کد خبر: ۲۶۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۶

ستاره‌های فوتبال به‌جای رستوران باشگاه می‌خرند

 رونالدوی برزیلی این روزها قصد دارد تیمش را در لالیگا به سطح بالاتری از قبل برساند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ فوتبالیست‌های بازنشسته سابقا رستوران و کافه می‌خریدند اما حالا به باشگاه‌های فوتبال رو آورده‌اند. «کلاس 92» تیم سالفورد سیتی، دیوید بکام اینتر میامی و سال گذشته رونالدو برزیلی وایادولید را خریده‌اند. تفاوت رونالدو با بقیه این است که وایادولید باشگاه جوانی نیست که بخواهد لیگ‌های دسته پایینی را یکی‌یکی بالا بیاید تا سری در میان سرها درآورد یا تیم جدیدی نیست با استعدادهای بی‌پایان. این تیم 91 ساله 43 فصل را در بالاترین سطح فوتبال اسپانیا بازی کرده و دوبار هم به فینال جام حذفی رسیده.

پاسخ ساده برای این سوال که چرا بازیکنان بازنشسته مالک باشگاه‌ها می‌شوند، این است که چون می‌توانند. فوتبالیست‌های سابق هرگز با این همه پول از ورزش محبوب‌شان کنار نمی‌رفتند. بر اساس اعلام فوربس، رونالدو در طول دوران حرفه‌ای خود 160 میلیون پوند به‌دست آورده. اگر نخواهد مربی شود یا نماینده بازیکن یا باشگاهی باشد چرا نباید در جایگاه مدیران بنشیند و مسوولیت یک تیم فوتبال را به دست بگیرد؟
فصل قبل در سانتیاگو برنابئو کنار مردی نشست که تصمیم گرفت رئال‌مادرید برای آمدن او در سال 2002 به اینترمیلان 40 میلیون پوند بدهد. رونالدو در سال 2003 قهرمان لالیگا شد و وقتی رئال در سال 2007 این عنوان را تکرار کرد، باز هم در این تیم بود. فابیو کاپلو مربی وقت تیم از او ناامید شده بود و اگر ورژن سال 2017 این مربی ایتالیایی را در نظر بگیرید، رونالدو از خودش ناامید شده بود.
وقتی از کاپلو سوال کردند، کار با کدام بازیکن سخت‌تر از همه بوده، گفت: «رونالدو بهترین و سخت‌ترین بازیکن بود. به‌خاطر مصدومیت 96 کیلو شده بود، گفتم وقتی جام‌جهانی 2002 را بردی چند کیلو بودی گفت 84 کیلو. از او خواستم خودش را به 87 کیلو برساند. او برنده شد، نمی‌خواست وزنش را کم کند. 94 کیلو شد. سه بازی در خط حمله در کنار رود فان نیستلروی بازی کرد و هر سه را باختیم. حیف بود که بازیکنی با این استعداد نمی‌خواست کمی فداکاری کند.» علاقه رونالدو به غذا حالا مساله نیست، همه چیز در اختیارش است، او برای خوردن به وایادولید نیامده می‌خواهد موفق باشد.
جالب اینکه فصل قبل بیشترین مشکلات وایادولید در خط حمله بود، در کل فصل فقط 32 گل زدند؛ کمتر از همه. بارسلونا، قهرمان لالیگا 90 گل زد و سه تیم سقوط‌کرده خیرونا، رایووایکانو و اوئسکا به‌ترتیب 37، 43 و 41 گل زدند. ککو، هافبک هجومی وایادولید به مارکا گفته بود: «وقتی رونالدو به شما توصیه می‌کند، سخت است، به من می‌گوید چطور باید یک حرکت را به آخر برسانم اما مثل این است که مسی به شما بگوید چطور بین خطوط توپ بگیرید. چه می‌توانید بکنید؟ در حرف آسان است بنابراین مجبورید بگویید: حق با شما است.»
پاسخ جدی‌تر این است که باشگاه بازیکنانی با قدرت تمام‌کنندگی بیشتر مثل خود رونالدو بیاورد. در این فصل در هفته یکی مانده به آخر برای بقا می‌جنگیدند در حالی که در خط حمله‌شان انس اونال با شش گل با دوژه کوپ بدون گل زده جابه‌جا می‌شد. در نقل‌و‌انتقالات زمستانی، رونالدو که خریدن 51درصد سهام باشگاه برایش 25 میلیون پوند آب خورد، نخستین خرید بزرگ خود را انجام داد و سرخیو گواردیولا را از کوردوبا خرید. او فصل قبل در دسته دوم 22 گل زده بود و اگرچه تنها سه گل زد اما وضعیت را نسبت به قبل خیلی بهتر کرد.
