کد خبر: ۲۶۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۱

تب کریمه کنگو جان ۵ نفر را گرفت؛ مردم از ذبح خانگی احشام پرهیز کنند

 معاون بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت:تب کریمه کنگو از طریق روش‌های مختلفی از دام به انسان منتقل می‌شوند که عمده‌ترین آن کنه‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کریم امیری در خصوص شیوع تب کریمه کنگو اظهار کرد: این بیماری از سال ۷۸ در ایران شناسایی شد و هرساله افرادی بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

وی در ادامه افزود: منشا اصلی این بیماری دام‌ها اند و اصلی‌ترین راه انتقال توسط کنه‌ها از دام به انسان و از انسان به انسان است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در فصل گرما به دلیل وجود بیش از اندازه کنه ها، انتقال کریمه کنگو از دام به انسان تشدید می‌شود که بی توجه بودن دامداران نسبت به این موضوع، به شیوع این بیماری در کشور دامن می‌زند.

امیری با اشاره به دلایل دیگر انتقال بیماری تب کریمه تصریح کرد: در صورتی که دام‌ها به این بیماری مبتلا باشند و در مکان‌های غیر بهداشتی ذبح شوند، احتمال انتقال این بیماری از خون حیوان به شخص ذبح کننده و کسانی که گوشت و لاشه حیوان را تمیز می‌کنند، بسیار بالا می‌رود.
وی در رابطه با زمان هجوم کنه‌ها بیان کرد: کنه‌ها معمولا با افزایش درجه هوا به دام‌ها هجوم می‌آورند، اما در معدود زمان‌هایی در فصول سرد سال نیز امکان شیوع و هجوم آن‌ها وجود دارد به عنوان مثال زمستان سال گذشته در شهر هرات افغانستان حدود ۲۰۰ نفر به بیماری تب کریمه مبتلا شده بودند.

معاون بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: افرادی که درفصول گرم سال سابقه تماس با دام مرده یا زنده را داشته اند و پس از مدت سه تا پنج روز دچار سرما خوردگی، سردرد و بدن درد شدید و درد‌های عضلانی و استخوانی می‌شوند حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند.

امیری عنوان کرد: در صورتی که فرد بیمار به پزشک مراجعه نکند، خون ریزی وسیعی زیر پوست وی اتفاق می‌افتد که احتمال زنده ماندن این فرد تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
وی در خصوص مبتلایان به این بیماری در سال جاری گفت: در سال جاری بالغ بر ۶۱ نفر دچار بیماری شده اند و ۵ تن از این افراد در استان‌ها اردبیل، گیلان و سیستان و بلوچستان متاسفانه جان خود را از دست داده اند.
*میزان