کد خبر: ۲۶۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۳

آیا خواص شگفت‌انگیز آلوئه ورا را می دانید؟

آلوئه ورا حاوی دو ترکیب است که خاصیت دارویی بالایی دارند. ژل که از سلول‌های موجود در مرکز برگ حاصل می‌شود و ماده دیگر نوعی شیرابه یا شیره گیاه است که از سلول‌های موجود در زیر پوست آلوئه ورا به دست می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ از آلوئه ورا در طب سنتی هندوستان برای درمان یبوست، بیماری‌های پوستی، آلودگی بدن با کرم ها، عفونت‌ها و درمان کولیک استفاده می‌شود. در طب چینی آلوئه ورا برای درمان بیماری‌های قارچی توصیه می‌شود.
 
محصولات در دنیای غرب به طور گسترده‌ای از جمله لوازم آرایشی، دارو‌ها و صنایع غذایی آلوئه ورا به دست می‌آید. در واقع صنایع مرتبط با استخراج عصاره آلوئه ورا از بزرگ‌ترین صنایع وابسته به گیاهان جهان است.

مزایا آلوئه ورا چیست؟
آلوئه ورا حاوی دو ترکیب است که خاصیت دارویی بالایی دارند. ژل که از سلول‌های موجود در مرکز برگ حاصل می‌شود و ماده دیگر نوعی شیرابه یا شیره گیاه است که از سلول‌های موجود در زیر پوست آلوئه ورا به دست می‌آید.

اکثر افراد از ژل آلوئه ورا برای درمان عارضه‌های پوستی مانند سوختگی، آفتاب سوختگی، سرما زدگی، پسوریازیس و تبخال استفاده می‌کنند، در حالی که خواص آلوئه ورا بسیار بیشتر از موارد نام برده شده است. ژل آلوئه ورا در درمان آرتروز، بیماری‌های روده، تب، خارش و التهاب نیز مؤثر است.

از ژل آلوئه ورا در کاهش علائم آسم، زخم معده، دیابت و کاهش عوارض جانبی پرتو درمانی نیز استفاده می‌شود. شیره گیاهی آلوئه ورا در درمان افسردگی، یبوست، آسم و دیابت مؤثر است.

حقایق تغذیه‌ای آلوئه ورا
آلوئه ورا یکی از ۴۲۰ گونه سرده آلوئه‌ها است. آلوئه ورا جزو گیاهان پایا، متعلق به خانواده (Liliaceae) است. برگ‌های آلوئه ورا شکل مثلثی، رنگ سبز، حالت گوشتی (آبدار) و لبه‌های دندانه دار دارند. به نظر می‌رسد منشا جغرافیایی آلوئه ورا کشور سودان باشد. بعد‌ها آلوئه ورا به منطقه مدیترانه، نقاط گرمسیری و قاره‌های آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا گسترش یافت.

ژل آلوئه ورا شفاف بوده و در قسمت‌های داخلی برگ آلوئه ورا یافت می‌شود. شیره آلوئه ورا در زیر پوست این گیاه قرار دارد و زرد رنگ است. برخی از محصولات آلوئه ورا از له کردن کل برگ آلوئه ورا به دست می‌آید. در نتیجه آلوئه ورا حاوی دو جز ژل و شیره گیاه است.

آلوئه ورا بیشترین فعالیت بیولوژیکی را در بین گونه‌های دیگر دارد. در آلوئه ورا به طور شگفت انگیزی ۷۵ جز فعال وجود دارد، این اجزا شامل ویتامین ها، مواد معدنی، ساکاریدها، آنتراکینون ها، اسید‌های آمینه، آنزیم ها، لیگنین، ساپونین‌ها و اسید سالیسیلیک‌ها هستند. آلوئه ورا ۲۰ تا از ۲۲ اسید آمینه مورد نیاز انسان و هر ۸ اسید آمینه ضروری برای بدن را شامل می‌شود.

آلوئه ورا حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است. این مواد برای رشد و عملکرد مناسب دستگاه‌های بدن ضروری هستند.
 
این ویتامین‌ها و مواد معدنی عبارتند از:
• ویتامین‌هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند نظیر ویتامین‌های C، A؛ و E. علاوه بر این، ویتامین‌های ب۱۲، اسید فولیک و کولین نیز در آلوئه ورا یافت می‌شوند.

• مواد معدنی مانند کلسیم، مس، سلنیوم، کروم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی نیز در آلوئه ورا وجود دارند.

