کد خبر: ۲۷۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۳

لاریجانی با«دیپلماسی پارلمانی» به‌کمک دولت آمد/روزهای شلوغ دربلگراد

رئیس مجلس که برای شرکت در صد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی به صربستان رفته بود دیدارهایی مهم در حاشیه این اجلاس داشت و در آن به مباحثی پیرامون نقض برجام از سوی ترامچ، حمله ترکیه به سوریه، مذاکره ایران و عربستان و ...پرداخت.
از نیویورک تا بلگراد، از روحانی تا لاریجانی، دو رئیس قوه با تجربه ای دیپلماتیک که روزگاری دورتر خود سکاندار مذاکرات هسته ای بوده اند، این روزها هریک با تکیه بر همان داشته ها و تجربه‌های دیپلماتیک خود تلاش می کنند دیپلماسی جمهوری اسلامی را پیش ببرد، یکی رئیس قوه مجریه و صدای «دیپلماسی دولت» و دیگری رئیس قوه مقننه و صدای «دیپلماسی پارلمانی» نظام.

ردپای دیپلماسی پارلمانی ایران در بلگراد 

علی لاریجانی چند روز سخت و فشرده را سپری کرد، روزهایی که در جمع همتایان خود از نقاط مختلف دنیا، صدای دیپلماسی ایران شد. او که از ۲۱ مهرماه و در صدر هیاتی پارلمانی و در پروازی عادی و غیراختصاصی عازم بلگراد پایتخت صربستان شد حضوری پررنگ و محسوس در صدوچهل و یکمین نشست اتحادیه بین المجالس جهانی که با شعار «تقویت حقوق بین الملل؛ نقش و سازوکارهای پارلمانی و کمک همکاری منطقه ای» برگزار شده بود، داشت و تلاش کرد مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در مسائلی چون برجام، حمله ترکیه به کردهای سوریه، مذاکره با عربستان و ...را به مقامات پارلمانی حاضر در این نشست مخابره کند.

حضوری به هنگام در اتحادیه بین المجالس جهانی

­ اتحادیه بین المجالس در واقع یک سازمان منحصر به فرد متشکل از پارلمان های ملی از سراسر جهان است که به دنبال تقویت «دیپلماسی پارلمانی» از یک سو و استفاده از نقش پارلمان‌ها در رشد دموکراسی از سوی دیگر است. این اتحادیه در سال ۱۸۸۹ تأسیس شد و نخستین نهاد انجمن ثابت برای مذاکرات چندجانبه سیاسی و مختص نمایندگان پارلمان بود اما در ادامه به یک سازمان بین‌المللی برای مجالس کشورهای مختلف تبدیل شد، مجالس ملی ۱۷۸ کشور عضو آی پی یو هستند و ۱۲ مجمع پارلمانی منطقه‌ای اعضای وابسته به شمار می‌آیند، این نهاد یک عضو ناظر ثابت در مجمع عمومی سازمان ملل دارد.

علی لاریجانی که ۱۲ سال است بر کرسی ریاست پارلمان ایران تکیه کرده است طی سالهای حضورش در پارلمان در تمامی این اجلاس ها حضوری تاثیرگذار داشته است. او در این دوره نیز و درست در روزهایی که از یک سو بحث عهدشکنی آمریکا در برجام و تلاش های اروپایی برای نجات توافق هسته ای داغ شده است و از سوی دیگر منطقه درگیر مسائلی چون حمله ترکیه به شمال سوریه و ناامنی ها در عراق است تلاش کرد با تکیه بر داشته های دیپلماتیک و پارلمانی اش هم مواضع ایران را از تریبون این اجلاس جهانی، تکرار کند هم راهکارهای جمهوری اسلامی برای حل مشکلات منطقه را پیش روی همتایانش بگذارد.

او پیش از سفر به بلگراد نیز بر این مهم تاکید کرد که «نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی فرصتی است که با رؤسای پارلمان‌ها در زمینه‌های گوناگون از جمله مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری دوجانبه در زمینه توسعه گفت‌وگوها و همکاری‌های اقتصادی، صحبت شود.»

