کد خبر: ۲۷۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۶

نشست گروه هفت سرنوشت برجام را رقم می زند؟

نشست سران ۷ کشور صنعتی جهان به نام گروه ۷ آخر امروز چهارشنبه، دو روز در شهر بندری بیاریتز در جنوب غربی فرانسه آغاز به کار کرد.
نشست سران ۷ کشور صنعتی جهان به نام گروه ۷ آخر امروز چهارشنبه، دو روز در شهر بندری بیاریتز در جنوب غربی فرانسه آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سرنوشت برجام، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز، جنگ سوریه و بحران یمن، مسائلی هستند که ایران را به یکی از محورهای گفت‌وگوهای سران گروه ۷ کشور صنعتی و ثروتمند جهان در جنوب غربی فرانسه بدل کرده است.

در این میان، آنچه بیش از هر چیز در رابطه با ایران مورد توجه و تأکید خواهد بود، سرنوشت برجام و تلاش آمریکا برای ائتلاف سازی در خلیج فارس علیه ایران است.

بسیاری از ناظران بر این باورند که سران گروه ۷ احتمالا بحث های جدی پیرامون برجام و آینده آن خواهند داشت. ذکر این نکته ضروری است که ایران دو هفته دیگر گام بعدی کاهش تعهدات خود را خواهد برداشت.

در همین رابطه، یورونیوز گزارش داد: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به عنوان میزبان و رئیس نشست سال ۲۰۱۹ گروه ۷ طی ماه‌های اخیر با افزایش تماس‌های تلفنی با همتای ایرانی خود و نیز اعزام وزیر خارجه و دستیار سیاسی خود به تهران تلاش دامنه‌داری را برای افزایش دوره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای مندرج در برجام آغاز کرده است.

این تلاش‌ها تاکنون نتیجه خاصی نداشته؛ از یک سو ایران دو گام در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای خود برداشته و از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز از ایفای نقش فرانسه به عنوان واسطه تهران و واشنگتن ابراز نارضایتی کرده است.

با وجود این، گویا فرانسه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه۷ قصد دارد، از آخرین فرصت‌های موجود برای حفظ برجام استفاده کند. او پس از دیدار روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز جمعه نیز میزبان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خواهد بود.

ایران پیشتر اعلام کرده در صورتی که اروپا تا پنجم سپتامبر (چهاردهم شهریور) خرید نفت از ایران، مراودات بانکی و تجاری با این کشور را برخلاف تحریم‌های آمریکا از سر نگیرد، سومین گام را در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی در قالب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی برخواهد داشت.

اروپا حداقل برای آغاز خرید نفت از ایران نیازمند کسب معافیت از آمریکاست، والا تجارت مواد غذایی و دارو با ایران به ظاهر از طریق ساز و کار مالی اینستکس ممکن است؛ هر چند آمریکا نسبت به استفاده شرکت از این ساز و کار هشدار داده و عملیاتی شدن آن تاکنون بارها به تعویق افتاده است.

اما افزون بر موضوع برجام، همزمان با بروز شواهد آغاز رکود اقتصادی در جهان، سرنوشت بازار جهانی نفت و امنیت تجارت آن از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز نیز مسأله‌ای است که با بروز تنش میان ایران، آمریکا و بریتانیا در منطقه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

البته با توجه به این که علاوه بر آمریکا، بریتانیا و آلمان، فرانسه نیز پیشتر از کنترل برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران استقبال کرده بود، موضوع ایران در جریان بحث سران کشورهای عضو گروه۷ در مورد تحولات سوریه و یمن نیز مطرح خواهد شد.

برنامه موشکی و نقش ایران در سوریه در نشست فروردین ماه گذشته نیز محور گفت‌وگوهای وزرای خارجه کشورهای عضو گروه۷ در فرانسه بود؛ نشستی که وزیر خارجه آمریکا در آن شرکت نکرد.

بنابراین، با توجه به افزایش اختلاف نظرهای تجاری میان ترامپ و سران شش کشور صنعتی و ثروتمند جهان ـ که از نشست سال گذشته این گروه در کانادا بروز کرد ـ موضوع ایران نیز می‌تواند بر دامنه تفاوت دیدگاه‌های سران گروه۷ در مورد نحوه تعامل با ایران بیفزاید و آخرین فرصت‌ها برای نجات برجام را بسوزاند.

روزنامه ایندیپندت، چاپ لندن نیز در گزارشی نوشت: رهبران اروپایی در نشست گروه 7 باید انتخاب کنند که یا به تلاش هایشان برای حفظ برجام ادامه خواهند داد و تهران را برای ادامه سیاست هایش مصمم خواهند کرد و یا اینکه با در پیش گرفتن یک رویکرد جدید، با ترامپ برای مهار ایران همراه خواهند شد./تابناک