• آلوئه ورا حاوی ۱۲ آنتراکینون است. این ترکیبات بیشتر به عنوان ملین و ضد یبوست شناخته می‌شوند. آلوئین و امودین با خاصیت تسکین دهندگی، ضد باکتری و ضد ویروسی در این دسته قرار می‌گیرند.

• چهار اسید چرب در آلوئه ورا وجود دارد که شامل کلسترول، کمپسترول، بتاسیتوسترول و لوپئول هستند.

• هورمون‌های اکسین (auxins) و جیبرلین (gibberellins) موجود در آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی دارند و در درمان زخم‌ها موثر هستند.

• انواع قند‌ها در آلوئه ورا وجود دارند. این قند‌ها شامل مونوساکارید‌ها (گلوکز و فروکتوز) و پلی ساکارید‌ها هستند.

مزیت‌های ثابت شده آلوئه ورا
۱. تسکین راش و ناراحتی‌های پوستی
گزارش‌های متعددی درباره تاثیر گذاری استفاده موضعی آلوئه ورا جهت بهبود عارضه‌های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، موکوزیت دهان، زخم پای دیابتی و درمان سوختگی‌ها انجام شده اند.
 
نتایج اولین پژوهش بر روی خواص آلوئه ورا در سال ۱۹۳۵ بسیار تعجب بر انگیز بود. نتیجه این مطالعه نشان داد عصاره آلوئه ورا می‌تواند موجب بهبودی و ترمیم سریع خارش و سوختگی ناشی از درماتیت تشعشعی شود.

فرارو: در سال ۲۰۰۹ یک بررسی سازمان دهی شده و گسترده‌ای با هدف ارزیابی تأثیرات آلوئه ورا بر مشکلات پوستی صورت گرفت. نتیجه این پژوهش‌ها حاکی از آن بود که مصرف خوراکی آلوئه ورا در موش‌ها در بهبود زخم ها، کاهش اندازه پاپیلوما (تومور خوش خیم در بافت اپیتلیال) و کاهش ۹۰ درصدی انتشار تومور‌ها به کبد، طحال و مغز اسخوان مؤثر است.
 
این تحقیقات نقش آلوئه ورا در درمان تبخال دستگاه تناسلی، پسوریازیس، اگزما، سرما زدگی، سوختگی و التهاب را نیز تحقق بخشید. همچنین از آلوئه ورا می‌توان به عنوان یک ماده ضد قارچی و ضد میکروبی بی خطر استفاده کرد.

۲. درمان سوختگی
ژل آلوئه ورا سبب محافظت پوست در مقابل تشعشعات می‌شود. با توجه به خطر تشعشعات تسلیحات هسته ای، دولت ایالات متحده تحقیقاتی را بر روی توانایی‌ها و تأثیرات آلوئه ورا در درمان سوختگی‌های دمایی و تشعشعاتی انجام داد. این تحقیقات نشان که استفاده از ژل آلوئه ورا در درمان سوختگی‌ای ناشی از تشعشعات بسیار موثر ومفید است.

در سال ۱۹۵۹ میلادی سازمان غذا و داروی ایالات متحده اثر بخشی پماد آلوئه ورا را در درمان سوختگی‌های پوستی تأیید کرد. هنگامی که ژل آلوئه ورا در ناحیه سوختگی با سرکوب تحریکات پرتو فرا بنفش اعمال می‌شد، سرعت بهبود سوختگی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یافت.

۳. درمان تبخال
هنگامی که تبخال بر روی بخشی از بدن تان نمایان می‌شود، روزی چند مرتبه ژل آلوئه ورا را روی محل مورد نظر بمالید. با این کار سبب افزایش سرعت روند بهبود تبخال می‌شود. از آن جایی که خوردن آلوئه ورا خطری ندارد، دیگر نیازی نیست که نگران خورده شدن آن هنگام اعمل آن به لب‌های تان باشید. آلوئه ورا خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارد و با مالیدن روی تبخال یا سایر زخم‌های دهان روند درمان سرعت داده می‌شود.

اسید‌های آمینه، ویتامین ب-۱، ب-۲، ب-۶ و ویتامین C. موجود در آلوئه ورا نیز در درمان تبخال مفید هستند. به عنوان نمونه ویتامین ب-۶ مانند یک مسکن طبیعی عمل کرده و سبب تولید پادتن‌هایی می‌شود که به دستگاه ایمنی کمک می‌کنند.