لاریجانی در سخنرانی مهمی که در این مجمع اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی داشت نیز بر همین مدار پیش رفت و در رابطه با موضوعات مختلفی همچون مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و تحریم‌های ایران پرداخت. او هم به ترامپ بخاطر خروجش از توافق برجام کنایه زد و تاکید کرد:«روابط بین‌الملل، شبیه تخته شطرنج است. بازیگران هرگز بازی را ترک نمی‌کنند.»، هم طرح معامله قرن را زیر سوال برد و گفت: «لحظه‌ای درنگ نمایید که چرا طرح‌های صلح متعدد نمی‌تواند محقق شود؟ مخصوصاً این طرح قلابی که قبل از تولد، سقط جنین شد؛ زیرا مبنای آن، احقاق حقوق عادلانه ملت فلسطین نبوده و برای اهداف دیگری این طرح‌ها ارائه شده است.»حضور لاریجانی در بین المجالس جهانی به این سخنرانی ختم نشد. آنچه حضور رئیس پارلمان در بلگراد را متفاوت کرد دیدارهای فشرده او با روسای پارلمان و برخی دیگر از مقامات حاضر در این اجلاس بود. شاید سابقه دیپلماتیک لاریجانی که تنه به تنه سوابق پارلمانی او می زند، او را در چشم حاضران در اجلاس متفاوت تر نیز کرده بود.

پیام روشن به سعودی ها و اردوغان

لاریجانی در این دیدارها هم هشدارهایی را درباره اوج گرفتن ناآرامی ها و تنش ها در منطقه داد هم از گفتگو با کشورهای همسایه از جمله عربستان استقبال کرد و تاکید داشت ایران مخالف حل مسائل میان خود با سعودی ها نیست اما آمریکایی ها نمی گذارند.

لاریجانی بی تفاوت از کنار مساله حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه نیز عبور نکرد و ضمن اعلام مخالفت ایران با این تصمیم دولت اردوغان گفت« ایران در رابطه با رفتار ترکیه اعتراض و مخالفت های خود را اعلام کرده است چرا که کشتار و آوارگی را دامن می‌زند و مسائل سوریه را پیچیده تر می کند، نباید اجازه داد ماجرای اخیر سوریه عمیق شود.» لاریجانی چندین بار در ملاقات هایش تاکید کرد «مساله سوریه با نظامی گری حل نمی شود»

از نامه های اوباما تا عهدشکنی ترامپ در برجام

بلاتکلیف ماندن برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق و سردرگمی اروپایی ها از دیگر مباحثی بود که لاریجانی تلاش داشت در دیدارهایش به آن اشاراتی داشته و مواضع رسمی نظام را ابلاغ کند.او که خود زمانی سکاندار مذاکرات هسته ای بوده، چندین نوبت به تلاش های اوباما برای بازشدن باب مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت«توافق هسته ای ایران پس از سال ها ماجراجویی علیه ایران و دردسرهای ایجاد شده برای کشورمان به امضا رسید.

آقای اوباما ۲ نامه فرستادند که می خواهند در زمینه هسته ای با ایران مذاکره کنند، بحث بسیاری درباره اینکه می توان با آنها وارد مذاکره شد یا خیر، صورت گرفت و در نهایت به دنبال شرایط گذاشته شده، آنها پذیرفتند غنی سازی در ایران انجام شود و تحریم ها را برخواهند داشت، در واقع مذاکرات با این شروط آغاز شد.»او خطر رفتارهای خلاف عرف بین الملل ترامپ را  گوشزد کرد و خطاب به رهبران دنیا گفت«با توجه به رفتارهای ناهنجار ترامپ در صحنه بین‌الملل، رهبران دنیا باید به هم اعتماد بیشتری کنند تا از این طریق برخی از خرابکارهای ترامپ در صحنه بین‌الملل علاج یابد.»

علی لاریجانی پس از سفر چند روزه خود چهارشنبه شب به کشور بازگشت و در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد، با اشاره به دیدارهای خود با همتایان‌ش، گفت: در حاشیه اجلاس فرصتی برای صحبت با رؤسای پارلمان ها و مقامات کشورهای حاضر در اجلاس به دست آمد و با ۱۷ نفر از رؤسای پارلمان های کشورهای مختلف در رابطه با مسائل منطقه ای، بین المللی بررسی و رایزنی داشته به ویژه در خصوص روابط اقتصادی مباحثی مطرح شد. لاریجانی در ادامه با بیان آن که بسیاری از مقامات کشورها از عدم تعهد آمریکا به توافق هسته ای ناراضی بوده اند؛ تصریح کرد:«بسیاری از این کشورها علاقمند به همکاری های اقتصادی با ایران هستند اما ممکن است روش کار متفاوت باشد.»

منبع:خبرآنلاین