کد خبر: ۲۷۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۲

تبادل زندانیان میان آمریکا و طالبان/چه کسانی آزاد شدند؟

رسانه های پاکستانی روز دوشنبه گزارش دادند: با وساطت اسلام آباد، آمریکا و گروه طالبان در افغانستان هر کدام دو نفر از زندانیان یکدیگر را آزاد کردند.

منابع پاکستانی اعلام کردند این اقدام می تواند نخستین گام  برای از سرگیری گفت وگوهای صلح میان طالبان و واشنگتن باشد.

براساس این گزارش، پس از سفر اخیر هیات ۱۲ نفره طالبان به ریاست «ملا عبدالغنی برادر» به پاکستان و دیدار با مقام های عالی سیاسی و نظامی این کشور از جمله نشست احتمالی طالبان با عمران خان نخست وزیر پاکستان و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا، طرفین توافق کردند که زندانیان یکدیگر را آزاد کنند.

رسانه های پاکستانی در حالی آزادی زندانیان آمریکا و طالبان را منعکس می کنند که دولت کابل در واکنش به سفر اخیر طالبان به اسلام آباد گفته بود که این سفر هیچ ارتباطی با روند صلح در افغانستان ندارد و تنها برای آزادی گروگان های آمریکایی صورت گرفته است.

براساس این گزارش، آمریکایی ها در پایگاه بگرام «عبدالرشید» و «شیخ رحیم» والیان سابق طالبان در نیمرز و کنر را آزاد کردند و در قبال آن طالبان نیز دو مهندس خارجی را آزاد کرد.

منابع خبری پاکستان افزودند: این اولین گام در مسیر اعتماد سازی میان آمریکا و طالبان بود و قرار است تا روزهای آینده ۱۱ نفر دیگر از سرکرده های طالبان از جمله انس حقانی از سوی آمریکا آزاد شوند.

پس از متوقف شدن گفت و گوهای صلح افغانستان از سوی دونالد ترامپ، برای اولین بار پنجشنبه گذشته «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با هیات طالبان در پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.

خلیلزاد، ۹ دور مذاکره با نمایندگان طالبان  را پیشبرد اما در نتیجه حمله ماه گذشته طالبان در کابل و کشته شدن یک سرباز امریکایی، ترامپ مذاکرات صلح با طالبان را لغو کرد.

منبع:ایرنا