کد خبر: ۲۷۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۲

کلانتری: روحانی کسی نیست که سرش کلاه برود

کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید: بنده می‌پذیرم که در برخی مقاطع تصمیم‌گیری‌ها در دولت دیر انجام شد، اما اگر برخی محدودیت‌ها وجود نداشت این اتفاق رخ نمی‌داد. آقای روحانی کسی نیست که سرش را کلاه بگذارند.

روزنامه «آرمان ملی» با دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت‌وگو کرده است.

بخشی از این مصاحبه را بخوانید:

* واقعيت اين است که دست دولت در برخي زمينه‌ها بسته است. کساني که عنوان مي‌کنند دولت موفق نبوده به‌نوعي در حق دولت ظلم مي‌کنند. در شرايط کنوني دغدغه اصلي مردم مسائل اقتصادي و سياسي است.

* در اغلب کشورهاي جهان اقتصاد و سياست به هم گره خورده اما در ايران اقتصاد از سياست جداست. به همين دليل نيز با اقتصاد بسته مواجه شده‌ايم. برخي عنوان مي‌کنند بايد به دنبال اقتصاد درون‌گرا باشيم. اين در حالي است که اقتصاد درون‌گرا به دنبال مزيت‌ها نيست، بلکه به دنبال نيازهاست. از سوي ديگر اقتصاد برون‌گراي ما نيز قفل شده است. به همين دليل به زندگي مردم فشار مي‌آيد.

* مطالبه امروز مردم از کل حاکميت است که دولت نيز بخشي از آن است.

* بنده منکر برخي ضعف‌هاي دولت نيستم. امروز هم در دولت ضعف وجود دارد و در چهارسال نخست نيز وجود داشت، اما اصلا دولت را مقصر اين ضعف‌ها نمي‌دانم. منافع ملي قرباني خط بازي‌هاي سياسي شده است. چالش‌هايي که در دوسال اخير در کشور وجود داشته به عملکرد دولت ارتباط نداشته است.

* يکي از چالش‌هاي اصلي دولت آقاي روحاني رسانه ملي است. در طول شش‌سال گذشته صداوسيما همواره اين تفکر را به مردم القا کرده که دولت عملکرد موفقي نداشته است. شايد دولت آقاي روحاني به اندازه دولت آقاي هاشمي موفق نبوده اما شرايط به شکلي نيست که عملکرد دولت آقاي روحاني غيرقابل‌قبول بوده باشد. برعکس عملکرد دولت آقاي روحاني در بسياري از زمينه‌ها موفقيت‌آميز بوده است. چپ و راست به جان دولت افتاده‌اند و به دنبال سهم‌خواهي هستند.

* بنده مي‌پذيرم که در برخي مقاطع تصميم‌گيري‌ها در دولت دير انجام شد اما اگر برخي محدوديت‌ها وجود نداشت اين اتفاق رخ نمي‌داد. آقاي روحاني کسي نيست که سرش را کلاه بگذارند. با اين وجود يکي از اشکالات ايشان اين است که روابط عمومي ضعيفي دارد. اين در حالي است که آقاي هاشمي و رئيس دولت اصلاحات داراي روابط عمومي قوي بودند. اشکال ديگر آقاي روحاني اين است که به دليل اينکه جناحي و حزبي نيست احزاب نيز به دولت ايشان کمک نمي‌کنند.

* اصلاح‌طلبان چازه‌اي جز حمايت از آقاي روحاني نداشتند. اصلاح‌طلبان در مرحله نخست مي‌خواستند فردي مانند احمدي‌نژاد دوباره به قدرت نرسد. نکته مهم اينکه دولت آقاي روحاني براي اصلاح‌طلبان يک فرصت بود تا دوباره خود را بازسازي کنند و از وضعيت گذشته خارج شوند. اصلاح‌طلبان در مجلس قافيه را باختند نه در دولت. جريان اصلاحات در انتخابات مجلس هزينه سنگيني انجام داد اما در نهايت به نتيجه مطلوب نرسيد.

* متاسفانه برخي اصلاح‌طلبان درباره آقاي روحاني بي‌انصافي مي‌کنند. اصلاح‌طلبان نبايد از آقاي روحاني انتظار معجزه داشته باشند. آقاي روحاني هيچ‌گاه مدعي اصلاح‌طلبي نبوده است.