کد خبر: ۲۷۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۹

آیا جدال دموکرات‌ها با اسرائیل ورق رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را برخواهد گرداند؟

روز‌های گذشته جدال دموکرات‌ها و اسرائیل با ماجرای عدم مجوز ورود به اسرائیل به یک نماینده زن فلسطینی تبار کنگره بالا گرفته، اما بسیاری این جدال را در کانتکس نیاز نتانیاهو به جلب حمایت ترامپ برای انتخابات آتی نخست وزیری در رژیم صهیونیستی تفسیر میکنند. با این حال سوال اصلی اینجاست که این جدال دموکرات‌ها با اسرائیل چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت؟
روز‌های گذشته جدال دموکرات‌ها و اسرائیل با ماجرای عدم مجوز ورود به اسرائیل به یک نماینده زن فلسطینی تبار کنگره بالا گرفته، اما بسیاری این جدال را در کانتکس نیاز نتانیاهو به جلب حمایت ترامپ برای انتخابات آتی نخست وزیری در رژیم صهیونیستی تفسیر میکنند. با این حال سوال اصلی اینجاست که این جدال دموکرات‌ها با اسرائیل چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اسرائیل مانع سفر طلیب و عمر دو نماینده دموکرات آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی شد. بسیاری معتقدند این تصمیم با مشورت دونالد ترامپ گرفته شده است. طلیب و عمر، دو نماینده زن دموکرات در کنگره آمریکا، از منتقدان سرسخت اسرائیل در سال اول نمایندگی خود بوده‌اند.

گفته می‌شود در ابتدا دولت اسرائیل به دلیل آنچه «احترام برای کنگره آمریکا» خوانده بود اجازه ورود این نمایندگان به سرزمین‌های فلسطین را صادر کرده بود، اما به لطف مشورت با ترامپ، این تصمیم هفته گذشته تغییر کرد.

روز جمعه اسرائیل اعلام کرد رشیده طلیب نماینده کنگره برای ورود به منطقه کرانه باختر اجازه لازم را دریافت کرده، اما طلیب از پذیرش این دعوتنامه خودداری کرد.

روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو اعلام کرده بود طلیب و دیگر نمایندگان دموکرات کنگره از جمله ایهان عمر اجازه ورود به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطین را ندارند و مدعی شده بود حمایت‌های این‌ها از تحریم‌ها علیه اسرائیل و اعمال فشار آن‌ها به اسرائیل در زمینه رفتارهایش با فلسطینی‌ها از جمله دلایل عدم اعطای مجوز به نمایندگان آمریکا برای ورود به سرزمین‌های اشغالی است. ترامپ نیز به طور علنی و خصوصی از دولت اسرائیل خواسته بود اجازه ورود این زنان به سرزمین‌های اشغالی را ندهند.
 
در پی اعلام رسمی این خبر، طلیب از «آریه دری» وزیر کشور رژیم صهیونیستی در خواست کرد به او اجازه دهد برای دیدن مادر بزرگش به کرانه باختری سفر کند. طلیب در نامه‌ای که به مقامات اسرائیلی نوشته گفته شاید این آخرین فرصت من برای دیدار از مادر بزرگم باشد. من به همه محدودیت‌ها احترام می‌گذارم در طول سفرم به اسرائیل تبلیغی برای تحریم علیه اسرائیل نخواهم کرد.
 
بعد از این درخواست اسرائیل در تصمیمش تجدید نظر کرده و به طلیب اجازه ورود به سرزمین‌های اشغالی را داده به این شرط که او در طول سفر هیچ تبلیغی برای تحریم علیه اسرائیل نکند.
 
در بیانیه‌ای که وزارت کشور اسرائیل منتشر کرده گفته شده طلیب باید بر سر تعهدش بماند و این دیدار تنها جنبه انسانی خواهد داشت.
 
