کد خبر: ۲۶۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۲

ورود سامانه جدید بارشی به کشور

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی امروز (۱۰ تیر) از وقوع توفان‌های تندری در مناطق شمالی، غربی و دامنه‌های شمالی البرز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ احد وظیفه  اظهار کرد: طی امروز (۱۰ تیر) با ورود یک موج بارشی روی دریای خزر بارندگی در استان‌های گیلان، مازندران و دامنه‌های شمالی البرز آغاز می‌شود و با شدت قابل ملاحظه‌ای طی امروز تا صبح فردا (۱۱ تیر) ادامه دارد.

وی ادامه داد: عبور این سامانه طی امروز (۱۰ تیر) سبب وقوع توفان‌های تندری، رگبار باران، رعد و برق، تندباد شدید موقتی و افت دما در دامنه‌های شمالی البرز تا سواحل دریای خزر در گیلان، مازندران، گلستان و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و به‌تدریج از اواسط امروز در استان خراسان شمالی و به‌صورت ضعیف در شمال خراسان رضوی می‌شود.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه طی امروز گستره بارش‌ها سراسر سواحل گیلان و مازندران و دامنه‌های شمالی البرز را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: شدت بارش امروز (۱۰ تیر) ابتدا در استان گیلان و بیشتر مناطق مازندران به‌ویژه در مناطق مرکزی و شرقی آن و بعد ازظهر علاوه بر این مناطق در استان گلستان پیش بینی می‌شود.

به گفته وظیفه امروز (۱۰ تیر) رگبار باران و رعد و برق در مناطق کوهپایه‌ای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و جاده‌های کوهستانی شمال البرز مرکزی می‌تواند باعث سیلاب‌های ناگهانی و موقت و در مناطق ساحلی باعث آبگرفتگی معابر و راه‌های مواصلاتی شود.

وی افزود: با گذر این سامانه از اواخر امروز (۱۰ تیر) از غرب سواحل خزر از ناپایداری‌های جوی کاسته می‌شود ولی تا اواسط فردا (۱۱ تیر) در استان‌های مازندران، شرق گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارندگی و توفان‌های تندری ادامه دارد همچنین شدت بارش صبح فردا در استان مازندران است.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه دریای خزر طی امروز و فردا (۱۰ و ۱۱ تیر) مواج و طوفانی است، گفت: کاهش دما در دو روز آینده در سواحل خزر به ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد و در استان‌های جنوبی البرز مرکزی به ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

وظیفه افزود: با عبور این سامانه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۲ و ۱۳ تیر) در نیمه شمالی کشور افزایش نسبی دما رخ می‌دهد که در نوار شمالی افزایش ۶ تا ۱۰ درجه‌ سانتیگرادی پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد ازظهر امروز (۱۰ تیر) در استان‌های قزوین، البرز، قم، تهران، شمال مرکزی و سمنان سرعت وزش باد شمال غربی تشدید می‌شود، اظهار کرد: بیشنیه سرعت باد حدود ۳۵ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود که در برخی نقاط موجب خیزش گرد و خاک موقت می‌شود همچنین از امروز تا چهارشنبه (۱۰ تا ۱۲ تیر) در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و رخداد گرد و خاک قابل پیش‌بینی است.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۱ تیر) کمی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد و روز چهارشنبه (۱۲ تیرماه) صاف گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود./ایسنا