کد خبر: ۲۷۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۱۱
هاآرتص:

استراتژی ترامپ علیه ایران، اسرائیل را ناامید کرده

روزنامه اسرائیلی هآرتص مدعی شد که ایران با حمله به منافع نفتی کشورهای عربی خلیج فارس و در اصل آمریکا، به فشارها پاسخ داد و علی رغم اینکه برخی مسئولان نزدیک به ترامپ به خصوص جان بولتون در پی تغییر نظام در ایران بودند و پیش‌بینی می‌شد به یک جنگ منتهی شود اما این برنامه‌ای نبود که ترامپ در سر داشته باشد. او از پاسخ نظامی به انهدام پهپاد آمریکایی هم امتناع کرد.
 یک روزنامه اسرائیلی با اذعان به مقاومت ایران در قبال فشارهای حداکثری آمریکا، نوشت که سلسله تحولات اخیر صهیونیست‌ها را ناامید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ روزنامه هآرتص رژیم صهیونیستی در گزارشی اذعان کرد که اقدامات ضد ایرانی آمریکا در منطقه به طور سلسله‌وار به نتایجی ختم می‌شود که به نفع اسرائیل و عربستان سعودی نیست.

در این گزارش به قلم «عاموس هادل» آمده است که چند دستگی میان ائتلاف منطقه‌ای آمریکا علیه ایران مشهود است؛ به گونه‌ای که اکنون نمی‌توان از «انسجام» در سیاست ترامپ سخن گفت و کاملا واضح است که رئیس‌جمهور آمرکا در خصوص موضوع ایران دچار اشتباه فاحشی شده است.

طبق این نوشته، ترامپ در ماه می ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و پس از آن فشارهای اقتصادی علیه تهران را افزایش داد و شرکت‌هایی را که با ایران همکاری کنند تهدید کرد. این اقدامات با هدف کشاندن ایرانی‌ها به میز مذاکره و تحمیل شروط جدید به آنها بود اما ایران با همه این شرایط عقب‌نشینی نکرد.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه مدعی شد: «ایران با حمله به منافع نفتی کشورهای عربی خلیج فارس و در اصل آمریکا، به فشارها پاسخ داد و علی رغم اینکه برخی مسئولان نزدیک به ترامپ به خصوص جان بولتون در پی تغییر نظام در ایران بودند و پیش‌بینی می‌شد به یک جنگ منتهی شود اما این برنامه‌ای نبود که ترامپ در سر داشته باشد. او از پاسخ نظامی به انهدام پهپاد آمریکایی هم امتناع کرد».

هآرتص در ادامه نوشت که امتناع ترامپ از اقدام نظامی علیه ایران، موجب شد تا کشورهای عربی خلیج فارس در خصوص سیاست‌های خود در قبال ایران بازنگری کنند که از بین آنها می‌توان به امضای توافق میان گارد ساحلی امارات و ایران در خلال سفر هیأت اماراتی به تهران یا تصمیم ابوظبی برای کاهش نیروهای خود در یمن اشاره کرد.

خبر بد برای رژیم صهیونیستی

به نوشته این روزنامه، بدون حمایت نظامی امارات، پرواضح است که آرزوهای دولت سعودی برای شکست یمنی‌ها، به قطع یقین بر باد خواهد رفت و بخش شمالی یمن نیز همچنان در کنترل انصارالله خواهد ماند و همه اینها خبر خوبی برای اسرائیل نیست؛ چرا که حضور حوثی‌ها در منطقه، انتقال سلاح از ایران به حماس از طریق دریای سرخ را تسهیل خواهد کرد. ایران همچنین می‌تواند از طریق حوثی‌ها کشتیرانی اسرائیل و کشتی‌های جنگی این رژیم را در باب‌المندب تهدید کند.

به اعتقاد نویسنده، حمایت ایران از نیروهای یمنی تأسیسات نفتی عربستان سعودی و امارات را در سیبل اهداف پهپادهای یمنی قرار داده و از سوی دیگر فرودگاه‌های سعودی با موشک‌های اسکاد که با کمک حزب‌الله لبنان عملیاتی شده، هدف قرار می‌گیرد.

در بخش پایانی این گزارش آمده است که نتایج اتفاقات اخیر آشکار است؛ امارات از جنگ یمن کنار کشیده و تلاش‌های سعودی‌ها به شکست انجامیده است. ممکن است که ایرانی‌ها پیروزی بزرگی در یمن به دست آورند. تمامی اینها خبرهای بدی برای جریان ضد ایرانی محسوب می‌شود.

هآرتص در پایان نوشت: «از ابتدا نیز اقدام علیه ایران آسان به نظر نمی‌رسد. اکنون نیز پیچیدگی این اقدامات بیش از پیش شده است اما در خصوص موفق بودن استراتژی ترامپ تردید وجود دارد. ناامیدی حتی به اسرائیل نیز کشیده شده است؛ هرچند به طور علنی در خصوص آن سخنی گفته نمی‌شود».