کد خبر: ۲۶۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۵

اعتراض اعضای کنگره آمریکا به گزارش هوک / مخالفت کنگره با سیاست ترامپ درباره ایران

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که برای ارائه توضیح درباره سیاست های دولت ترامپ در قبال ایران به کنگره رفته بود، با انتقادهای فراوان نمایندگان مجلس نسبت به این سیاست ها مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تد دویچ رئیس کمیته فرعی خاورمیانه، شمال آفریقا و تروریسم بین المللی مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی که با حضور برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برگزار شد، گفت: مقامات آمریکا بارها اقداماتی انجام داده‌اند که همسو با اهداف مطرح شده نیست.

وی با بیان اینکه مقامات ترامپ بارها گفته‌اند که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستند، افزود: اما در زمانی دیگر دیده شده که گفته‌اند این رژیم در سالهای آینده در قدرت نخواهد بود.

این نماینده دموکرات آمریکا با اشاره به سفر آبه شینزو نخست وزیر ژاپن به تهران، ادامه داد: در آن زمان ترامپ گفت که تنها می‌خواهد برنامه اتمی ایران به پایان برسد اما پمپئو در ماه مه سال گذشته ۱۲ شرط را مطرح کرد که برخی از آنها هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران ندارند.

دویچ اضافه کرد: این تناقض‌ها برای ما ابهام ایجاد کرده است که آیا ترامپ و پمپئو به دنبال یک هدف هستند؟

وی با بیان اینکه اعمال کاخ سفید باعث پراکندگی و دور شدن متحدان ما شده است، اظهار کرد: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران باعث کاهش اعتبار آمریکا شد. فکر می‌کنم گفت وگوی بین المللی می‌توانست مؤثر باشد اما ترامپ با خروج از برجام این فرصت را از دست داد.

این نماینده مجلس آمریکا با اشاره به تصمیم ایران برای افزایش ذخایر اورانیوم عنوان کرد: ما با فاصله‌ای که با اتحادیه اروپا پیدا کرده‌ایم نمی‌توانیم درباره دیگر مسائل نمی‌توانیم به یک جمع بندی برسیم.

دویچ به ادعای دولت ترامپ مبنی بر دخالت ایران در حادثه نفتکش‌ها گفت: ما نیازمند شواهد کافی در این زمینه هستیم و متحدان ما هم نتوانسته‌اند به این شواهد اکتفا کنند. روسیه و چین گفته‌اند که می‌خواهند رابطه خود را با ایران بهبود دهند و شاهد هستیم که دولت ترامپ حتی نمی‌تواند نزدیکترین متحدان خود را برای فشار بر ایران، وادار کند.

وی تصریح کرد: دولت ترامپ فکر می‌کند که فشار حداکثری ایران را به زانو در می‌آورد در حالی که خلاف آن را شاهد هستیم و هیچ تغییری در سیاست ایران دیده نمی‌شود.

این نماینده دموکرات با تاکید بر اینکه دولت آمریکا باید گزینه‌های دیگری را در پیش بگیرد، گفت: اگر همین روش ادامه یابد گزینه نظامی قوی خواهد شد و یک اشتباه محاسباتی می‌تواند دو کشور را درگیر جنگ کند.

دویچ تاکید کرد مجوز سال ۲۰۰۱ مشمول ایران نخواهد شد و باید درباره این مساله توضیح دهید.

تد ویچ با یادآوری اظهارات نادرست جان بولتون در جنگ عراق، مطرح کرد: چرا باید حرف دولت را بار دیگر بپذیریم. چرا باید بدون وجود یک هدف امنیت ملی واقعی، سربازانمان را به جنگ بفرستیم؟

**الیوت انگل
رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم در این نشست گفت سیاست های دولت بیشتر ما را به سمت درگیری می برد تا اینکه به مذاکره برسیم.
انگل با انتقاد از فروش تسلیحات به سعودی ها با استفاده از قانون شرایط اضطراری، افزود: اینها ناراحت کننده است و ما نباید به سمت درگیری برویم. احتمال اشتباه محاسباتی بسیار زیاد است و می تواند آمریکا را وارد یک جنگ کند.
وی تاکید کرد اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره امکان پذیر نیست. طبق قانون اساسی، کنگره است که باید تصمیم بگیرد و فکر می کنم کنگره در این رابطه باید نقش عمده ای داشته باشد. مجوز سال ۲۰۰۱ هیچ ارتباطی به ایران ندارد و دولت نمی تواند از آن استفاده کند.
این عضو ارشد دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: پمپئو حملات به نفتکش ها را به فشار حداکثری آمریکا مرتبط دانست و آن را نشانه ای از موفقیت سیاست ترامپ دانست اما می بینیم که در سیاست های ایران در منطقه تاثیری نداشته است.
انگل اضافه کرد: آیا دولت تصور می کند که ایران با این فشارها به میز مذاکره بیاید؟

**دیوید ترون
دیگر نماینده مجلس آمریکا خطاب به برایان هوک گفت من هنوز قانع نشده ام که با فشار حداکثری، ایران را به سمت میز مذاکره سوق می دهیم.

