کد خبر: ۲۷۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۸۷

منابع اسرائیلی ادعا کردند: جاسوسی اسرائیل علیه ایران، حزب الله و قطر به واسطه امارات

منابع اسرائیلی فاش كرده اند كه افسران اطلاعاتی اسرائیل در رده ذخیره ارتش، در شركت های خصوصی مشغول به كار هستند كه برخی از آنها با سرویس های اطلاعاتی امارات مرتبط بوده و بر روی فرار مغزها متمرکز شده اند.

رونن برگمان، سردبیر بخش اطلاعات نشریه یدیعوت آخرونوت، به یک افسر سابق اسرائیلی، که هویت وی فاش نشده است و از او به عنوان "الف" یاد شده، استناد کرده و اظهار داشته که وی از دریافت تماس تلفنی از طرف یک سرباز اسرائیلی که به تازگی خدمت سربازی خود را در یک واحد تخصصی اطلاعات سایبری تمام کرده و در حال حاضر برای توسعه ابزارهای الکترونیکی تهاجمی برای یک کشور عرب مشغول کار است، شگفت زده شده.

برگمن توضیح داده: «من از این تماس شگفت زده شدم. اول فکر کردم شوخی است. ابزاری که وی در حال توسعه و طراحی آن است می تواند برای جاسوسی از فرمانده IDF و هک کردن تلفن همراه وی استفاده شود. این سرباز به من گفت كه پس از پایان خدمت سربازی روابط خود را با اسرائیل قطع كرده است. با این حال، من به او گفتم که با ایجاد چنین ابزارهای جاسوسی به دستگاه امنیتی اسرائیل آسیب می رساند، و افرادی مانند او باید در زندان باشند.»

افسر اسرائیلی «الف» توضیح داده كه مسئله جالب اینجاست كه این سرباز متخصص فضای مجازی دستگیر نشده و بسیاری دیگر مانند وی نیز وجود دارند. برگمن ادعا كرده كه این تماس موجب انگیزه او برای تحقیق در مورد این پدیده شده. وی متوجه شده که تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان واحدهای اطلاعاتی سری و بسیار پیشرفته در ارتش اسرائیل با گروه های مختلف در سراسر جهان همکاری می کنند.

برگمن همچنین اظهار داشته که این فارغ التحصیلان به هزینه خسارت های گزاف و به دور از چشم سرویس های امنیتی اسرائیل برای گروه ها و شرکت های خصوصی کار می کنند. وی فاش کرده: «گاهی اوقات اصلا نمی دانیم کدام شرکت ها این اسرائیلی ها را استخدام کرده و اهداف واقعی آنها چیست.»

افسر «الف» بیان کرده که بزرگترین مشکل امروز اسرائیل این است که بسیاری از کشورها در ازای مبالغ وسوسه انگیز مالی، که بعضا به رقم 100 هزار دلار در ماه هم میرسد، دانش ارتش اسرائیل را به دست می آورند. وی اظهار میکند که در مقابل چنین مقادیر گزاف مالی، مرز بین کار مجاز و غیر مجاز مبهم میشود.

یدیعوت آخرونوت همچنین گزارش داده که فارغ التحصیلان واحدهای اطلاعاتی مخفی اسرائیلی مانند واحد 8200 و واحد فناوری اطلاعاتی ارتش برای شرکت های خارجی کار می کنند که برخی از آنها متعلق به کشورهای عرب هستند.

برای اثبات این موضوع، این روزنامه به کار شرکت Dark Matter که بازوی تجاری اداره اطلاعات سایبری امارات متحده عربی است اشاره کرده که افسران اسرائیلی را از ارتش ذخیره استخدام می کند. این نشریه همچنین به کار شرکتهای امنیتی اسرائیلی که در خارج فعالیت می کنند اشاره کرده و این که فارغ التحصیلان واحدهای اطلاعاتی اسرائیل را استخدام می کنند و هشدار داده که این امر موجب میشود تا اطلاعات بسیار ارزشمندی به دست کشورهای خارجی مخالف صهیونیسم بیوفتد.

این روزنامه با اشاره به وسوسه های مالی، اطلاعات و محتوای مکاتبات بین یکی از افسران فارغ التحصیل واحد 8200 و شخص دیگری موسوم به «شکارچی سر» که در واقع شغلش استخدام کارشناسان و متخصصان برجسته برای کار در شرکت های خصوصی بوده، افشا کرده است. در یکی از این مکاتبات، افسر ذخیره ارتش اسرائیل خواستار دستمزدی اساسی شده و خاطرنشان کرده: به کمتر از 40 هزار دلار در ماه راضی نیست. شکار چی سر به این افسر گفته که حقوقش بیش از 40 هزار دلار درماه است. در یک تماس دیگر، شکارچی سر پیشنهاد کرده که افسر اسرائیلی در ازای دریافت ویلای کناردریا و حقوق 100 هزار دلار در ماه، همکاران خود را از اداره امنیت سایبری در واحد 8200 به این شرکت سایبری بیاورد.

