای اسقاط وارد سرزمین اصلی کنند و در سایر شهر‌های ایران نیز از آن‌ها استفاده شود. در صورتی که مصوب شود می‌توان خودرو‌های با قیمت ۳ تا ۴ هزار دلار را برای تاکسیرانی یا خدمات دولتی و عمومی بکار برد، اما متاسفانه دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهد این اتفاقات رخ دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه می‌دهد: در صورتی که نگرش، تفکر و تولید خودرو در کشور تغییر نکند شرایط موجود همین خواهد بود.

طرح توقف تولید چهار مدل خودروی بنزینی را می‌توان به عنوان آغاز ساماندهای صنعت خودروسازی در کشور تلقی کرد؛ طرحی که اگر به درستی پیاده شود، می‌توان ادعا کرد که نخستین گام در این مسیر برداشته شده است. تا کنون این طرح مخالفانی بسیاری داشته و افراد بسیاری برای حفظ منافع خود در تلاش هستند که به بهانه تحریم‌ها و زیان انباشته، همچنان وضعیت فعلی ادامه داشته باشد.

پیش از این چندین بار وزارت صمت اعلام کرده جلوی تولید خودروهای قدیمی را می‌گیرد و هر بار این تصمیم عملی نشده است؛ از جمله اینکه سال ۹۵ بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت زمان توقف تولید خودرو‌های پژو ۴۰۵ و پراید تا پایان سال ۹۵ را اعلام کرد، با این حال این سخنان مدتی بعد تکذیب شد و تولید خودروها همچنان ادامه یافت.

این بار رضا رحمانی از توقف تولید خودروهای قدیمی سخن گفته است. مخالفت‌ها آغاز شده و معلوم نیست این بار زور چه کسی بیشتر می‌چربد؛ سیاستگذاران یا خودروسازان؟ راه سختی پیش روی وزارت صمت است.