کد خبر: ۲۷۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۳۴

چطور بفهمیم چه کسانی پروفایل تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما را چک می‌کنند؟

  امروزه و با توجه اینکه شبکه های اجتماعی طرفداری زیادی در بین مردم پیدا کرده اند و روابط مجازی بیشتر از قبل مهم شده است طبیعتا سوال ها بسیاری نظیر چه کسانی عکس و پروفایل تلگرام ، ایسنتاگرام ، واتساپ ، فیس بوک و.. ما را چک میکنند برای کاربران پیش می‌آید. متاسفانه سودجویان بسیاری در داخل و خارج کشور، کاسبی پردرآمدی از این سوال برای خود به راه انداخته اند که برای کاربران این شبکه های اجتماعی گران تمام می شود.

غیرممکن؛ ممکن نمی شود!
به طور کلی امکان نمایش و دیدن بازدیدکننده پروفایل و اکانت شخصی شما در شبکه های اجتماعی و اپ های چت نظیر تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و .. تا زمانی که خود این سرویس ها قابلیت و کد API برای توسعه دهنگان این سرویس ها منتشر نکنند وجود ندارد و تمامی برنامه و سرویس های موجود در اینترنت جعلی بوده و یک روش هک و کلاهبرداری محسوب میشوند!

در تلگرام ربات هایی وجود دارند که چنین ادعایی می کنند؛ برای استفاده از آن ها ابتدا مجبورید در کانال اصلی ربات عضو شوید و سپس با فروارد آن برای چند نفر از دوستان تان، ربات برای شما فعال می شود اما به صورت رندوم و کاملا غیر واقعی از چند نام بدون فامیلی فرد استفاده می کند و احتمالا شما هم باور می کنید که بالاخره یک «علی» نامی در میان آشنایان و دوستان تان پروفایل شما را چک کرده اند! فرد سودجویی که این ربات را راه انداخته نیز از طریق عضویت افراد در کانال خود؛ بازدید کسب کرده و با تبلیغات سود هنگفتی را کسب می کند.

ضرر سنگین با ارزش افزوده
اما بدترین روش کلاهبرداری در این ماجرا، معرفی اپلیکیشن ها و سایت های مدعی برای معرفی افرادی که پروفایل شما را چک می کنند هستند. این اپلیکیشن ها تحت نظر سرویس های ارزش افزوده فعالیت می کنند و جیب شما را عملا خالی می کنند! اپ های ارزش افزوده روزانه مبلغ 500 تومان (ماهانه 15 هزار تومان) از اعتبار خط موبایل شما کسر می کنند و پول کلانی را به جیب می زنند.

متاسفانه تبلیغ این شرکت های سرویس ارزش افزوده به راحتی در فضاهای مجازی همانند اینستاگرام و توسط اینفلوئنسرها و افراد با فالوئر بالا تبلیغ می شوند و هیچ نظارتی روی این موضوع نیست

جلوی کلاهبرداری ها را بگیرید
وزارت ارتباطات برای جلوگیری از این سودجویی ها؛ سامانه ستاره 800 مربع را به راه انداخته است. از طریق ارسال پیامک به سرشماره 800 یا شماره گیری کد دستوری#800* می توانید سرویس های ارزش افزوده فعال روی خط تان را شناسایی و غیرفعال کنید.
مرحله اول: ابتدا برنامه Call یا تماس های گوشیتونو اجرا کنید.
مرحله دوم: کد USSD «ستاره 800 مربع» یا همون *800# را وارد کرده و سپس شماره گیری کنید.

مرحله سوم: اکنون منتظر بمانید تا کد USSD شماره گیری شود.
مرحله چهارم: سپس یک منو برای شما باز خواهد شد:

1- مشاهده سرویس های فعال: با وارد کردن شماره 1 و زدن گزینه.SEND ، سرویس های پیامکی ارزش افزوده ای که در آن عضو هستید برای شما اس ام اس خواهد شد.

2- قطع خدمات مبتنی بر محتوا: با وارد کردن شماره 2 و زدن گزینه SEND عضویت شما در تمامی سرویس های پیامکی و ارزش افزوده لغو خواهد شد. سپس یک پیامک از شماره 800 برای شما ارسال می شود که از شما درخواست می کند در صورت تایید برای لغو عضویت در سیستم های پیامکی، کد موجود در پیام را به همین شماره ارسال کنید. کد مورد نظر را به همین شماره ارسال کنید.

اکنون ظرف دو دقیقه یک پیامک با عنوان" مشترک گرامی درخواست شما تا 24 ساعت اینده بررسی و تمامی سرویس های پیامکی شما قطع خواهد شد" دریافت خواهید کرد که نشان از لغو شدن سیستم های پیامکی ارزش افزوده را دارا می باشد.