یدیعوت آخرونوت با اشاره به اینکه واحدهای فناوری در نهادهای امنیتی اسرائیل از دهه نود میلادی به عنوان موتورخانه ای برای صنایع تکنولوژیک و پیشرفته اسرائیل تلقی شده اند، خاطرنشان کرده: افسران پس از پایان خدمت نظامی خود میروند تا بدون محدودیت در بازار آزاد فعالیت کنند. این روزنامه به وجود یک شرکت خصوصی فعال در عرصه جاسوسی اسرائیلی اشاره کرده که متخصص در ردیابی و هک کردن تلفن های همراه و برنامه های کاربردهای مختلف از طریق جاسوس افزار Pegasus است، که به کشورهای استبدادی کمک می کند تا مخالفان، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را تعقیب قضایی کنند.

این روزنامه همچنین گزارش کرده است که این فن آوری های اسرائیلی در ازای دریافت ده ها میلیون دلار پول، برای جاسوسی از قطر، حزب الله و ایران به امارات متحده عربی فروخته شده است و علاوه بر این مبلغ قابل توجهی حمله سایبری علیه یک گروه خاصی که توسط امارات متحده عربی تعیین شده، صرف شده است.

یدیعوت آخرونوت به نقل از منابع خارجی اظهار داشته كه امارات متحده عربی علاوه بر مبالغ گزاف دیگری که به سایر شركتهای جاسوسی سایبری در ازای خدمات مختلف داده است، فقط مبلغ 100 میلیون دلار به گروه تکنولوژیک اسرائیلی NSO پرداخت کرده.

این روزنامه البته اظهار داشته: «با وجود مبالغ وسوسه انگیز، این شرکت اسرائیلی از هک کردن تلفن های همراه مقامات اسرائیلی و آمریکایی خودداری کرده است. اما، امارات تصمیم خود را گرفته است که در زمینه جاسوسی سایبری تبدیل به یک ابرقدرت شود. و به شکلی ناگهانی این شرکت اسرائیلی شاهد پدیده عجیب استعفای چند کارمند و متخصص خود بود، آن هم با وجود اینکه به بهانه های مختلف دستمزد و پاداش سخاوتمندانه ای به آنها پرداخت می شد. شرکت NSO پس از تحقیق در مورد این اتفاق، از طریق استخدام یک شرکت تحقیقاتی، متوجه شد که برخی از کارمندانش برای یک شرکت اماراتی در شهر لیماسول در قبرس که توسط یک شهروند آلمانی مستقر در دبی اداره می شود، مشغول کار شده اند.»

پس از افشای این اطلاعات، این شرکت اسرائیلی برای شکایت به شرکت Dark Matter مستقر در دبی رفت. مقامات اماراتی به این شرکت اسرائیلی گفتند که افسران اسرائیلی خود به دنبال پیوستن به شرکت اماراتی بوده اند و فارغ التحصیلان دیگری نیز در واحد 8200 هستند که در شعباد دیگر همان شرکت در سنگاپور و کشورهای دیگر کار می کنند.

یدیعوت آخرونوت تأیید كرده كه شركت Dark Matter در سال 2014 توسط دپارتمان گردآوری اطلاعات فناورانه دولت امارات متحده عربی تأسیس شده است كه مسئول تامین مالی این شركت است و اطلاعات زیادی از طریق آن به دست می آورد. دفاتر مرکزی این شرکت در ابوظبی مستقر است.

این روزنامه همچنین فاش کرده که این شرکت، اماراتی ها و اتباع خارجی از جمله آمریکایی ها و مخالفان رژیم حاکم را مورد رصد و تحت تعقیب قرار میدهد. این روزنامه به نقل از منابع مختلف، تأیید میکند كه سرویس های امنیتی اسرائیل از این امر آگاه هستند، اما از دستگیری این سربازان و افسران شاغل در واحدهای شركت های جاسوسی كشورهای خارجی امتناع میورزند، و گویا دلیل این امر فقط قضائی نیست.

این روزنامه تأیید کرده که مقامات اسرائیلی این مأمورین را دستگیر نکرده اند، زیرا مشخص نیست که آنها قانون اسرائیل را نقض کرده باشند یا خیر که این امر خود نشان می دهد که دلیل واقعی این عدم دستگیری، روابط بهم پیوسته و پنهانی بین اسرائیل و امارات است که طی آن اسرائیل از امارات به عنوان پایگاه پیشرفته ای برای جاسوسی از ایران، استفاده میکند.