کد خبر: ۲۶۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۳

ستاره‌های بدون تیم فوتبال ایران

حالا در فصل داغ نقل و انتقالات‌مان و در میان شگفتی حداقل یک تیم کامل از بازیکنان ملی‌پوش یا سابقا ملی پوش که همگی جزو ستاره‌های فوتبال ایران به حساب می‌آیند هنوز تیم ندارند و وضعیت‌شان مشخص نیست.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ فصل نقل و انتقالات داغ‌ترین فصل برای فوتبالی هاست و گاهی شدت اخبار از زمانی که مسابقات باشگاهی به اوج رسیده نیز بیشتر می‌شود. در این فصل هر روز درباره پیشنهاد فلان تیم به بهمان بازیکن می‌شنویم و اعداد و ارقامی به گوش‌مان می‌خورد که باعث شگفتی‌مان می‌شود یا حتی خنده‌مان می‌گیرد. فصل نقل و انتقالات برای بسیاری از بازیکنان هم طولانی‌تر می‌شود. یعنی خیلی از این فوتبالیست‌ها منتظر می‌مانند تا ببینند چه اتفاقی در بازار می‌افتد و بعد تصمیم می‌گیرند.

اگر بخواهیم راحت حرف بزنیم باید بگوییم فوتبالیست‌ها بخصوص آن‌هایی که در بورس هستند بشدت زرنگ شده‌اند و همیشه دقیقه نود تصمیم نهایی‌شان را می‌گیرند. یعنی شده‌اند مثل خریداران حرفه‌ای ماشین که در بازار خرید و فروش ماشین یکی را نشان می‌کنند بعد دورهایشان را می‌زنند و اگر گزینه بهتری پیدا نکردند همان ماشین نشان کرده را می‌گیرند و البته با کلی اطلاعات سر قیمت می‌زنند. فوتبالیست‌ها هم در لحظه آخر قرارداد می‌بندند و با کلی ناز و ادا و اطوار برای باشگاه‌شان آپشن‌هایی در قراردادشان می‌گذارند که دل‌شان خنک شود و هیچ جوره ضرر نکنند.

حالا در فصل داغ نقل و انتقالات‌مان و در میان شگفتی حداقل یک تیم کامل از بازیکنان ملی‌پوش یا سابقا ملی پوش که همگی جزو ستاره‌های فوتبال ایران به حساب می‌آیند هنوز تیم ندارند و وضعیت‌شان مشخص نیست.

هر چند درباره بسیاری از این نفرات صحبت و خبر زیاد است و هر روز مقاصد مختلفی برایشان در نظر گرفته می‌شود، اما فعلا این بازیکنان تیم ندارند و می‌توانند بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران را داغ کنند. این‌ها یک تیم ملی یازده نفره کامل هستند که البته ممکن است بیشترشان در خارج از ایران فوتبال‌شان را دنبال کنند، اما انتقال و جابه‌جایی هر کدام‌شان در فوتبال باشگاهی ایران می‌تواند یک بمب نقل و انتقالاتی باشد.

روزبه چشمی؛ استقلال نشد کجا؟

مدافع ملی‌پوش استقلال که با بدشانسی در نخستین بازی جام جهانی مصدوم شد در جام ملت‌ها هم به‌عنوان بازیکن نیمکت‌نشین حضور داشت، اما برخلاف چهره آرامش در استقلال اصلا بازیکن آرامی نبود. او فصل قبل در تیم باشگاهی‌اش حاشیه کم نداشت و بعید نیست همین حاشیه‌ها برایش گران تمام شود. البته حدود یک ماه قبل بود که گفته شد چشمی به الاهلی قطر پیوسته و به نوعی استقلالی‌ها را با این خبر شوکه کرده است، اما چند روز که گذشت مشخص شد این انتقال رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

حالا سرنوشت این بازیکن ملی‌پوش استقلال که قابلیت بازی در پست مدافع میانی و هافبک دفاعی را دارد به خرید‌های جدید تیمش گره خورده است و اگر خرید‌های استقلال در پست او ادامه داشته باشد چشمی را باید جدا شده بعدی آبی‌ها بدانیم. آخرین اخبار در مورد او بیشتر حول محور رفتنش از جمع آبی‌ها می‌چرخد تا ماندنش. درباره مقصد بعدی و پیشنهاد‌های او هم صحبتی نشده، اما اگر نتواند در قطر تیمی پیدا کند باید در لیگ برتر خودمان دنبال تیم باشد. این بازیکن آبی‌ها فعلا شرایط خوبی در نقل و انتقالات ندارد، اما در نهایت بعید نیست با قراردادی قابل توجه حداقل از نظر مالی عاقبت خوشی پیدا کند و به یکی از مدعیان لیگ برتری بپیوندد.

