کد خبر: ۲۷۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۶

معاملات مسکن قفل شد/ سلطان محمدی: مالکان منتظر افزایش قیمت مسکن هستند!

بازار مسکن وارد چرخه جدیدی شده و قیمت مسکن در بعضی از مناطق همچنان چسبندگی دارند و فروشندگان حاضر نیستند قیمت‌های خود را بشکنند و سعی دارند با قیمت‌های قبلی ملک خود را به فروش برسانند.
در شرایط کنونی بازار مسکن، انتظارات افزایشی جای خود را به انتظارات کاهشی داده است. متقاضیان واقعی خرید مسکن یا پول کافی ندارند یا در انتظار رسیدن به قیمت‌ها به کف هستند تا وارد بازار شوند، به عبارت دیگر، تعلیق معاملات که تا تیرماه از سوی طرف عرضه بود، هم‌اکنون از طرف تقاضا صورت می‌گیرد.

پس از کاهش معاملات مسکن در نیمه اول سال، قیمت‌های پیشنهادی و قطعی هم نزولی شده است. در کلانشهرها انجماد دارایی‌ در بخش ملک صورت گرفته و به همین دلیل نرخ‌های پیشنهادی ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

در تهران نیز قیمت‌های پیشنهادی و هم قیمت‌های قطعی برای مسکن افت کرده است و عمده مالکان قیمت‌ها را از ۵ تا ۲۰ درصد کاهش داده‌اند.

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: کاهش قیمت مسکن از ابتدای تابستان کلید خورد و در مناطق مختلف تهران شاهد افت قیمت‌ها بودیم به گونه‌ای که در دو منطقه ۱ و ۵ این شیب منفی بیشتر دیده شد. البته در برخی از مناطق تهران قیمت‌ها نه تنها افتی نداشت، بلکه با رشد نیز همراه شد.

او ادامه می‌دهد: در چهار منطقه تهران شامل ۳، ۸، ۱۶ و ۲۱ نرخ‌ها تا حد اندکی افزایش را به ثبت رساند و بیشترین افت قیمت ماهیانه در منطقه ۱۹ با ۸.۸ درصد کاهش مربوط می‌شود.

سلطان محمدی ادامه می‌دهد: در بخش مسکن قیمت‌ها در تیر ماه ۴ درصد، در مرداد ماه ۲ درصد و در شهریور ماه تا ۳.۵ درصد افت کرده و بازار وارد چرخه جدیدی شده است؛ هر چند قیمت‌ها در بعضی از مناطق همچنان چسبندگی دارند و فروشندگان حاضر نیستند قیمت‌های خود را بشکنند و سعی دارند با قیمت‌های قبلی ملک خود را به فروش برسانند، اما با رکودی که حاکم است ضرورت کاهش قیمت‌ها حس می‌شود و بی شک صاحبان املاک در مدت پیش رو قیمت‌های خود را کاهش خواهند داد.

سلطان محمدی می گوید: البته فعلا افراد تنها در شرایطی که به مبلغ ملک خود نیاز داشته باشند حاضر به کاهش قیمت هستند، تا مسکن خود را بفروشند در غیر این صورت بقیه همچنان دست نگه داشته‌اند.

او ادامه می‌دهد: برخلاف بازار دلار، طلا و بورس که روزانه و در مواردی ساعتی تغییر قیمت داشتیم، درباره تغییر قیمت مسکن مدتی طول خواهد کشید تا آثار کاهش قیمتی ظاهر شود زیرا فرایند معاملات نسبتا طولانی هستند.

سلطان محمدی با اشاره به سخنان وزیر مسکن در خصوص ادامه دار بودن افت قیمت‌ها می‌گوید: این موضوع واقعیت دارد و قیمت‌ها رو به کاهش است، اما باید پذیرفت که فشار تورمی قیمت‌ها را بالا می‌برد یعنی مشکل از جای دیگری باید حل شود.

این کارشناس بازار مسکن در مورد اجاره بها نیز می‌گوید: موضوع اجاره کمی متفاوت است، زیرا افزایش اجاره بها در دوران رونق به قیمت افزایش قیمت مسکن نبود و همچنان قیمت اجاره مسکن پایین است و انتظار نمی رود تا اجاره بها این میزان کمتر شود. در حال حاضر در وضعیت رکود مسکن هستیم و بین ۲ تا ۳ سال طول خواهد کشید تا از این وضع خارج شویم.

به گزارش رویداد۲۴ شهریور ماه امسال قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به دوازده میلیون و ۶۶۷ هزار تومان در هر متر مربع رسید با وجودی که تعداد قرارداد‌های خرید و فروش در شهریورماه ۱۳۹۸ با ۲۷۸۷ فقره ۷۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته، حرکت طرف تقاضا به سمت واحد‌های قدیمی و کوچک متراژ از نمایه‌های اصلی بازار مسکن در ماه‌های اخیر بوده است.

رسیدن تعداد معاملات به کمتر از ۳۰۰۰ فقره در شرایطی که ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت وجود دارد به این معناست که معاملات تقریبا قفل شده است.