کد خبر: ۲۷۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۶

ایمانی: ائتلاف قالیباف - احمدی‌نژاد نتیجه‌ای ندارد

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مرکزیت جریان اصولگرا بپذیرد اگر برخی مجموعه هایی نخواستند همراهی کنند، مجاز باشند که راه خود را بروند؛ اتفاقا در این حالت وزن شان بیشتر معلوم می شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ناصر ایمانی درباره انتقادهای مطرح شده به ترکیب شورای وحدت اصولگرایان گفت: هنوز معلوم نیست این اعضای شورای وحدت به صفت شخصیت حقیقی خود در جلسات حضور پیدا می کنند به صفت شخصیت حقوقی. اگر شخصیت حقوقی مدنظر است سایر تشکل های اصولگرا هم که به جلسات دعوت نمی شوند باید نماینده داشته باشند اما اگر شخصیت حقیقی ملاک است که باید علت آن بیان شود.

وی درباره بی رغبتی برخی تشکل های اصولگرا برای پیوستن به شورای وحودت یادآور شد: آن مجموعه هایی که می گویند ما در شورای وحدت حضور پیدا نمی کنیم یا آن تشکل هایی که شورای وحدت از آنها دعوت نکرده و نمی خواهد تا روز آخر هم از آنها دعوت کند، در عمل این اتفاق می افتد که در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز 70-80 درصد لیست ها به هم شباهت خواهد داشت و این طور نمی شود که مثلا اصولگرایان چند لیست کاملا متفاوت در تهران بدهند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره تقاضای 31 حزب اصولگرا از جامعه روحانیت برای حضور در شورای وحدت اظهار کرد: اگر 31 حزب اصولگرا بیرون شورای وحدت ماندند دیگر در این صورت اسم آن مجموعه شورای وحدت نیست. البته من صحبت آقای عباس عبدی را قبول دارد که می گوید «جناح های ما بیش از اندازه بزرگ شدند و این بزرگی لختی می آورد».

وی افزود: یک آسیب بزرگ به جمنا این بود که تلاش کرد اجماع مطلق به وجود آورد و هزینه زیادی هم برای آن پرداخت کرد. در حالیکه نباید این کار می شد چون دائم تنازل کرد تا حمایت همه طیف ها را به دست آورد که آخر هم به هدفش نرسید. اصرار به جذب پایداری به جدایی طیف آقای لاریجانی انجامید.

ایمانی بیان کرد: ائتلاف مطلق ایجاد کردن هزینه سنگینی دارد بنابراین باید رویکرد به ایجاد ائتلاف حداکثری تغییر کند. یعنی مرکزیت جریان اصولگرا بپذیرد اگر برخی مجموعه هایی نخواستند همراهی کنند، مجاز باشند که راه خود را بروند؛ اتفاقا در این حالت وزن شان بیشتر معلوم می شود. دیگر در انتخابات بعدی وزن خود را می دانند و متناسب با همین وزن ادعا می کنند.

وی درباره الگوگیری حزب موتلفه از حزب حاکم هند، که بعد از 50 سال سیاست ورزی به کرسی قدرت رسید، گفت: از سال تأسیس حزب موتلفه بیش از 50 سال می گذرد، اگر قرار بود این اتفاق بیفتد الان موتلفه باید حزب حاکم ایران می شد. امروز وزن اجتماعی موتلفه به حدی نیست که قدرت را در قوه مقننه و قوه مجریه به دست بگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره امکان شکل گیری جریان سومی پرقدرت با ائتلاف قالیباف و احمدی نژاد اظهار کرد: احمدی نژاد با هیچ کسی روی کره زمین ائتلاف نمی کند چه برسد به قالیباف. او هیچ شخصیت سیاسی را قبول ندارد که بخواهد با او ائتلاف کند، از طرفی یادمان نرفته بین آقای قالیباف و آقای احمدی نژاد در زمان دولت های نهم و دهم اختلافات زیادی وجود داشت. ثالثا ائتلاف احمدی‌نژاد- قالیباف همان قدر خنده‌دار است که از ائتلاف احمدی نژاد- آقای خاتمی سخن گفته شود.

ایمانی یادآور شد: امکان شکلگیری جریان سوم در کشور وجود دارد، منتها جریان سوم ائتلاف قالیباف-احمدی نژاد نخواهد بود. جریان سوم ریشه و ایدئولوژی سیاسی نخواهد داشت و تنها بر اساس یک موج احساسی در جامعه متأثر از دلزدگی از دو جریان سیاسی کشور شکل می گیرد که شاید نتواند قدرت را به دست آورد منتها می تواند نقش تأثیرگذاری در عرصه سیاسی ایفا کند./نامه نیوز