۴. مرطوب کننده مو و پوست سر
آلوئه ورا درمانی طبیعی برای خشکی پوست سر و مو‌ها است. آلوئه ورا حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به سلامت و تقویت مو‌های سر کمک می‌کند. آلوئه ورا به دلیل خواص ضد باکتری و ضد قارچی که دارد در کاهش شوره سر نیز موثر است. همچنین آنزیم‌های موجود در ژل آلوئه ورا با از بین بردن سلول‌های مرده موجود در پوست سر، به رویش مجدد مو توسط فولیکول‌ها کمک می‌کند.

آلوئه ورا از خارش ناشی از شوره و خشکی پوست سر پیشگیری می‌کند. مصرف بیش از حد شامپو‌ها و نرم کننده‌ها ممکن است موجب آسیب رساندن به مو و التهاب و حساسیت در پوست سر شود. افزودن آلوئه ورا به این شامپو‌ها یک روش مناسب برای بر طرف کردن باکتری‌ها و کاهش ناراحتی‌های پوست سر است.

۵. درمان یبوست
تأثمیزان اثر بخشی شیره آلوئه ورا به عنوان ملین مورد آزمایش‌های دقیقی قرار گرفته است. آنتراکینون‌های موجود در شیره آلوئه ورا از یبوست جلوگیری می‌کنند. این مواد با افزایش آب روده و ترشح مخاط، حرکات روده‌ای را افزایش می‌دهند. در نتیجه این امر و این انقباضات شکسته شدن بیشتر مواد غذایی و مخلوط شدن بهتر آن با کیموس است.

در یک آزمایش ۲۸ بزرگسال سالم مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمون اثر آلوئه ورا با یک نمونه داروی قوی‌تر از فنل فتالئین مورد مقایسه قرار گرفت. در نتیجه مشاهده شد آلوئه ورا در درمان یبوست تاثیر گذاری بیشتری دارد.
 
۶- درمان دیابت
برخی شواهد موجود در انسان‌ها و حیوانات نشان می‌دهد که آلوئه ورا قادر به کاهش هایپرگلیسمی مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را که در بیماران مبتلا به دیابت است. این مشکلات در بیماران دیابتی بسیار شایع بوده و یکی از علل اصلی بروز مشکلات قلبی عروقی هستند. در نتیجه آلوئه ورا را می‌توان به عنوان داروی طبیعی دیابت به لیست فواید آلوئه ورا اضافه کرد.

در یک آزمایش بالینی در رابطه با خواص درمانی آلوئه ورا برای دیابت، ۷۲ زن مبتلا به دیابت شرکت داشتند. به گروهی از بیماران روزانه یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و به گروهی دیگر دارو به مدت ۶ هفته داده شد. قند خون و تری گلیسرید بیمارانی که آلوئه ورا مصرف کردند، به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد.
 
میزان مصرف آلوئه ورا
میزان آلوئه ورای موجود در محصولات را قبل از مصرف بخوانید. در صورتی که با مصرف آلوئه ورا عوارض جانبی مشاهده کردید با پزشک تان مشورت کنید. دوز مناسب برای مصرف عبارت است از:

• برای درمان یبوست، مقدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم در روز مناسب است.

• برای بهبود زخم ها، پسوریازیس و عفونت‌های پوستی کرم حاوی عصاره آلوئه ورا ۰.۵ درصد را ۳ مرتبه در روز مصرف کنید.

• برای پلاک دندان و بیماری‌های لثه به مدت ۲۴ هفته از خمیر دندان حاوی آلوئه ورا و یا مقداری آلوئه ورا را بر روی مسواک خود بریزید و سپس استفاده کنید.

• برای کلسترول بالا، روزی ۲ عدد کپسول ۳۰۰ میلی گرم آلوئه ورا را به مدت ۲ ماه مصرف کنید.

• برای درمان التهابات روده‌ای روزی ۱۰۰ میلی گرم آلوئه ورا را به مدت ۴ هفته مصرف کنید.

• برای درمان سوختگی‌های پوستی ژل ۹۷.۵ درصد آلوئه ورا را روی محل مورد نظر بمالید و تا زمان بهبود سوختگی، این کار را ادامه دهید.

• برای درمان شوره سر، ۱ قاشق چای خوری از ژل آلوئه ورا را به شامپوی خود اضافه کنید.

• برای محافظت از پوست خود در برابر عفونت‌ها و باکتری ها، یک قاشق چای خوری از ژل آلوئه ورا را به لوسیون خانگی خود اضافه کنید.