**آدام کنزینگر
عضو جمهوریخواه این مجلس از هوک پرسید موقعیت حزب الله لبنان نسبت به زمان توافق هسته ای بدتر شده است یا خیر و ادامه داد: اخیراً در لبنان بودم و شنیدم که وضعیت لبنانی ها بدتر نیست.
وقتی از نماینده آمریکا پرسید که ایران چقدر به انصارالله کمک کرده است هم هوک پاسخی برای آن نداشت.

**ویلیام کیتینگ
این نماینده دموکرات ماساچوست با طرح این پرسش که آیا ایران در زمان حضور ما در برجام آیا نقضی نسبت به این توافق داشته است؟ خروج ما از برجام مشکل حرکت ایران به سمت کاهش محدودیت ها را فراهم کرد و این نقص برجام محسوب نمی شود.
کیتینگ با انتقاد از اینکه نقص سیاست خارجی در دولت ترامپ مشهود است، پرسید چرا درباره حمایت روسیه از دولت اسد حرف نمی زنید و فقط می گویید که ایران از اسد حمایت کرده است؟
وی تصریح کرد می توان گفت روسیه بیش از هر کشور دیگر مسئول آوارگی سوری ها بوده است. چرا فقط درباره ایران حرف می زنید. این باعث کلافگی است. نمی توان هر کسی درباره کار خود حرف بزند در حالی که سیاست یک زنجیره است.
این عضو دموکرات پرسید چگونه اعزام نیروها به منطقه خلیج فارس را بر اساس مجوز ۲۰۰۱ توجیه می کنید؟ رابطه این اقدام با این مجوز چیست؟ شما باید درباره هر اقدامی از کنگره مجوز بگیرید.

**لی زلدن
عضو جمهوریخواه ایالت نیویورک هم گفت: با خروج از توافق هسته ای، تمام اهرم های فشار را برای آوردن آنها به میز مذاکره از دست دادیم.
زلدن با بیان اینکه دیگر هیچ اهرم فشاری برای مواجهه با اقدامات ایران نداریم، افزود: ایران به میز مذاکره آمده بود اما اکنون چنین شرایطی نداریم. ترامپ معتقد است که ایران به طرف ضعیف احترام نمی گذارد و بیشتر یک قدرتمند را شایسته می داند اما فکر می کنیم با داشتن گزینه نظامی روی میز، کازارهای دیگر کنار می رود.
وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا خواستار جنگ نیست، ادامه داد: آیا قبل از خروج از توافق، ایران برجام را نقض کرده بود؟ افزایش سانتریفیوژ یا افزایش ذخایر اورانیوم داشته است؟

**برد شرمن
نماینده دموکرات از کالیفرنیا هم به مجوز ۲۰۰۱ برای ورود به جنگ پرداخت و اظهار کرد: اگر در توافق مانده بودیم می توانستیم درباره رفتارهایی که نسبت به آنها انتقاد داریم صحبت کنیم.
شرمن با تاکید بر اینکه ایران در حملات ۱۱ سپتامبر دخالتی نداشته است، گفت لایحه ای را در دست تصویب داریم که به موجب آن دولت مجوز هزینه ای برای جنگ با ایران بدون مجوز کنگره نخواهد داشت.

**تد لو
نماینده دموکرات کالیفرنیا تاکید کرد طبق قانون اساسی، کنگره مجوز دارد که اعلام جنگ کند نه رئیس جمهوری.
وی با انتقاد از فقدان کارشناسان لازم در وزارت خارجه آمریکا درباره ایران گفت نباید کارشناسان حرفه ای را صرفاً به خاطر اینکه با حزب دیگری کار کرده بودند، اخراج می شدند.
لو با اشاره به یک ایمیل کسی که می بایست در دفتر هوک کار کند، افزود: تنها به خاطر اینکه در توافق کار کرده بوده است و در ایران به دنیا آمده بود، از کار برکنار شد.
وی همچنین با اشاره به گزارش حقوق بشری سازمان ملل متحد علیه عربستان در قبال قتل جمال خاشقچی؛ خواستار روشن شدن همکاری آمریکا و سعودی ها علیه ایران شد.

