کد خبر: ۲۷۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۱

چگونه در سفر مراقب سلامتیمان باشیم؟

اگر قرار است در آینده ای نزدیک سفری را تجربه کنید، در مطلب امروز به توصیه هایی می پردازیم که به شما کمک می کند سفر بهتر و سالم تری را تجربه کنید و سلامتی خود را در سفر به خطر نیاندازید.

خوشمزه بخورید اما سالم
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ توصیه می کنیم حتی المقدور در رستوران های نامعتبر بین راهی، غذا نخورید. شاید خیلی گرسنه باشید یا شکل و شمایل رستوران، بوی غذا یا غذا خوردن بقیه مشتری ها شما را وسوسه کند اما خوردن یک وعده غذا به چند روز درگیر بیماری بودن، آن هم در یک سفر خانوادگی، اصلا نمی ارزد. بعضی رستوران های بین راهی غذای مانده و بی کیفیتشان را با استفاده از ادویه های خوش عطر و طعم و غلیظ، فرآوری می کنند تا قابل خوردن شوند. فریب این عطر و طعم و رنگ را نخورید و برای یکی دو وعده، به غذاهای کنسروی اکتفا کنید.

کار سخت شد؟ بله. قبول داریم. چون تغذیه مهم ترین عامل سلامتی شما در سفر است و چاره ای ندارید جز آنکه نسبت به آن دقیق و حساس باشید. برای اینکه بد خوری در سفر باعث بیماریتان نشود، غذای مورد نیازتان را با خود همراه ببرید. بهترین غذا، کنسرو ها هستند؛ به شرط آنکه قبل از خوردن، 20دقیقه جوشانده شوند. همراه بردن غذاهای سرد مثل الویه یا غذاهای گرم و پخته شده مثل انواع کوکو، خوراک ها یا پلو ها را توصیه نمی کنیم. این مواد در طول راه به تدریج فاسد می شوند و آلودگی های مواد غذایی، با گذشت زمان به طور تصاعدی تکثیر می شوند؛ در نتیجه حتی اگر فقط چند ساعت از پخت یا خارج کردنشان از یخچال گذشته باشد به شدت بیماری زا می شوند.

ساندویچ های خانگی هم گزینه بسیار خوبی به عنوان یک وعده غذایی یا میان وعده در سفر هستند. از نان، پنیر، گوجه فرنگی و خیار، کره، عسل و مربا، گردو، کره بادام زمینی، شکلات صبحانه، خرما، مغز بادام و پسته و... ده ها نوع ساندویچ خوشمزه می توان درست کرد که تا رسیدن به مقصد شما را سیر نگه دارند.

نکته مهم دیگری که باید بدانید، این است که خوردن میوه و سبزیجات در سفر ضروری است تا به بهبود گوارش و تأمین املاح و ویتامین های مورد نیاز بدنتان کمک کند. اما باید حتما قبل از خوردن، همه را به دقت ضدعفونی کنید. در مقابل وسوسه کندن میوه از درخت، چیدن سبزیجات از باغ و مزرعه و خوردن میوه های نوبرانه ای که از کنار جاده خریده اید مقاومت کنید. مگر آنکه قبل از خوردن، همه را به خوبی بشویید و با ضدعفونی کننده سبزیجات از میکروب ها پاک کنید.

اگر بیمار شدید...
اگر دچار اسهال و استفراغ شدید: مهم ترین کار این است که مایعات و املاح از دست رفته بدنتان را جبران کنید. آب سالم، دوغ یا محلول او آر اس درست کنید و بنوشید.
اگر تب داشتید، استامینوفن بخورید.
از غذاهای چرب و سنگین اجتناب کنید و تا پایان گرفتن علائم، غذاهای آبکی، کته ماست و غذاهای بدون گوشت و مرغ بخورید.

مراقب باشید تا دیگران از شما بیماری را نگیرند. برای این کار، ظروف غذای خود را جدا کرده و بهداشت فردی را رعایت کنید. همچنین دست هایتان را بسیار بشویید.

