کد خبر: ۲۶۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۸

کمیته امداد: یک مورد هم طلاق صوری نداشته‌ایم

مدتی است که درآمد زایی از طریق طلاق صوری در میان افراد جامعه باب شده تا جایی که حتی برخی از صاحب نظران از افزایش طلاق‌های صوری برای اینکه زنان بتوانند از مستمری پدرشان استفاده کنند خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سیدمحمدعلی جنانی، مدیرکل امور فنی و مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز با تأیید افزایش تعداد طلاق‌های صوری، تصویب قانون حمایت از خانواده را دلیل این افزایش معرفی می‌کند می‌گوید: طبق قانون اگر دختری پدر مستمری‌بگیرش را از دست داده باشد به شرط شاغل نبودن یا نداشتن همسر، می‌تواند مستمری پدر را دریافت کند.

وی می‌افزاید: در سال‌های اخیر متأسفانه در برخی از شعب با افزایش ناگهانی درخواست زنان مطلقه، برای دریافت مستمری پدر مواجه شدیم. شواهد نشان می‌دهند برخی از این زنان همچنان با همسرشان زیر یک سقف زندگی می‌کنند یا در محضر صیغه 99 ساله خوانده‌اند و طلاق تنها به قصد دریافت مستمری پدر فوت شده صورت گرفته است. از این‌رو تلاش کردیم با تشکیل کارگروه‌هایی طلاق‌های صوری را مورد رصد و بررسی قرار دهیم تا درصورت تأیید صوری بودن طلاق به استناد اطلاعات دقیق، از پرداخت مستمری جلوگیری کنیم.

در جدیدترین اظهارنظر درباره این موضوع مدیرعامل صندوق امداد ولایت کمیته امداد امام خمینی ارتباط شرایط پرداخت تسهیلات مربوط به زنان سرپرست خانوار با افزایش طلاق‌های صوری را رد می‌کند.

مجید باجلان با تأکید بر اینکه تاکنون حتی یک مورد طلاق صوری برای دریافت خدمات نداشته ایم، می‌گوید: یکی از اهداف کمیته امداد امام خمینی ارائه خدمت و توانمند‌سازی افرادی است که از نظر معیشت در مضیقه قرار دارند. زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و همچنین زنان مطلقه که به تنهایی زندگی می‌کنند یا سرپرستی چند فرزند را به عهده دارند در جامعه هدف این کمیته قرار می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: رفع مشکل گروهی از این زنان تنها به دریافت یک خدمت وابسته است. مدیرعامل صندوق امداد ولایت تأکید می‌کند: در کنار خدماتی که کمیته امداد امام خمینی به مددجویان خود ارائه می‌دهد خدمت مهمی به‌نام توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار، مطلقه و بدسرپرست وجود دارد. در حوزه توانمند‌سازی معمولاً طرحی که از سوی این افراد ارائه می‌شود توسط ناظران اشتغال امداد، بررسی می‌شود و در صورت تصویب وارد چرخه پرداخت وام می‌شود. پس از پرداخت وام هم این مددجویان رها نمی‌شوند و تا 6 ماه مددکاران به وضعیت آنها رسیدگی می‌کنند.

باجلان با اشاره به نقش کلیدی مددکاران باتجربه در تحت پوشش قراردادن مددجویان می‌گوید: قبل از عضویت مددجویان در خانواده کمیته امداد، شرایط آنها به دقت توسط مددکارانی با سابقه و باتجربه بررسی می‌شود. از این‌رو احتمال انجام طلاق صوری برای دریافت خدمات کاملاً منتفی است. از سوی دیگر قبل از پرداخت این وام‌ها تعهداتی از مددجوی متقاضی گرفته می‌شود مبنی بر اینکه اگر با موردی خلاف آنچه در پرونده‌شان قید شده مواجه شویم تسهیلات باید بازگردانده شود./روزنامه ایران