**تام ملناوسکی
عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از نیوجرسی دیگر منتقد سیاست های ترامپ در قبال ایران بود که پرسید: وقتی به حرف های رئیس جمهوری گوش می دهیم براشت این است که به دنبال بهبود توافق هسته ای است اما وقتی از پمپئو و شما می شنویم، نوعی ورشکستگی اقتصاد ایران را دنبال می کنید.
ملناوسکی ادامه داد: شما می خواهید ایران تمام سیاست خارجی خود را تغییر دهد. پمپئو می گوید مردم ایران رهبری خود را عوض کنند اگر خودشان عمل کنند که خوب است اما اگر نکنند ما ۱۲ شرط را ادامه می دهیم. این پیامی است که به مردم می دهد یا رژیم را عوض می کنید یا اینکه تحریم های فلج کننده را ادامه می دهیم.

**دیوید سیسیلینی
دیگر عضو مجلس نمایندگان آمریکا از رودآیلند هم گفت: من خیلی نگران این هستم که اقدامات این دولت در ۱۸ ماه گذشته، آمریکا را خیلی منزوی کرده است. اکنون هم ما را به سمت جنگ برده است و به نظر می رسد تنش ها افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در داخل دولت کسانی هستند که جنگ با ایران اجتناب ناپذیر است اما باید بگویم که دولت هیچ مجوزی برای جنگ با ایران ندارد و اینکه بخواهند ارتباطی بین القاعده و ایران ایجاد کنند چرا که القاعده سنی های افراطی هستند و شیعیان را کافر می دانند.
این نماینده مجلس آمریکا با یادآوری ادعاهای پمپئو در این باره، تصریح کرد: اسناد و مدارک به دست آمده در زمان کشته شدن اسامه بن لادن نشان می دهد که آنها به شدت مخالف جمهوری اسلامی ایران هستند.
سیسیلینی تاکید کرد: اکنون ایران تنها به خاطر اینکه از توافق هسته ای خارج شده ایم می خواهد توانایی های خود را افزایش دهد.
وی با طرح سوال دیگری از هوک خواست بگوید کدام یک از ۱۲ شرطی که پمپئو مطرح کرد، محقق شده است که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قادر به پاسخ نبود.
این نماینده دموکرات از هوک پرسید وقتی درباره حقوق بشر صحبت می کنید، آیا نزدیک شدن ترامپ به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، خواسته حقوق بشری از دیگر کشورها را تضعیف نمی کند که باز هم هوک گفت من فقط درباره ایران صحبت می کنم.
علاوه بر اظهارات نمایندگان منتقد سیاست های دولت ترامپ در قبال ایران، فعالان ضد جنگ و صلح طلب گروه کد پینک هم در این نشست حضور یافته بودند که با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار پرهیز از هرگونه جنگ با جمهوری اسلامی ایران شده بودند.
بر اساس این گزارش، به دنبال حادثه آتش سوزی و انفجار دو کشتی نفت‌کش در دریای عمان، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که برای حمایت از منافع خود یک هزار نیروی نظامی به منطقه خاورمیانه اعزام خواهد کرد.

در حالی که تا کنون علت انفجار و آتش سوزی تانکرهای نفتی مشخص نشده اما دولت آمریکا، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته است.

ایران تا کنون هرگونه نقش در آتش سوزی تانکرهای نفتی را تکذیب کرده است.

ادعای ترامپ مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه حمله خرابکارانه دو فروند نفت‌کش در دریای عمان در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از مقامات و شخصیت‌های خارجی اتهامات مطرح شده در این خصوص علیه ایران را زیر سؤال برده‌اند.

در همین پیوند؛ وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) در لوکزامبورگ از ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان قانع نشدند و خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل در ارتباط با این مسئله شدند.

دو فروند نفت‌کش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

نخستین شناور ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح پنجشنبه در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک ایران دچار حادثه شد و یک ساعت بعد، نفت‌کش دوم در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار حریق شد یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان سعودی راهی سنگاپور بود.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و نظامی امکان دخالت نظامیان آمریکایی، سعودی و صهیونیستی را در این حادثه منتفی ندانسته و عنوان می‌کنند که این کشورها برای تشدید اوضاع و بهره برداری از آن، انگیزه لازم را دارند.