میلاد محمدی: اسکاتلند یا بلژیک؟

بی سر و صدا در روسیه بازی کرد و آنجا هم قبولش داشتند، اما قراردادش تمام شده و دیگر در احمد گروژنی نمی‌ماند. مدتی است اخبار درباره انتقال او در رسانه‌های روس مطرح می‌شود، اما فعلا خبر نهایی انتقالش مطرح نیست و در شرایطی که خودش اهل مصاحبه نیست و از رسانه‌ها فرار می‌کند منتظر شنیدن خبر انتقالش از یک رسانه خارجی هستیم. میلاد ۲۶ سال دارد و ملی‌پوش هم هست. مهم‌تر اینکه فصل نسبتا خوبی در لیگ برتر روسیه پشت سر گذاشته و بازی‌های کم نوسانی ارائه کرده است. در این شرایط طبیعی بود که خبر پیشنهادهایش خیلی زود رسانه‌ای شود.

همینطور هم شد و رسانه‌های روس نوشتند زنیت می‌خواهد او را به خدمت بگیرد، اما چند روز قبل این بازیکن از فهرست خرید باشگاه سن‌پترزبورگی خارج شد. از مدتی قبل هم گفتند سلتیک اسکاتلند دنبال اوست. سلتیک فصل قبل هم میلاد را می‌خواست، اما این انتقال هرگز نهایی نشد، اما شاید امسال رنگ واقعیت به خود بگیرد و تا کنون هیچ بازیکنی از فوتبال ایران در اسکاتلند و یکی از دو تیم پرطرفدارش بازی نکرده و این انتقال در صورت تحقق می‌تواند برای خود میلاد و رسانه‌های داخلی هیجان‌انگیز باشد. البته خنک بلژیک هم یکی از مشتریان پر و پا قرص اوست و باید منتظر تصمیم نهایی محمدی بود.

رامین رضاییان: اگر الشحانیه نشد؟

فصل نسبتا خوبی را در الشحانیه پشت سر گذاشت، اما تیم کم توان و کم سر و صدای قطری برای این بازیکن که اساسا دنبال سر و صدا و هیجان است، نمی‌تواند مقصد جالبی باشد. در واقع رامین یک دوره گذار را در این باشگاه پشت سر گذاشت و بعد از عدم موفقیت در فوتبال بلژیک، هم پول نسبتا خوبی به جیب زد و هم خودش را روی فرم نگه داشت. مدتی قبل بحث حضورش در تراکتورسازی مطرح شد، اما به سرانجامی نرسید. بحث بازگشتش به پرسپولیس هم با توجه به اینکه در پست او بازیکن داشتند حتی با رفتن برانکو از این تیم کلید نخورد و در نطفه خفه شد.

رضاییان اخیرا کلی مصاحبه کرده و درباره پیشنهاد استقلال که نپذیرفته گفته تا همچنان نزد هواداران پرسپولیس محبوب بماند، اما نگفته در آینده می‌خواهد چه کند. ماندن در الشحانیه برای این بازیکن ممکن است، اما حتما او دنبال تیم بهتر و مقصد جذاب‌تری خواهد بود تا جلوی چشم سرمربی جدید تیم ملی بماند. البته بعید است در فوتبال اروپا برایش گزینه‌ای پیدا شود و در بهترین حالت او به تیم متمول‌تر و بهتری در همان قطر خواهد رفت مگر اینکه به یکی از پیشنهاد‌های وسوسه‌انگیزش در لیگ برتر خودمان جواب مثبت بدهد.

وحید امیری؛ همه به‌دنبال تو، کجایی پسر؟

وینگر ۳۱ ساله از ترابزون‌اسپور جدا شد. این خبری بود که می‌شد آن را پیش‌بینی کرد. امیری شروع خوبی در تیم ترکیه‌ای‌اش داشت، اما مصدوم شد و شرایط برایش سخت شد. او با وجود جام جهانی درخشان و انتقال مهمی که در ۳۰ سالگی برایش اتفاق افتاد نتوانست در ترکیه دوام بیاورد و حال دنبال تیم تازه خواهد بود. در واقع بیشتر از اینکه او دنبال تیم باشد تیم‌ها دنبال این ملی‌پوش هستند. در شرایطی که امیری خودش را کاملا از رسانه‌ها پنهان کرده طی هفته گذشته تبدیل به یکی از پرخبرترین بازیکنان فوتبال ایران در فصل نقل‌و‌انتقالات بوده است. وکیلش گفته از ایران و خارج از ایران پیشنهاد دارد، اما در بهترین حالت پیشنهاد‌های خارجی او تیم‌های قطری هستند که البته هیچ نام و نشانی از آن‌ها نیست.