مساله دیگر تبانی است که فوتبال اسپانیا را تحت تاثیر قرار داده و باخت 2 بر صفر وایادولید به والنسیا در آخرین بازی فصل احتمالا یکی از سه مسابقه‌ای است که تحت بررسی قرار می‌گیرد. یکی از 10 بازیکنی که مورد سوال قرار گرفته‌اند، بورخا فرناندس است؛ دوست نزدیک رونالدو که بیش از 200 بازی برای وایادولید انجام داده. بعد از بازنشستگی در پایان فصل، انتظار می‌رفت پستی در باشگاه بگیرد اما رونالدو فعلا موضوع را متوقف نگه داشته تا مساله تبانی حل و فصل شود. رونالدو گفت: «خوب است که بررسی شود چون همه ما می‌خواهیم فساد نباشد. من از برزیل می‌آیم، ما خودمان سلطان‌های فساد داریم، بنابراین با تمام توان به رفع این معضل کمک می‌کنیم.»
حالا برای فصل آینده، رونالدو آشکارا از تیمی که در اسپانیا بیشترین وابستگی را به آن دارد کمک می‌خواهد؛ رئال مادرید. او اخیرا گفته: «ما هیچ پولی نداریم اما از رئال‌مادرید، وینیسیوس را خواسته‌ام. مشخصا بازیکن بااستعدادی است و رئال می‌خواهد او را نگه دارد اما اگر یک روز امکانش باشد، ما او را می‌خواهیم.»
وینیسیوس از این موضوع استقبال نکرده اما اگر رئال‌مادرید موفق شده ادن آزار و لوکا یوویچ را بخرد و نتوانسته امثال گرت بیل یا مارکو آسنسیو را واگذار کند، شاید زین‌الدین زیدان به این نتیجه برسد که هر هفته بازی کردن برای وینیسیوس بهتر از این است که هر بازی منتظر دقایق پایانی برای ورود به زمین باشد و فصلش از دست برود.
حتی اگر وایادولید نتواند وینیسیوس را بگیرد، رونالدو دوست رئال است و می‌تواند از بازیکنان قرضی استفاده کند. رودریگو گوئس این تابستان می‌آید و شاید قرضی به وایادولید برود.
فلورنتینو پرس همیشه با رونالدو مهربان بوده. در سال 2006 وقتی از ریاست باشگاه استعفا کرد، در آخرین کنفرانس خبری‌اش از بازیکنانی حرف زد که عاشق‌شان بوده و اگرچه نامی از رونالدو نبرد اما همواره یکی از آنها رونالدو برزیلی بود که در تیم کهکشانی آن دوره حضور داشت. وقتی سه سال بعد برگشت و 225 میلیون پوند برای بازسازی تیم هزینه کرد، خیلی‌ها خرید کریم بنزما با 5/31 میلیون پوند را تلاشی برای یافتن یک رونالدو دیگر توصیف کردند.
پرس خیلی وقت‌ها بعد از پایان مسابقات به رختکن تیم رفته و درگیری اخیر کاپیتان سرخیو راموس با رییس، ریشه‌اش در رفتن به رختکن بعد از حذف رئال‌مادرید از لیگ قهرمانان اروپا به‌وسیله آژاکس بود. راموس آن شب بازی نکرد اما نتوانست بی‌اعتنا بماند.
رونالدو چیزهای زیادی از پرس یاد گرفته، همچنین از سیلویو برلوسکنی که در میلان، رییس‌اش بود و با آنکه کمتر از فوتبال سر درمی‌آورد بیشتر دخالت می‌کرد اما یک چیز است که یاد نمی‌گیرد. رونالدو گفته هیچ‌وقت به رختکن نمی‌رود، نه قبل و نه بعد از بازی تا با بازیکنان صحبت کند؛ این قول شجاعانه‌ای است.
این فصل وایادولید خودش را در دسته اول نگه داشت. برای فصل بعد با کمی سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده، هدف‌شان تلاش برای کسب سهمیه اروپایی است. باید ببینیم این ممنوعیت خودخواسته رختکن سر جایش می‌ماند یا نه./ایلنا