کد خبر: ۲۷۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۰

امارات بخشی از نیروهایش را از جنوب یمن خارج کرد

مسؤولان و شاهدان محلی یمنی سه شنبه شب گزارش دادند که دولت امارات بخشی از نیروهایش را از شهر عدن در جنوب یمن خارج کرده است.

مسؤولان و شاهدان محلی یمنی سه شنبه شب گزارش دادند که دولت امارات بخشی از نیروهایش را از شهر عدن در جنوب یمن خارج کرده است.

به گزارش پایگاه خبری "العربی الجدید"، این اقدامات امارات همزمان با آن صورت می گیرد که خبرهایی از طرح عربستان مبنی بر توافق میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت دولت ابوظبی است، شنیده می شود.

از سوی دیگر، دو مسؤول دولت مستعفی یمن که خواستند، نامشان فاش نشود به رویترز گفته اند: کاروان نظامیان اماراتی وارد یک کشتی جنگی در بندر نفتی "البریقه" در نزدیکی پالایشگاه عدن شدند.

چهار کارمند پالایشگاه عدن نیز تأیید کردند که آنها این کاروان نظامی اماراتی مرکب از خودروهای نظامی و سه کامیون حامل ۲۰۰ نظامی را مشاهده کرده اند که به سوی بندر البریقه در حال حرکت بودند.

دفتر اطلاع رسانی دولت امارات و سخنگوی ائتلاف عربی تاکنون به این خبر هیچ واکنشی نشان نداده اند.

این تحولات درحالی رخ می دهد که خبرهایی از طرح سعودی برای توافق میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب به گوش می رسد، اطلاعات اولیه حکایت از آن دارد که دولت سعودی در عدن به سود ابوظبی که حامی جدایی طلبان جنوب است، کنار می کشد.

"محمد الحضرمی" وزیر امورخارجه دولت مستعفی یمن در دیدار با نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در ریاض؛ پایتخت سعودی از حمایت کشورش از طرح صلح عربستان در شهر جده حمایت کرد و بر اهمیت بازگشت دوباره کنترل شهر عدن به اختیار دولت هادی تأکید کرده است.

"انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز روز یکشنبه گذشته (۱۴ مهرماه) بر حمایت ابوظبی از تلاش های ریاض برای متحد کردن نیروهای یمنی مخالف جنبش انصارالله تاکید کرده بود.

شورای انتقالی جنوب یمن در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت/ خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی شروع به کار کرد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است. این شورا با رهبری 'عیدروس الزبیدی' استاندار وقت عدن طرح ها و اهداف امارات را پیش می برد که اختلافات بین دولت مستعفی و پیشین یمن و امارات موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد.

از آن پس اختلافات میان این دو جریان تشدید و شهر عدن به عرصه درگیری های سیاسی و نظامی میان دولت منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) شد و به دنبال اعلام خبر خروج نیروهای اماراتی از یمن در تابستان امسال و عیان شدن اختلافات در ائتلاف سعودی - اماراتی، جدایی طلبان به طور رسمی به مواضع وابستگان سعودی در جنوب یمن حمله کردند.

پس از تشدید درگیری ها در استان های جنوبی یمن در تابستان امسال و خارج شدن کنترل این مناطق از دست نیروهای منصور هادی(متحد عربستان)، ریاض تصمیم گرفت تا در قالب "نشست جده" که کار خود را از اوایل ماه گذشته میلادی (اوایل شهریور) آغاز کرده، بار دیگر نیروهای مخالف انصارالله را متحد کند.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی در قالب ائتلاف عربی پس از حمله فروردین ماه ۹۴ به یمن، هر یک کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست دارند و از مزدوران محلی برای عملیات علیه نیروهای یمنی استفاده می‌ کنند.

منبع:ایرنا