با این حال روز شنبه طلیب درخواست اسرائیل را رد کرده و گفته تحت این شرایط سخت به سرزمین‌های اشغالی سفر نخواهد کرد. او روز جمعه در توییتر خود نوشته نمی‌توانم به دولت اسراییل اجازه دهم با تحقیر من و سوءاستفاده از عشق من به خانواده‌ام، نورافکن را از سیاست‌های نژادپرستانه و سرکوبگرانه‌اش منحرف کند.
 
طلیب در ادامه نوشته من به این نتیجه رسیده‌ام که دیدار مادر بزرگم تحت این شرایط سرکوبگرانه علیه همه باور‌های من در مبارزه با سرکوب، نژادپرستی و بی عدالتی است.
 
او همچنین در توییتر خود نوشته ساکت کردن من و رفتار با من مانند یک مجرم چیزی نیست که مادر بزرگم از من انتظار دارد. این کار بخشی از من را از بین خواهد برد.
 
ریشه خصومت میان نماینده کنگره و ترامپ کجاست؟
 
رشیده طلیب نماینده ۴۲ ساله فلسطینی‌تبار حزب دموکرات آمریکا  چهارم ژانویه در مراسم تحلیف خود در کنگره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را مورد حملات لفظی قرار داد و خواستار استیضاح و برکناری او شد.

 او ترامپ را «حرامزاده» نامید و گفته در دوران نمایندگی تلاش خواهد کرد که رئیس‌جمهور آمریکا کاخ سفید را پیش از موعد ترک کند.

رشیده طلیب که دختر یک فلسطینی مهاجر است در میان تشویق هواداران خود شرح داد که بعد از انتخاب به عنوان نماینده کنگره پسرش به او گفت: «مامان، می‌بینی، تو بردی و مستبد‌ها نمی‌برند.» و او در جواب گفت: «آن‌ها نمی‌برند، چون ما وارد می‌شویم و آنها را از کار بر کنار می‌کنیم.»
 
دونالد ترامپ به این سخنان در توییتر با ستایش از خود و خدماتش در دوران ریاست جمهوری واکنش نشان داد و نوشت: «شما چطور رئیس‌جمهوری را مورد سئوال قرار می‌دهید که شاید بزرگ‌ترین انتخابات همه زمان‌ها را پیروز شده، هرگز اشتباهی انجام نداده و در دو سال اول دوره ریاست جمهوری موفق‌ترین بوده است.»
 
او همچنین در توییتی دیگر نوشت، دموکرات‌ها می‌خواهند او را مورد سوال قرار دهند «چرا که می‌دانند نمی‌توانند در انتخابات ۲۰۲۰ برنده شوند.»
 
ترامپ کمی بعد سخنان رشیده طلیب را «مخرب» نامید و گفت، این سخنان «بی‌احترامی بزرگی» به ایالات متحده آمریکا بود و او با این الفاط به خود و خانواده‌اش «بی‌حرمتی» کرد.
 
جدال دموکرات‌ها با اسرائیل، چه تاثیری بر انتخابات آمریکا خواهد داشت؟
 
تحولات ۲۴ ساعت گذشته، روابط بین دموکرات‌ها و آمریکا را وارد فاز جدید کرده است. بهانه نتانیاهو برای عدم اعطای مجوز ورود این نمایندگان آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، استناد به قانونی است که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسیده است. بر اساس این قانون اجازه ورود به افرادی که علیه مشروعیت اسرائیل اظهار نظر کرده‌اند داده نمی‌شود.
 
نشریه اینترنتی وکس معتقد است تصمیم نتانیاهو برای عدم اعطای مجوز ورود این نمایندگان دموکرات، مصرف داخلی داشته است. نخست وزیر اسرائیل ماه آینده، سپتامبر، با انتخابات مواجه است و مواضع تند او علیه نمایندگان دموکرات با هدف حفظ نزدیکی‌اش با ترامپ اتخاذ شده است.
 
گوش دادن به حرف ترامپ در این مساله، به قیمت عصبانی‌تر کردن دموکرات‌هایی است که به طور تاریخی شاید حامیان بهتری برای اسرائیل بوده‌اند.
 
