کد خبر: ۲۶۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۱

بی‌پولی، ستاره‌های آبی و قرمز را فراری می‌دهد

باز هم فصل پرحاشیه نقل و انتقالات از راه رسید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ زمانی که سرنوشت یک تیم در طول فصل در آن رقم خواهد خورد و صاحبان تیم ها سعی می کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

در لیگ برتر فوتبال مان دو تیم سرخابی پایتخت یک مالک واحد دارند: وزارت ورزش و جوانان (دولت)

دولت با اینکه طبق قانون مجلس نمی تواند به این باشگاه ها کمک مالی نماید ولی از دور دستی بر آتش دارد و با انتخاب اسپانسر و اعضای هیات مدیره و ... آنها را کنترل می کند.

امسال با گران شدن شدید ارز، حضور مربیان و بازیکنان خارجی در تیم های لیگ بسیار پر هزینه شد و خارجی هایی که تا سال قبل نزدیک یک میلیون دلار دستمزد می گرفتند، قرارداد امسال شان لرزه بر تن مدیران باشگاه می اندازد. چون قرار داد حدود 4 میلیاردی به بالای 15 میلیارد می رسد. بالطبع بازیکنان ایرانی هم قیمت شان را با دلار تنظیم می کنند. حتی در سال گذشته خبرهایی از پیشنهاد دلاری بعضی بازیکنان به باشگاه شان بود و بعضی از لژیونرها که به کشورمان بازگشتند هم ،قراردادشان با دلار بود.

ناتوانی مدیریت تحت نظر وزارت ورزش در تامین هزینه های اضافی ایجاد شده باعث اعتراض بازیکنان، مربیان و هواداران این دو تیم سرخابی شده است و عمل نکردن به وعده های قرار داد، بعضی بازیکنان و مربیان خارجی این دو تیم را در آستانه فسخ قراداد و شکایت قرار داده است.بازیکنان ایرانی هم با کوچکترین پیشنهاد کشورهای حاشیه خلیج فارس، می توانند به چندین برابر قرارداد داخلی خود با این تیم ها دست یابند.

البته این دو باشگاه مطالباتی از فیفا بابت حضور بازیکنان شان در جام جهانی دارند که تحریم ها مانع از پرداخت این پول ها شده است و سرخابی ها دست به دامان فدراسیون شده تا با کمک آنها این پول را دریافت کنند.

استقلال 957 هزار دلار و پرسپولیس 734 هزار دلار از فیفا بابت جام جهانی 2018 طلب دارند.

بعضی از مشکلات این دو تیم را بررسی می کنیم:

در پرسپولیس، مشکلات مالی برای قرارداد خارجی ها مشکل ساز شده است.

برانکو ایوانکوویچ: مهمترین شخص در لیست احتمالی خروجی این دو تیم، سرنوشت سرمربی کرووات موفق چهار سال گذشته پرسپولیس است. وی در طی این سال ها 3 جام لیگ برتر، یک جام حذفی را کسب کرده و با پرسپولیس تا فینال لیگ قهرمانان پیش رفت.

در مورد مبلغ و مدت قرارداد این سرمربی اطلاع درستی در دسترس نیست! ولی گفته می شود تا سال آینده (به شرط عمل به تعهدات مالی) با پرسپولیس قرارداد دارد. مدتی قبل (در اردیبهشت) هم مسئولان پرسپولیس مبلغ 500 هزار یورو از مطالبات وی را پرداخت کردند که گفته می شود اولین پرداختی به وی در لیگ امسال بوده است و قرار بود با پایان لیگ بقیه مطالبات وی و دستیارانش که جدود 800 هزار یورو می شود به آنها پرداخت شود که نشده!

برانکو در این اواخر ناراحتی خود ازعمل نکردن به تعهدات را علنی کرده و به طور علنی صحبت از جدایی می کرد.در جلسه آخر با ایرج عرب مدیر عامل باشگاه، برانکو به باشگاه مهلتی داد که 13 رو از آن باقی مانده تا بتوانند بدهی وی و کادر فنی اش را پرداخت کنند..