درصورت ادامه یافتن اسهال بیش از 2 روز، حتما به پزشک مراجعه کنید.
وقتی صابون ها هم میکروبی می شوند در سفرهای نوروزی و شهرهای پرگردشگر، به دلیل تماس های بیشتر بین افراد و نقل و انتقال عوامل بیماری زا بین شهرهای مختلف، احتمال اینکه بیمار شوید خیلی بیشتر است. بهترین راه برای در امان ماندن از بیماری، شستن پی در پی دست ها به ویژه قبل از غذاخوردن و بعد از دستشویی رفتن است. اسپری های ضدعفونی کننده دست، محلول های ضدباکتری و ژل های شست وشو همراه خود داشته باشید تا درصورت دسترسی نداشتن به آب، باز هم بتوانید دستانتان را تمیز کنید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که استفاده از صابون های قرارداده شده در دستشویی های مراکز عمومی بعضا نه تنها عامل رفع آلودگی نیستند، بلکه خیلی وقت ها خودشان وسیله انتقال انواع قارچ ها، ویروس ها و میکروب ها هستند. پس بهتر است در چنین محیط هایی از صابون مایع تمیز و مطمئنی که با خود همراه برده اید، استفاده کنید. صابون های کاغذی هم گزینه های خوبی برای سفر هستند. حتما دستمال کاغذیخود را همراه داشته باشید و تا جایی که ممکن است از دستمال کاغذی و دستمال توالت مراکز عمومی استفاده نکنید.

مراقب باشید سفرزده نشوید
اگر جزو افرادی هستید که در جاده حالشان بد میشود، سردرد می گیرند و حالت تهوع و سرگیجه اوقاتشان را تلخ می کند، یعنی به بیماری حرکت دچار هستید. این بیماری که به بیماری جاده هم معروف است، خیلی ها را درگیر می کند و برای مواجهه با آن چاره ای ندارید مگر آنکه یا در جاده خواب باشید و یا قرص های ضدتهوعی را که پزشک برای بیماری شما تجویز کرده، مصرف کنید.

سفرزدگی فقط مخصوص جاده نیست. مسافرت با هواپیما هم دردسرهای خودش را دارد و بیماران قلبی، افراد دچار کم خونی شدید، بیماران تنفسی و بیمارانی که مشکلات گوش میانی دارند هم در سفرهای هوایی دچار مشکل میشوند.

پاکیزه بنوشید
شاید تجربه اش را داشته باشید که در سفر، اصطلاحا آب به آب شوید و حالت تهوع، استفراغ، اسهال و حتی تب را تجربه کنید. این مشکل نسبتا شایع، به دلیل عفونت های میکروبی یا باکتریایی اتفاق می افتد؛ عفونت هایی که معمولا از طریق آب و غذا منتقل می شوند و متهم ردیف اول آنها، غذاهای مانده یا آب آلوده از منابع غیراستاندارد یا غیرآشامیدنی است. گاهی حتی املاحی که به طور طبیعی در آب یک منطقه زندگی می کنند، باعث بیماری شما می شوند هر چند همان املاح، با بدن ساکنان بومی منطقه به سازگاری رسیده اند و باعث بیماری آنها نمی شوند.

بنابراین بسیار مهم است که در سفر، آب آشامیدنی سالم بنوشید. آب آشامیدنی سالم، آبی است که خودتان آن را جوشانده اید یا با مواد ضد عفونی کننده، پاکیزه کرده اید. یادتان باشد هر آبی بدون توجه به منبع، زلالی یا رنگ و بو و مزه آن، غیربهداشتی محسوب می شود مگر اینکه با کلر ضد عفونی شود. در سفر پودر پرکلرین همراه داشته باشید و قبل از نوشیدن آب، 3 قاشق مرباخوری (15 گرم) پودر پرکلرین را در یک بطری تیره رنگ با گنجایش یک لیتر آب اضافه کرده و به هم بزنید. این مایع، ماده گندزدایی است که باید همه جا همراه خود داشته باشید.

قبل از نوشیدن هر آبی، 7 قطره از محلولی که درست کرده اید را به یک لیتر آب اضافه کرده و به هم بزنید. پس از نیم ساعت آب را بنوشید و مطمئن باشید بیمار نخواهید شد.نکته ای که باید یادآوری کنیم این است که اگر پودر کلر مدتی بماند (مثلا بیش از یک تا 2هفته) هنگام استفاده، آب را تلخ میکند./همشهری آنلاین