در داخل کشور، اما تقریبا همه مدعیان پولدار لیگ امیری را می‌خواهند. سپاهان که به ترابزون پیشنهاد رسمی داد، اما با فسخ قرارداد مساله انتقال او راحت‌تر هم شد. تراکتورسازی، پرسپولیس و حتی استقلال هم نیم‌نگاهی به جذب این بازیکن دارند و جنگ پنهانی را پشت پرده پیش می‌برند تا در نهایت ببینیم کدام‌شان موفق خواهند شد. هر چند امیری ۳۱ سال سن دارد، اما برای تیم‌های مدعی یک اسلحه مهم به حساب می‌آید.

پژمان منتظری؛ بازگشت به خاطرات شیرین فولاد

در ۳۵ سالگی از تیم ملی کنار رفت؛ آن هم بعد از دو تورنمنت که با نیمکت‌نشینی پشت سر گذاشت. پژمان که همیشه سعی کرده بود از حاشیه در تیم ملی و تیم باشگاهی‌اش دوری کند، ساکت و بی‌سر و صدا از تیم ملی رفت و حتی به‌نوعی برنامه خداحافظی‌اش که فدراسیون برای او ترتیب داده بود را به‌هم زد.

با این حال همین اواخر با برخی افشاگری‌ها منتظری وارد حواشی مربوط به استقلال شد تا بعد از مدت‌ها سکوت مصاحبه مفصلی انجام دهد. داستان جدایی او از استقلال برای هواداران متعصب این تیم اتفاق بزرگی بود. پژمان بعد از دو فصل بازی در لیگ قطر و درآمد قابل توجه طی ۷ سال گذشته حضور مفیدی در استقلال داشت و نزدیک به ۲۰۰ بازی انجام داد.

حالا منتظری از تیم ملی و استقلال رفته، اما از فوتبال نرفته و می‌خواهد باز هم بازی کند. گفته می‌شود فولاد با سرمربی‌اش جواد نکونام که دوست صمیمی پژمان به حساب می‌آید احتمالا مقصد بعدی منتظری خواهد بود. پژمان که خیلی دیر به تیم ملی رسیده و بعد از ۱۲ سال فقط ۵۰ بازی ملی دارد، ۱۲ سال قبل عضو فولاد بوده و با این تیم قهرمان لیگ برتر شده است. او دنبال تکرار خاطرات شیرین با فولاد خواهد بود.

سعید عزت‌اللهی: بازگشت به روستوف؟ حرفش را نزن!

فصل قبل به فوتبال انگلیس رفت و شروع خوبی هم در ردینگ داشت. بعد از اینکه سرانجام از فوتبال روسیه کنده شد و به لیگ بهتر و مهم‌تری در دنیای فوتبال رفت همه خوشحال شدیم. روند ابتدایی‌اش هم خوب بود. خیلی زود در ترکیب اصلی قرار گرفت و بازیکن اصلی شد تا اینکه مصدومیتی سخت سراغش آمد و از کادر تیم بیرون رفت. این مصدومیت آنقدر طولانی شد که در فصل طولانی چمپیونشیپ تا آخر فصل بازی به او نرسید. یعنی سعید در هفته‌های آخر فصل آماده شد، اما بازی نکرد.

حالا عزت اللهی برای ماندن در ردینگ و انگلیس کر بسیار دشواری دارد چرا که بند تمدید او ۲ میلیون پوند تعریف شده در حالی که این باشگاه درگیر مساله فیرپلی مالی است و نمی‌تواند برای این بازیکن ایرانی‌اش هزینه چندانی کند. در این شرایط تنها راه باقیمانده بازگشت به روسیه و تیم روستوف است. یعنی جایی که سعید از آن تیم به صورت قرضی آمده، اما خودش اصلا مایل به بازگشت نیست و می‌خواهد هر طور شده تیم بهتری پیدا کند.

درباره عزت‌اللهی طی هفته گذشته و حتی قبل‌تر از آن خبری نیست. یعنی انگار او هیچ پیشنهاد دندانگیری ندارد و اگر در ۲۴ سالگی مثلا به قطر برود رو به افول خواهد رفت و یک عقبگرد بزرگ برایش به حساب می‌آید.

