کد خبر: ۲۷۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۰۰

میانجی‌های ریاض و ابوظبی در تهران/ برادر پادشاه امارات در ایران چه می‌کند؟

در حالی که انگشت اتهام بسیاری از کارشناسان در حادثه انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرخ به سمت عربستان یا امارات نشانه رفته، نماینده‌هایی از این دو کشور برای میانجی گری به تهران سفر کرده‌اند. میدل ایست آی از سفر طنحون بن زائد مشاور امنیت ملی امارات به تهران خبرداده و عمران خان نیز در ماموریتی که به نظر می‌رسد به خواسته آمریکا و عربستان بوده با مقامات ایرانی دیدار کرده است.

میدل ایست آی از سفر دو روزه طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات و برادر محمد بن زاید به تهران در یک ماموریت محرمانه خبر داده است. این سایت خبری ماموریت طحنون بن زاید را دیدار با مقامات عالی رتبه ایرانی عنوان کرده است.

این خبر نشان دهنده باز شدن کانال جدیدی برای بهبود روابط ایران و امارات در شرایطی است که برخی دولت‌های عربی و غربی تهران را مقصر حمله به چهار نفتکش اماراتی در بندر فجیره می‌دانستند.

مایکل گیلدی رییس نیرو‌های مشترک آمریکا مدعی شده بود که اطلاعات آمریکا به این نتیجه رسیده که ایران مسئول مستقیم حمله به کشتی‌های اماراتی بوده اما سران امارات هرگز انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه نرفتند. در عوض تنها چند روز بعد از این حادثه تیمی از مقامات دریایی امارات برای دیدار با همتایان ایرانی خود عازم ایران شدند.

زمانی که آلمان، بریتانیا و فرانسه سعی می‌کردند اقدامات آمریکا برای راه اندازی جنگ نظامی در خلیج فارس را خنثی کنند، انور قرقاش وزیر خارجه امارات اقدامات و تلاش‌های آن‌ها را تحسین کرد. او گفت: از هر جهتی نگاه کنید امارات از جنگ با ایران خودداری می‌کند. ما هر اقدامی لازم باشد برای کاهش تنش‌ها و دشمنی‌ها انجام خواهیم داد. زمانی که لازم باشد آماده دفاع از خودمان هستیم، ولی همیشه متناسب و معقول عمل خواهیم کرد. ما به دنبال یک راه حل دیپلماتیک و عملگرایانه‌ایم تا تنش‌ها را کاهش دهیم و باب گفت‌وگو‌های معنا دار را باز کنیم.

به نوشته میدل ایست آی، این ماموریت محرمانه در حالی به برادر شیخ محمد داده شده که کانال‌های ارتباطی مخفی بین ایران و عربستان نیز شکل گرفته است. سعودی‌ها از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواسته‌اند که پیام‌هایی را به تهران برساند.

میدل ایست آی اول اکتبر نیز در یک افشاگری مدعی شده بود عباس حسناوی یکی از مقامات دفتر نخست وزیری عراق میانجی گری عبدالمهدی میان ایران و عربستان را تایید کرده و گفته هر یک از طرفین شرایطشان را برای او شرح داده اند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز روز گذشته به تهران سفر کرده و با مقامات عالی نظام از جمله رهبری دیدار داشته است. او در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود هم ترامپ و هم محمد بن سلمان از او خواسته اند که بین آن‌ها و ایران میانجی گری کند.

دو مقام پاکستانی در جریان سفر عمران خان به تهران تایید کرده‌اند که عمران خان برای کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان به تهران سفر کرده و این سفر به درخواست ترامپ انجام شده است.

امارات اخیرا نشانه‌هایی از تمایلش برای کاهش تنش‌ها را نشان داده است. این کشور نیروهایش را از یمن خارج کرده است. روابط تجاری ایران و امارات نیز در ماه‌های اخیر گشایش‌هایی داشته.

عبدالقادر فقیهی رییس اتاق بازرگانی ایرانیان دبی خبر تجدید نظر امارات درباره ویزا‌های لغو شده ایران را اعلام کرده و گفته بود روابط تجاری با این کشور بهبود پیدا کرده است.

خبر سفر یکی از مقامات علی رتبه اماراتی به تهران در حالی درز کرده که یک نفتکش ایرانی در دریای مورد اصابت دو موشک قرار گرفته است. امارات و عربستان هر دو دخالت در این حمله را تکذیب کرده‌اند، اما بسیاری از رسانه‌ها گمانه زنی‌هایی درباره احتمال حمله از سوی عربستان مطرح کرده‌اند.

ماه گذشته تاسیسات نفتی بزرگترین شرکت تولید کننده نفت عربستان، آرامکو مورد حمله نیرو‌های حوثی یمن قرار گرفت. حوثی‌ها ساعاتی بعد از حادثه، مسئولیت حمله را برعهده گرفته و ایران هر گونه دخالت در این حمله را تکذیب کرده بود. با این وجود عربستان، آمریکا و کشور‌های اروپایی ایران را مقصر اصلی آن حادثه اعلام کردند.

بسیاری از رسانه‌ها معتقدند حمله موشکی به نفتکش ایرانی، حمله‌ای متقابل به تاسیسات ایرانی در قبال حمله به آرامکوی عربستان بوده است.
 
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حمله موشکی بامداد جمعه به نفت کش ایرانی دردریای سرخ، گفت: راهزنی دریایی و شرارت در آبراه‌های بین المللی که با هدف ناامن سازی رفت و امد شناور‌های تجاری انجام می‌شود، بدون پاسخ نخواهد ماند.
 
برادر بن زائد در چنین شرایط به‌هم ریخته‌ای به ایران سفر کرده که البته هر دو طرف در عین حال تمایل دارند به اختلافات منطقه‌ای پایان دهند. اینکه این خواسته محقق خواهد شد یا خیر، هنوز معلوم نیست. فعلا گام‌های نخست برداشته شده است.