کد خبر: ۲۷۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۱

ترکیه توسط عفو بین الملل به‌عنوان «جنایتکار جنگی» متهم شد

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه در بیانیه ای ترکیه و نیروهای سوری تحت حمایت این کشور را به ارتکاب جنایات جنگی در شمال سوریه متهم کرد.
سازمان عفو بین الملل در این بیانیه مدعی شد که "نیروهای نظامی ترکیه و گروه های مسلح سوری تحت حمایت این کشور به شکل شرم آوری جان غیرنظامیان را نادیده گرفته اند و اقدام به تخلفات جدی و جرایم جنگی از قبیل کشتار شتابزده و حملات غیرقانونی که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در جریان حمله به شمال سوریه شده است"، کرده اند.

عفو بین الملل گفته است که گزارش خود را  از تاریخ ۱۲  تا ۱۶ اکتبر از ۱۷ منبع موثق و میدانی تهیه کرده است.

به گفته این نهاد حقوق بشری، این منابع شامل گزارش‌های پزشک قانونی سازمان‌های فعال در سوریه، کارکنان بیمارستان‌های صحرایی، امدادگران و شاهدان عینی از میان آوارگان که صحنه‌های نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایت توسط نیروهای تحت حمایت ترکیه را از نزدیک مشاهده کرده‌اند، هستند.

 در بیانیه عفو بین الملل همچنین آمده است که بر اساس شواهد بدست آمده مناطق مسکونی در شمال سوریه بدون هیچ ملاحظه ای هدف حملات قرار گرفته اند.

به گفته عفو بین الملل حمله نظامی ارتش ترکیه سبب فرار شهروندان سوری از خانه هایشان و ترس مداوم آنان از  بمباران  بی هدف، آدم ربایی ها و قتل شده است.

عفو بین الملل با استناد به اظهارات یک امداد رسان کرد صلیب سرخ عنوان کرده است که پس از حمله هوایی روز ۱۲ اکتبر به روستای صالحیه تعداد زیادی غیرنظامی که از مناطق مسکونی خود آواره و به محلی در نزدیکی یک مدرسه پناه برده بودند، جان خود را از دست دادند.

اعدام خودسرانه هفرین خلف ( از وی به عنوان دبیر کل حزب «سوریه فردا» نام برده می شد) به دست نیروهای سوری تحت حمایت ترکیه از حمله دیگر مواردی است که در بیانیه عفو بین الملل به آن اشاره شده است.

ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) و یگان‌ های مدافع خلق (ی. پ. گ) بیان کرد.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گزارش داد، تخمین زده می شود حدود ۴۰۰ هزار غیر نظامی در مناطق محل درگیری حضور داشته باشند که نیاز به محافظت و کمک دارند.

منبع:ایرنا