کد خبر: ۲۶۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۱

آزاد سازن نرخ ها، بازار حمل و نقل هوایی را بسیار کوچک کرد/ چرا قیمت پروازها خیلی گران است؟

آرمان بیات کارشناس صنعت هوایی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین توجیه شرکت‌های هواپیمایی برای گران نرخ بلیط، افزایش هزینه‌های ارزی است، گفت: «درست است که آن‌ها به سختی ارز نیمایی دریافت می‌کنند و در مواقعی نیز به جای یورو ودلار، ارز‌های دیگری می‌گیرند و هزینه تبدیل و نقل و انتقال این مبالغ زیاد می‌شود، اما بازهم با این‌همه قیمت‌ها به هیچ وجه منتطقی نیست.»
آرمان بیات کارشناس صنعت هوایی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین توجیه شرکت‌های هواپیمایی برای گران نرخ بلیط، افزایش هزینه‌های ارزی است، گفت: «درست است که آن‌ها به سختی ارز نیمایی دریافت می‌کنند و در مواقعی نیز به جای یورو ودلار، ارز‌های دیگری می‌گیرند و هزینه تبدیل و نقل و انتقال این مبالغ زیاد می‌شود، اما بازهم با این‌همه قیمت‌ها به هیچ وجه منتطقی نیست.»

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این روز‌ها با گشتی در سایت‌های فروش بلیط هواپیما متوجه قیمت‌های عجیب و غریبی که وجود دارد می‌شوید، به طور مثال بلیط تهران -مشهد این روز‌ها از مرز یک میلیون تومان تجاوز کرده که این موضوع اعتراض بسیاری از مردم را به دنبال داشته است، در مقابل مسئولان صنعت هوایی تنها با اعلام اینکه هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافته، گرا‌ن شدن بی رویه و غیر معقول بلیط پرواز‌ها را توجیه می‌کنند.

آزاد سازی قیمت بلیط هواپیمار کلیدواژه‌ای است که در سایه آن، قیمت‌ها تا هر میزان که جا داشته باشد، گران می‌شود، این در حالیست که به نظر می‌رسد علیرغم اینکه بهای تمام شده هزینه پرواز‌های داخلی بر اساس ریال است، شرکت‌های هوایی به مانند پرواز‌های خارجی آن را دلاری حساب می‌کنند و به همین خاطر است که قیمت‌ها سر به فلک کشیده است.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: «جدول دامنه قیمتی بلیت هواپیما که در آذر پارسال از سوی شرکت‌های هواپیمایی مورد توافق قرار گرفت، در روز‌های اخیر برمبنای ارز ۱۲هزارتومانی به روز رسانی شده است.»

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به تعریف دامنه نرخی جدید از سوی شرکت‌های هواپیمایی، تصریح کرد: «در حال حاضر کف و سقف قیمتی جدیدی از سوی ایرلاین‌ها برای بلیت هواپیما بازتعریف شده تا از سقف تعریف شده، کسی بالاتر نفروشد.»

وی افزود: «چون برخی سایت‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما، به صورت غیر قانونی بلیت را با قیمت بالاتر از آنچه شرکت هواپیمایی به مسافران عرضه می‌کند، می‌فروختند برای آنکه امکان نظارت و کنترل قیمت‌ها وجود داشته باشد، دامنه قیمتی را طراحی و در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری کرده ایم.»

همچنین علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما در ماه‌های اخیر گفت: «یک ساعت پرواز برای خطوط هوایی ما بیش از ۴۰ دلار هزینه دارد که البته این رقم بستگی به مسیر پروازی ممکن است متفاوت باشد.»

عابدزاده افزود: «در مسیری مانند تهران-مشهد هزینه شرکت هواپیمایی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است خطوط هوایی مجاز هستند برای پرواز‌های خود حداکثر و حداقل قیمت تعیین کنند و ما هم به عنوان سازمان هواپیمایی بر این نرخ‌ها نظارت کنیم.»
 
دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما
نرخ بلیط هواپیما؛ چرا قیمت پروازها خیلی گران است؟آرمان بیات کارشناس حمل و نقل هوایی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر حجم صنعت حمل و نقل هوایی کشور کوچکتر شده، اما نرخ‌ها نیز حداقل دوبرابر شده، اظهار داشت: «از این حیث شرکت‌های هواپیمایی متحمل ضرر نمی‌شوند به خاطر اینکه ابعاد بازار کوچک شده و این سیر صعودی قیمت‌های بلیط جبران این موضوع را کرده است.»

فرارو: وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین توجیه شرکت‌های هواپیمایی برای گران کردن نرخ بلیط، افزایش هزینه‌های ارزی است، گفت: «درست است که آن‌ها به سختی ارز نیمایی دریافت می‌کنند و در مواقعی نیز به جای یورو ودلار، ارز‌های دیگری می‌گیرند و هزینه تبدیل و نقل و انتقال این مبالغ زیاد می‌شود، اما بازهم با این‌همه قیمت‌ها به هیچ وجه منتطقی نیست.»

بیات گفت: «اگر با این هزینه‌های ارزی که شرکت‌ها هم می‌گویند نرخ بلیط را محاسبه کنیم، قیمت‌ها باید خیلی کمتر از نرخ‌های فعلی باشد، اما آقایان برای جبران زیان‌های انباشته و بدهی‌های خود که به جای مانده از قبل و مدیریت‌های غلط است، می‌خواهند این هزینه‌ها را از جیب مردم و مسافران خود دربیاورند.»

