کد خبر: ۲۶۳۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۹

نماینده پیرانشهر: معیشت کولبران را نابود کرده‌ایم

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با انسداد مرزها معیشت کولبران را نابود کرده‌ایم، گفت: شهرهای مرزی را بیکاری، ضعف اقتصادی و مشکلات معیشتی فرا گرفته است.
  نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با انسداد مرزها معیشت کولبران را نابود کرده‌ایم، گفت: شهرهای مرزی را بیکاری، ضعف اقتصادی و مشکلات معیشتی فرا گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رسول خضری گفت: به صراحت باید گفت که باعث نابودی معیشت کولبران شده‌ایم. به نظر شما این افراد اگر تامین معاش داشته باشند، برای انجام این کار به کوه و کمر می‌روند؟ آن هم در حالی که بعضی از سرما یخ می‌زنند و بعضی هم از کوه پرت می‌شوند. واقعا این چه برنامه‌ریزی‌ برای مناطق مرزنشین است؟

بارها و بارها به عنوان نماینده، مشکلات را تذکر دادیم، ولی متاسفانه انگار نه انگار. من نمی‌دانم تعمدی نمی‌شنوند یا میل ندارند گوش بدهند؛ آن هم در شرایطی که وضعیت کنونی خیلی بغرنج است.

گر این بندگان خدا تا دیروز پول نانی را به این سختی می‌توانستند به چنگ بیاورند، حالا ما این اشتغال را هم از بین برده‌ایم. عملا 6 یا 7 میلیون نفر درگیر این کار هستند؛ چرا که کولبر، بار را بصورت خرده‌فروشی به مغازه‌ها می‌برد و گردشگر هم به همین دلیل به آنجا می‌آید و تمام بازارها صددرصد به اجناسی وابسته‌اند که از معابر کولبری می‌آید و اینها را بصورت خرده‌فروشی عرضه می‌کنند، علاوه بر اینکه امورات زندگی کولبران از این طریق می‌گذرد.

(درباره وضعیت دانش‌آموزانی که پیش از این برای گذران زندگی کولبری می‌کردند): این آرزوی ماست که مسائل منطقه تدبیر بشود، اینها دانش‌آموز هستند و همچنان سرپرست خانواده هم محسوب می‌شوند. در حقیقت هم کودکان سرپرست خانوار و هم زنان سرپرست خانوار داریم که تعداد اینها در آن مناطق کم نیست. واقعا مردم ناراحتند و می‌گویند، برخی مسئولان نفس‌شان از جای گرم بلند می‌شود.

مردم با همان آب باریکه کولبری توانسته بودند، امکان ارتزاقی برای خود و خانواده‌هایشان ایجاد کنند که الان آن را هم ندارند.

فعالیت کولبران، وزن باری که بر کمر دارند و جائی که این بار را حمل می‌کنند، تکان‌دهنده است.
*ایلنا