اشکان دژاگه؛ دنبال جدایی با فسخ ۳۰۰ هزار یورویی

کاپیتان تیم ملی طی سه چهار سال اخیر در حوزه باشگاهی شرایط خوبی نداشته به‌طوری که معمولا یا بدون تیم مانده یا وقتی تیم پیدا کرده مصدوم شده و از کادر تیم خارج شده است. این مساله بعد از خروج اشکان از قطر همواره وجود داشته و این بازیکن شاخص و خوش‌تکنیک در انگلیس و آلمان اصلا شرایط خوبی نداشت تا اینکه سرانجام به فوتبال ایران آمد. اشکان فصل قبل در تراکتورسازی خوب کار کرد و در بین خرید‌های این تیم شاید بهترینش بود، اما امسال فعلا شرایط مشخصی ندارد. ظاهرا این بازیکن با تراکتورسازی قرارداد دارد و فعلا مصدوم است که در تمرینات این تیم شرکت نمی‌کند.

تراکتوری‌ها می‌گویند مصدومیت او یک هفته دیگر تمام خواهد شد و این ملی‌پوش برجسته را در تمرینات‌شان خواهند دید، اما گفته می‌شود اشکان دنبال این است تا به تیم دیگری برود و شانس خود را دوباره در کشور دیگری دنبال کند. دژاگه در ۳۳ سالگی دنبال چالش تازه است و می‌خواهد شرایط بهتری پیدا کند ضمن اینکه گفته شده در تراکتور با بدقولی‌هایی مواجه شده و اگر پیشنهاد خوبی به او برسد جدا خواهد شد.

البته ظاهرا رقم بند فسخ او ۳۰۰ هزار یورو ارزش دارد و هر باشگاهی نمی‌تواند دنبالش بیاید. اشکان احتمالا تا روز‌های آخر منتظر پیشنهاد خواهد ماند و شرایط را می‌سنجد.

حقیقی؛ دنبال تیم در ترکیه

گلر تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۱۴ بعد از نمایش قابل قبول در این تورنمنت به‌سرعت رو به افول رفت و خیلی زود از جمع ستاره‌های فوتبال ایران خارج شد. با این حال او همچنان یک لژیونر ایرانی است که در اروپا دنبال تیم می‌گردد. حقیقی در فوتبال پرتغال شروع امیدوارکننده‌ای داشت، اما کم‌کم شرایط خوبی پیدا نکرد تا به اسکاندیناوی و مشخصا سوئد برود. در نخستین تیم سوئدی‌اش شرایط بدی نداشت، اما سال گذشته به تیمی رفت که با سرمربی‌اش به مشکل برخورد و بعد از چند ماه حضور در این تیم بدون انجام حتی یک مسابقه از آن تیم بیرون آمد.

حقیقی مدتی در انگلیس دنبال تیم می‌گشت و قصد داشت در بهترین کشور‌های اروپایی فوتبالش را دنبال کند که موفق نشد. گفته می‌شود طی دو سال اخیر مصدومیت یکی از دلایل بازی نکردن این گلر سابقا ملی‌پوش بوده، اما ظاهرا حالا شرایط خوبی دارد و می‌خواهد برگردد. گفته می‌شود حقیقی که ۲۳ بازی ملی هم انجام داده و البته سابقه بازی در تمام تیم‌های ملی پایه را دارد، در ۳۱ سالگی پیشنهاداتی از داخل و خارج ایران دارد. گفته شده او در ترکیه دنبال تیم می‌گردد.

علی کریمی؛ استقلال نشد کدام اروپا؟

علی کریمی که حالا دیگر بازیکن باتجربه‌ای در فوتبال‌مان به حساب می‌آید شرایط مبهمی دارد. او هم در زمان کی‌روش به تیم ملی دعوت می‌شد و البته معمولا لحظات آخر خط می‌خورد هم اخیرا توسط ویلموتس به اردوی سه روزه تیم ملی فراخوانده شده است و به صورت کلی یک بازیکن ملی به حساب می‌آید که از بدشانسی‌اش هم‌پستی‌هایش خیلی سخت به او راه می‌دهند تا تبدیل به بازیکن فیکس تیم ملی در تورنمنت‌ها و بازی‌های رسمی جدی شود. بعد از حضور مهرداد محمدی در آوس پرتغال گفته شد این باشگاه دنبال علی کریمی هم هست، اما مساله ماندن یا رفتن این بازیکن نیز از استقلال مبهم و پیچیده است.