در حال حاضر بعید به نظر میرسد باشگاه شرایط تأمین مبلغ ریالى این مطالبات را نیز داشته باشد و همین موضوع شرایط توافق و ادامه همکارى طرفین را با کلاف سردرگمى همراه میکند.

برانکو همواره براى حضور در کشورش و سپرى کردن مرخصى از پرواز ترکیش و حضور در ترکیه و بعد از آن زاگرب سود میبرد اما این بار در بازگشت به کرواسی مسیر پروازى او بعد از جلسه بامدادى با عرب به سمت امارات بود جایى که شاید سرنوشت او و باشگاه پرسپولیس را از یکدیگر جدا کند.

برانکو در این جلسه به همراه پیشکار خود با سران الاهلى عربستان به گفت و گو نشست اما هرگونه توافق قطعى و رسمى به بعد از مهلت دو هفته اى به باشگاه پرسپولیس موکول شد.

در این جلسه بر خلاف مذاکرات قبلى که برانکو با تراکتور سازى و زنوزى داشت این بار بحث مالى نیز به میان آمد و طرفین به مبلغ دو میلیون و هفتصد هزار دلارى توافق کردند با این حال با توجه به قرارداد یک ساله برانکو با پرسپولیس همه چیز به دو هفته آینده و اقدام باشگاه تهرانى منوط شد.

در صورتى که باشگاه پرسپولیس موفق به برآورده کردن انتظارات مالى برانکو و فعال سازى بند تمدید قرارداد او شود توافق با باشگاه الاهلى کن لم یکن خواهد شد.

اکنون تمام شایعات نزدیک به واقعیت یک راه‌حل برابر مدیران پرسپولیس قرار می‌دهد؛ پرداخت حداقل یک میلیون یورو (برای بدهی و پیش قرارداد) برای کشاندن برانکو به تهران و بعد از آن مذاکره برای تمدید قرارداد. آیا ایرج عرب و اعضای هیات مدیره‌اش قادر خواهند بود پروفسور محبوب هواداران که طی این چهار سال ویترین باشگاه را با جام‌هایش پربار‌تر کرده را بار دیگر به میز مذاکره فرابخوانند؟

رسانه های معتبر عربی مثل کورا ، یورواسپورت و اسپورت 360 خبر از نهایی شدن توافق میان برانکو ایوانکوویچ و باشگاه الاهلی عربستان داده اند.

این در حالی است که بنا به گفته عرب، پرسپولیس به برانکو پیشنهاد تمدید 5 ساله را داده است.

بشار رسن: بازیکن عراقی پرسپولیس برخلاف هموطن خود در تیم استقلال فصل خوبی را با تیمش پشت سر گذاشت و اسفند ماه با انتشار عکسی از وی، باشگاه پرسپولیس مدعی تمدید قرارداد با بشار 24 ساله تا 1400 شد. منتها مشخص شد این تمدید بیشتر جنبه نمایشی داشته است.

درحالی‌که باشگاه پرسپولیس برای تمدید قرارداد با بازیکن عراقی خود رقم ۴۰۰ هزار دلار را پیشنهاد داده بود، اما رسن خواهان قرارداد ۷۰۰ هزار دلاری شد که این موضوع با مخالفت مسئولان پرسپولیس روبه‌رو گشت. اما درنهایت پس از مذاکرات متعدد این بازیکن عراقی از درخواست خود کوتاه آمد و رقم ۵۵۰ هزار دلار را از پرسپولیس طلب کرده است.

با توجه به افزایش قیمت ارز به نظر می‌رسد که باشگاه پرسپولیس با این درخواست هم موافقت نکند؛ چراکه علاوه بر این مبلغ باشگاه پرسپولیس باید هزینه‌های زندگی رسن در ایران را هم بپردازد. اجاره ماهیانه منزل این بازیکن ۱۵ میلیون تومان است و هزینه‌های جاری دیگر این بازیکن باعث شد که شاید رسن برای همیشه از پرسپولیس جدا شود.

