کد خبر: ۲۷۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۷

ترکیه سامانه پاتریوت از آمریکا خریداری می‌کند

رئیس جمهور ترکیه از گفتگو با همتای آمریکایی خود برای خرید سامانه موشکی «پاتریوت» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در گفتگویی اختصاصی با رویترز با اشاره به اینکه پیوند شخصی وی با «دونالد ترامپ» می تواند بحران بوجود آمده بر سر خرید سامانه های موشکی اس- ۴۰۰ روسیه توسط آنکارا را رفع کند، اعلام کرد که در ماه میلادی جاری با همتای آمریکایی خود برای خرید سامانه موشکی «پاتریوت» آمریکا گفتگو خواهد کرد.

گفتنی است که خرید سامانه موشکی «اس-۴۰۰» روسیه توسط ترکیه در ماه ژوئیه احتمال وضع تحریمهای آمریکا علیه آنکارا را تقویت کرد و وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که اعتبار پیشنهاد فروش سامانه دفاع موشکی پاتریوت به آنکارا منقضی شده است.

با این حال، اردوغان در گفتگو با رویترز اعلام کرد که وی دو هفته پیش در تماس تلفنی با ترامپ در مورد خرید سامانه پاتریوت گفتگو کرده و در دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل این گفتگوها را پیگیری خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با ترامپ گفت: «من گفتم مهم نیست که ما سامانه اس ۴۰۰ را خریدیم، ما می توانیم از شما سامانه پاتریوت را بخریم». وی در ادامه افزود که «در دیدار دوجانبه خود با ترامپ پیرامون جزئیات بیشتر این خرید گفتگو خواهد کرد».

اردوغان در خصوص درخواست از ترامپ برای ممانعت از وضع جریمه سنگین علیه هالک بانک ترکیه- به جرم نقض ادعایی تحریمهای آمریکا علیه ایران- ضمن اشاره به وجود «گونه متفاوتی از اعتماد» میان دو طرف گفت: «مطمئنم که آنها از یک چنین اشتباهی پرهیز خواهند کرد» و افزود: «به نظر من کشوری همچون آمریکا نمی خواهد به متحد خود، ترکیه لطمه ای وارد سازد. این رفتاری معقولانه نیست».

بنابر گزارشها، اردوغان و ترامپ همچنین در مورد طرحهایی برای تشکیل یک منطقه امن در امتداد ۴۵۰ کیلیومتری مرز سوریه- از رودخانه فرات تا مرز عراق- گفتگو خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکیه در این باره گفت: «کریدور صلح موضوعی حیاتی است. ما اجازه نخواهیم داد تا در امتداد مرزهایمان کریدور وحشت ایجاد شود و بدین منظور، تمام گامهای لازم را برخواهیم داشت»./مهر