وزیر کشور اسرائیل در واکنش به اجتناب طلیب از سفر به سرزمین‌های اشغالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این یک درخواست تحریک کننده با هدف خجالت زده کردن دولت اسرائیل بوده است. ظاهرا نفرت این خانم (طلیب) از اسرائیل بر عشقش به مادر بزرگش می‌چربد. وزیر اسرائیل دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را نیز زیر این پست توییتری خود تگ کرده است.
 
ترامپ نیز امروز در واکنش به تصمیم طلیب در توییتر خود نوشت: طلیب در نامه‌ای به مقامات اسرائیلی با بدبختی از آن‌ها در خواست دیدار مادر بزرگش را کرده است. این اجازه به سرعت به او داده شده در حالی که او با ناراحتی این درخواست را پس گرفته است. بزرگترین پیروز این میدان مادر بزرگ طلیب بوده که شانس آورده و دیگر نیازی نیست او را ببیند!
 
روابط اسرائیل و آمریکا همواره از سوالات مهم در زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست اما در این دوره به نظر می رسد انتقاد از اسرائیل یا حمایت از این رژیم تاثیر چندانی بر جابجایی رای نداشته باشد.
 
بسیاری از دموکرات‌ها تصمیم اسرائیل مبنی بر جلوگیری از ورود یک عضو کنگره به سرزمین‌های اشغالی به دلایل سیاسی را مذموم خوانده‌اند.
 
الیزابت وارن کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات داخلی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تصمیم اسرائیل را مغایر با اصول دموکراسی و اتحاد با آمریکا خواند.
 
استنلی هویر رهبر اکثریت مجلس نمایندگان و یکی از اعضای حامی اسرائیل در کنگره در این باره گفته این اقدام دولت اسرائیل اشتباه بود.
 
نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: به عنوان کسی که عاشق اسرائیل است از شنیدن خبر جلوگیری اسرائیل از ورود اعضای کنگره به این کشور به شدت ناراحت شده است. جلوگیری از ورود عمر و طلیب به اسرائیل نشانه ضعف است. بیانیه رییس جمهور درباره زنان کنگره نیز نشانه جهل و بی احترامی و مغایر با شأن رییس جمهور آمریکاست.
 
چاک شومر رهبر اکثریت سنا نیز در این باره در توییتر خود نوشت: جلوگیری از ورود اعضای کنگره آمرکیا نشان دهنده ضعف اسرائیل است و در یک جامعه دموکراتیک نباید از مناظره‌های آزاد ترسید. بسیاری از حامیان اسرائیل از این اقدام آن‌ها ناامید شده‌اند.
 
کریس مورفی عضو کمیته روابط خارجی سنا نیز در توییتر خود نوشت: من از مدل اظهار نظر‌های این اعضای کنگره درباره اسرائیل خوشم نمی‌آید، اما تصمیم اسرائیل برای ممنوعیت ورود اعضای کنگره یک اشتباه بزرگ بوده که به روابط بلند مدت اسرائیل و آمریکا ضربه می‌زند.
 
جان دلنی کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات درون حزبی ۲۰۲۰ نیز در این باره گفته من از رییس جمهور اسرائیل و دولتش بسیار نا امید شدم و این روشن است که ترامپ آن‌ها را مجبور کرده چنین تصمیمی اتخاذ کنند.
 
به نوشته وکس، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رای دهندگان انتخابات اولیه حزب دموکرات سمپاتی کمی نسبت به اسرائیل در مقایسه با سال‌های قبل دارند. تبلیغات انتخاباتی این دوره به سمت انتقاد از سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا و کشور‌های خاورمیانه سوق پیدا کرده است.
 
به همین دلیل است که کاندیدا‌هایی نظیر برنی سندرز و الیزابت وارد که به شدت منتقد سیاست‌های اسرائیل و نتانیاهو هستند پیشتاز رقابت‌های درون حزبی‌اند.
 
جو بایدن و پت بوتی یگ دیگر کاندیدا‌های پیشتاز رقابت‌های درون حزبی دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ نسبت به سایرین مواضع محتاطانه‌تری در پیش گرفته‌اند با این حال هیچکدام از نتانیاهو حمایت نمی‌کنند.