کریمی ظاهرا با استراماچونی هم صحبت کرده تا بماند و احتمالا تا آخر هفته تکلیف ماندن یا رفتنش معلوم خواهد شد. به نظر می‌رسد کریمی دنبال یک مقصد خارجی است و چنانچه نتواند در اروپا تیمی پیدا کند حداقل دوست دارد در قطر بازی کند. او سابقه حضور در دیناموزاگرب را دارد، اما در ایران بازی کردن در تیمی غیر از استقلال و تیم‌های بزرگ برایش دشوار خواهد بود. این هافبک دفاعی دو مقطع در سپاهان بازی کرده، اما به نظر نمی‌رسد در این باشگاه دنبال او باشند.

مهدی طارمی: فقط اروپا، احتمالا انگلیس یا فرانسه

یکی از مهم‌ترین استعداد‌های فوتبال ایران دنبال تیم در اروپا می‌گردد و حالا که شرایط برای بازگشتش به پرسپولیس مهیا شده هم نمی‌خواهد از هدفش کوتاه بیاید. طارمی در الغرافه قطر شرایط بدی نداشت، اما رسانه‌های قطری و حتی بازیکنان قدیمی فوتبال این کشور مدام درباره گل‌نزنی‌هایش می‌گفتند و او را تحت فشار می‌گذاشتند.

برای مهدی هم انگار پیمانه حضورش در فوتبال قطر پر شده بود و ظاهرا حالا وقت پر کشیدن به لیگ بزرگتر و مقصد جذاب‌تری است. طارمی اگر الان نتواند سر از تیمی در اروپا در بیاورد دیگر برایش سخت خواهد شد. طی این دو سه سال اخیر این بازیکن در هر مقطع از نقل و انتقالات باشگاهی چند پیشنهاد از لیگ‌های روسیه، پرتغال، بلژیک، یونان و قطر داشته، اما خودش می‌خواهد انتخاب عاقلانه‌ای داشته باشد.

دفعه قبلی که هوس اروپا رفتن پیدا کرد خودش و پرسپولیس را به دردسر بزرگی انداخت و از ترکیه برگشت. حالا گفته می‌شود از هادرسفیلد انگلیس که تازه به چمپیونشیپ سقوط کرده پیشنهاد دارد و اگر این گزینه و تمام گزینه‌های دیگرش نشد راه برای بازگشت به پرسپولیس فعلا باز است. شایعه شده طارمی که در جام جهانی و جام ملت‌ها نمایش خوبی ارائه داد در فرانسه به سر می‌برد و شاید در این کشور تیم پیدا کند.

رضا قوچان‌نژاد: هوس پیشرفت در نزدیکی بازنشستگی

رضا قوچان‌نژاد در جام جهانی به نیمکت چسبید و اخیرا بعد از یک سال دلخوری‌اش از این اتفاق را بروز داد. او همان زمان از تیم ملی کنار کشید، اما در فوتبال اروپا ماند. آخرین تیم اروپایی‌اش آپوئل قبرس بود که در این تیم موفق نبود تا قبرسی‌ها قرضش بدهند. گوچی در سومین تجربه آسیایی‌اش به اف‌ث سیدنی استرالیا رفت که در آنجا هم موفق نبود.

خودش دلایل عدم موفقیت در قبرس را به ناتوانی‌اش ارتباط نداد و از مشکلات باشگاه و تیم گفت. در این شرایط گوچی مجبور بود به تیم خودش در قبرس برگردد، اما ظاهرا در آنجا هم ماندنی نخواهد شد. آخرین خبر‌ها در مورد او حکایت از این داشت که گوچی در تمرینات پیش فصل آپوئل حاضر خواهد شد تا تکلیفش روشن شود، اما نه خودش دوست دارد بماند نه او را نگه می‌دارند.

روزنامه ایران ورزشی: جالب اینکه خودش در مصاحبه‌ای گفت بود دوست دارد به فوتبال هلند برگردد. جایی که در آن درخشیده و اوج گرفته بود. با این حال باید شرایط سن و سال او را هم در نظر گرفت. گوچی طی سه چهار سال اخیر مدام به فوتبال ایران و پیشنهاد‌هایی که از آن می‌رسد پاسخ منفی داده. امسال هم وضعیت اقامت و شغل همسرش، شرایط حضورش در لیگ ایران را فراهم نکرد و همچنان در اروپا دنبال تیم می‌گردد.