ماریو بودیمیر: این مهاجم باتجربه برای نیم‌فصل بازی در پرسپولیس قراردادی ۱۵۰ هزاریورویی بسته که با احتساب ۱۵۰ هزاریورو برای باشگاه دینامو زاگرب رقمی معادل ۳۰۰ هزاریورو می‌شود.

گویا قرار است ۱۲۰ هزاریورو نیز در لیگ نوزدهم به این قرارداد اضافه شود که ۴۲۰ هزاریورو خواهد شد!

بودیمیر روز گذشته طی مصاحبه ای با انتقاد از پرداخت نکردن مطالباتش، پرسپولیس را به شکایت در فیفا تهدید کرد. به نظر جدایی بودیمیر قطعی است.

این مشکلات باعث شد تا عرب استعفای خود را اعلام کند ولی وزارت ورزش با استعفای وی مخالفت کرد.

در استقلال هم وضع از اینی هم که خواندید بدتر است. بعد از جدایی اللهیار صیادمنش و روزبه چشمی و عدم تمدید قرارداد غفوری و علی کریمی و سید حسین حسینی و نداشتن سرمربی، حالا ستاره های خارجی این تیم ساز جدایی سر داده اند.

ابتدا از سرمربی شان آغاز می کنیم: آنها وینفرد شفر را اخراج کرده اند و قصد دارد آندره آ استراماچونی ایتالیایی و سابق اینتر را با قراردادی سه ساله جایگزین وی کنند. اما دستشان بسته است. قرارداد شفر برای سال سوم یک میلیون و دویست هزار دلار است و برای عدم شکایت شفر باید اول رضایت وی را جلب کنند.

گفته میشود شفر با بن یاس امارات به توافق رسیده است و تا 22 خرداد از آنها زمان خواسته تا تکلیف خود با استقلال را مشخص کند.

استقلال در فصل گذشته چهار بازیکن خارجی داشت که ایسما و منشا جدایی شان از استقلال را اعلام کرده اند و آبی ها قصد حفظ طارق همام و پاتوسی را دارند.

طارق همام: وی با استقلال قرارداد سه ساله دارد و عدم انجام تعهدات وی را ناراحت کرده و بعد از اینکه مجیدی وی را از تیم کنار گذاشت، در خواست جدایی دارد.

آیاندا پاتوسی: وی که به صورت قرضی یک ساله و نیمه و با قیمتی مناسب (ماهی ده هزار دلار) به استقلال پیوسته است، بعد از درخشش در این  این تیم،دو شب قبل با انتشار پستی عجیب از استقلال خداحافظی کرد، در حالی که هنوز با استقلال قرارداد دارد و طبق آن با پرداخت مبلغ رضایتنامه وی به باشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی (مبلغ 300 هزار دلار) قرارداد وی را تمدید و دائمی کنند. قرارداد پاتوسی برای فصل بعد با استقلال 200 هزار  دلار است که سرجمع  برای فصل بعد 500 هزار دلار میشود.

به نظر می رسد این خداحافظی بیشتر برای بالا بردن مبلغ قرارداد پاتوسی بوده است (کاری که شفر فصل قبل با موفقیت انجام داد). چون بعد از این خداحافظی باشگاه آفریقایی جدایی پاتوسی از استقلال را تکذیب کرد.



پاتوسی خواستار دریافت ۷۵۰ هزار دلار برای فصل آینده از استقلال شده است!

عدم فشار در فضای مجازی توسط هواداران روی مدیریت باشگاه به آنها اجازه می دهد به دور از هیاهو کار خود را پیش ببرند. چون مدیر برنامه های بازیکنان و مربیان با موج سواری روی جو احساسی طرفداران، خواسته های خود را پیش می برند./برترین ها