این کارشناس صنعت هوانوردی اضافه کرد: «همچنین آن‌ها هزینه‌هایی که در فصل کم تقاضا متحمل شده اند، این روز‌ها می‌خواهند از مسیر‌های پر تردد کسب کنند و با توجه به اینکه تابستان فصل سفر است و تقاضا برای پرواز زیاد است، شاهد نرخگذاری‌های غیر کارشناسی و دل به خواهی در این زمینه هستیم.»

وی با اشاره به اینکه هزینه پرواز‌های داخلی ریالی است، اما شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیط را ارزی محاسبه می‌کنند، گفت: «این‌کار باید برای پرواز‌های خارجی انجام شود، نه پرواز‌های داخلی، این درحالیست که ساختار شرکت‌ها نیاز به اصلاح دارد و هزینه زاست، اما هزینه این عدم اصلاح را در حال حاضر مردم پرداخت می‌کنند.»

این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشور هزینه یک صندلی در پرواز‌های داخلی ساعتی ۱۰ دلار است، اظهار داشت: «این آمار بسیار دارای تناقض است، اول اینکه در چه سایز هواپیمایی این عدد گفته شده، هزینه در ایرباس ۳۲۰ با بوئینگ ام دی بسیار متفاوت است.»

بیات افزود: «دوم هم اینکه در چه شرکتی، هزینه هر ساعت پرواز در شرکت ایران ایر با زاگرس خیلی متفاوت است و دست آخر نیز نرخ تسعیر ارز چه مقدار است، این‌ها همه ابهاماتی است که باید مسئولان به آن پاسخ دهند.»

وی گفت: «اینکه سازمان هواپیمایی کشوری بیاید اینطور آمار دهد و بعد هم بر اساس اینگونه آمارها، نرخ بلیط تعیین شود، این کار پنهان کردن حقیقت ماجرا و در اصل عوام فریبی است.»

این کارشناس حمل و نقل هوایی بیان کرد: «در عمل با شناورسازی نرخ بلیط هواپیما، بازار حمل و نقل هوایی رها شده و این دامنه قیمتی که انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز اعلام کرده بسیار بالاست و عملا خود این انجمن، دست شرکت‌ها را برای افزایش نرخ‌ها باز گذاشته است.»

بیات با اشاره به اینکه به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، بلیط‌های چارتری در مسیر‌های پرتردد خیلی کم شده است، بیان کرد: «اما در عمل پرواز چارتری اگر هم حذف شده، بلیط چارتری جایگزین شده، به عنوان مثال یک هواپیما اگر ۱۰۰ صندلی شده باشد، این تعداد بین دو نفر تقسیم می‌شود و اینگونه تبدیل به چارتر می‌شود.»

این کارشناس صنعت هوانوردی در پاسخ به این پرسش که الان سایت‌هایی هستند که به طور مثال بلیط تهران کیش را ۲۵۰ هزار تومان می‌فروشند، در حالی که آژانس‌ها همین بلیط را تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت می‌دهند، ماجرا از چه قرار است، گفت: «به لحاظ زمانی‌هرچه به موعد پرواز نزدیک می‌شویم، تقاضا برای بلیط افزایش پیدا می‌کنند و به همین خاطر است که آژانس‌ها این قدر بلیط را گران عرضه می‌کنند.»

وی راه‌حل کاهش قیمت پرواز‌ها را افزایش عرضه دانست و گفت: «در حال حاضر حجم پرواز‌ها بسیار کم است و در مقابل، تقاضا برای آن بسیار بیشتر، بنابراین در چنین حالتی قیمت‌ها افزایش می‌یابد.»

بیات افزود: «بر اساس آمار‌های رسمی، هر هواپیما در روز ۷.۵ ساعت پرواز می‌کند، که این عدد بسیار کم است، از سویی باید بهره وری ناوگان هوایی کشور افزایش یابد تا قیمت‌ها تعدیل شود.»

ورود مجلس به موضوع افزایش قیمت بلیط هواپیما
سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با فرارو با اشاره به ورود مجلس به موضوع افزایش قیمت بلیط هواپیما، اظهار داشت: «قرار است طی هفته آینده کمیسیون عمران با دعوت از مسولان سازمان هواپیمایی و همچنین مدیران شرکت‌های هوایی این مسئله را مورد بررسی قرار دهد.»

بهادری با تاکید بر اینکه متاسفانه قیمت‌ها در حوزه حمل و نقل هوایی به شدت افزایش یافته است، گفت: «مسئولان دولتی نیز تنها نظاره‌گر هستند و اقدامی را در جهت ساماندهی وضعیت موجود انجام نمی‌دهند.»

وی افزود: «در حال حاضر به طور مثال بلیط تهران به یزد یا ارومیه ۶۰۰، ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالیکه بهای آن‌ها باید حداکثر ۲۰۰ هزار تومان باشد.»

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: «بحث شناور یا همان آزاد سازی قیمت هواپیما این وضع را به وجود آورده، این درحالیست که افزایش قیمت بلیط هواپیما نتیجه‌ای جز افت میزان پرواز‌های هوایی و کاهش گرایش مردم برای استفاده از هواپیما را به دنبال ندارد.»