کد خبر: ۲۶۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۲

وزیر اقتصاد: نرخ واقعی ارز پنج هزار تومان است

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در خصوص نرخ واقعی ارز در بازار داخلی گفت: اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود، نرخ ارز به زیر هشت هزار تومان می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه، مبنی بر اینکه بازار متشکل ارزی چه نقشی بر کاهش قیمت ارز در کشور خواهد گذاشت، گفت: هیچ‌کدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای ارز نشان نمی‌دهد و حتی بحث نرخ 3800 تومان و پنج هزار تومان در میان است.

دژپسند افزود: اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود، اگر به شرایط نرمال اقتصادی برگردیم، حتماً قیمت ارز به زیر هشت هزار تومان خواهد رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای حمایت از مستاجران قصد داریم صندوقی راه بیندازیم که با وام دادن به مستاجران به تامین رهن آنها کمک کنیم.

دژپسند با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته به چهار میلیارد دلار رسیده است، در مورد شاخص کسب‌وکار گفت: با اینکه ایران در آمارها چهار رتبه تنزل داشته، اما این به امتیازمربوط نمی‌شود، چراکه امتیاز ایران افزایش هم داشته است و در تجارت برون‌مرزی 49 رتبه پیشرفت داشته‌ایم.

دژپسند با بیان اینکه برای تامین درآمدهای مالیاتی در پی آسیب زدن به فعالان اقتصادی نیستیم، گفت: با اینکه به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی هستیم، اما نمی‌خواهیم به فعالان خوش‌حساب و دارایی عملکرد شفاف آسیب بزنیم.

او همچنین به پیشنهادهای خود برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نیز اشاره کرد و گفت: برای حمایت از مستاجران قصد داریم صندوقی راه بیندازیم که با وام دادن به مستاجران به تامین رهن آنها کمک کنیم.

تشکیل 80 هزار پرونده برای پرداخت خسارت سیل

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره پرداخت نشدن بخشی از خسارت‌های سیل اخیر توسط برخی از شرکت‌های بیمه اظهار کرد: حدود 80 هزار پرونده در این زمینه تشکیل و نزدیک به 381 میلیارد تومان خسارت برآورد شده که حدود 180 میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

او یادآور شد: ارزیابی خسارت در برخی استان‌ها از جمله خوزستان همچنان ادامه دارد.

رشد اقتصادی بدون نفت منفی 2.4 درصد است

دژپسند درباره علت رشد منفی اقتصادی 4.9 درصدی و تاثیر نفت بر این موضوع گفت: می‌خواهیم سهم نفت در بودجه را کنار بگذاریم، اما باید توجه داشت که می‌خواهیم از مزیت‌های اقتصادی و سرمایه نفت در اقتصاد استفاده کنیم. سهم نفت در بودجه حدود 11 درصد است. رشد اقتصادی کشور بدون نفت منفی 2.4 درصد است. ما نمی‌توانیم و نباید نقش نفت را یک‌شبه در اقتصاد کم کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت ابلاغ طرح مالیات بر سکه قبل از طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت: این طرح در حال حاضر دارای مبانی قانونی است که البته طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم در آینده‌ نزدیک برای ارائه به مجلس آماده خواهد شد.

دژپسند همچنین درباره مالیات بر معاملات سکه که توسط دلالان در بازار رسمی معامله می‌شود گفت: سعی داریم برای اخذ مالیات از کسانی که سکه‌های طلا را از صرافی‌ها خریداری کرده‌اند نیز به تراکنش‌های بانکی آنها ورود کنیم.

نقشه جامع بهبود محیط کسب‌وکار هفته آینده رونمایی می‌شود/ فعالان اقتصادی مشارکت کنند

وزیر امور اقتصادی و دارایی، درباره نتایج حذف مقررات زائد برای بهبود محیط کسب‌وکار که در اوایل وزارتش بر آن تاکید کرده بود، گفت: نقشه جامع بهبود محیط کسب‌وکار هفته آینده رونمایی می‌شود. در این‌باره از تمامی فعالان اقتصادی می‌خواهم هر مانعی مشاهده کردند به ما اعلام کنند تا در ستاد مقررات‌زدایی برای آن تصمیم‌گیری کنیم.

او در پاسخ به سوالی در خصوص مکاتبات برخی از نمایندگان مجلس درباره پرونده‌های کلان ملی از جمله قاچاق کالا، گفت: به‌کارگیری فناوری نو در گمرک خیلی مهم است؛ باید گمرک هوشمند داشته باشیم. در این زمینه حتی در حال بهره‌وری از ظرفیت بخش خصوصی برای استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری هستیم تا آنها برای ما خریداری و نصب کنند.

دژپسند با بیان اینکه قاچاق مقوله‌ای است که باید به روش‌های مختلف و متفاوت با آن برخورد شود، گفت: گمرکات ما در دوره جدید با اهتمام جدی در حال انجام این کار هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره آخرین وضعیت خودروهای لوکس واردشده به کشور که در گمرک توقیف شده‌اند، اظهار کرد: ناچاریم ورود خودرو به کشور را متوقف کنیم، چراکه دستور حقوقی قوه قضاییه در این زمینه دست ما را بسته است.

او درباره رسوب 101 هزار تن کالا در گمرکات کشوربا اشاره به تفاوت رسوب کالا و موجودی گمرک گفت: ما دو مفهوم داریم؛ یکی رسوب و دیگری موجودی کالا در گمرکات. وقتی کالایی در بنادر است و هنوز به گمرکات اظهار نشده، گمرک وظیفه‌ای در قبال آن ندارد، اما وقتی اظهار شد گمرک بر آن نظارت خواهد کرد.

دژپسند همچنین با بیان اینکه هیچ‌ فشاری برای استفاده از آقای امیدعلی پارسا در سازمان مالیاتی وجود نداشت، گفت: سابقه رفاقتی 30ساله با آقای پارسا دارم و چون او نیروی بسیار خوبی در مرکز آمار بوده است دوست نداشتم ایشان را از آنجا جدا کنم.

وزیر اقتصاد همچنین گفت که برای تسریع در کار بانک‌ها، دولت مطابق با درخواست وزارت اقتصاد به بانک‌های دولتی اجازه داد تا بانک‌ها برای واگذاری‌های خود از دستورالعمل‌های خصوصی‌سازی و اصل 44 استفاده کنند./اعتمادآنلاین