کد خبر: ۲۶۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۲

ترس پنتاگون از خرید "اس 400" توسط ترکیه

 معاون سرپرست وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه روسیه قصد دارد با استفاده از سامانه اس-400، اطلاعات محرمانه درباره جنگنده‌های اف-35 به‌دست بیاورد، گفت که استقرار این سامانه در ترکیه ویرانگر است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «کاترین ویلبارگر» معاون سرپرست وزارت دفاع آمریکا در امور امنیتی گفت: «تکمیل این قرارداد ویرانگر خواهد بود؛ نه فقط برای برنامه اف-35 که غرب تمام ظرفیت هوایی یکپارچه و مدرن خود را در آن قرار داده، بلکه قابلیت همکاری ترکیه با ناتو را نیز پایان می‌دهد».

به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی» ویلبارگر طی سخنرانی در شورای آتلانتیک در واشنگتن تاکید کرد که ایالات متحده نباید اجازه دهد قرارداد 2.5 میلیارد دلاری بین ترکیه و روسیه پیش برود، زیرا مسکو لحظه‌شماری می‌کند که به اطلاعاتی درباره جنگنده‌های اف-35 دست یابد.

وی در ادامه هشدار داد: «بگذارید صریح بگویم. اس-400 یک سامانه (پدافندی) روسی است که برای ساقط کردن جنگنده‌هایی مانند اف-35 طراحی شده و غیرعقلانی است که فکر کنیم روسیه نمی‌خواهد از این فرصت برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کند».

این مقام وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه ترکیه این قرارداد را امضا کرده تا حمایت روسیه را علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه به دست آورد، مدعی شد: «اما مسکو یک شریک قابل اعتماد در طولانی مدت نیست، زیرا خدمات پس از فروش به قراردادهای نظامی خود ارائه نمی‌کند و از طرفی می‌خواهد انسجام ناتو را تضعیف کند».

ویلبارگر در ادامه افزود: «زمانی که سامانه‌های روسیه (در ترکیه) مستقر شوند، واقعا توانایی ما در کمک کردن به (ناتو)‌ برای دفاع از خودشان را تضعیف می‌کند».

وی هشدار داد حتی اگر دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» هم نخواهد که ترکیه را به‌خاطر این خرید تنبیه کند، کنگره می‌تواند با تصویب قانونی، تحریم‌هایی را علیه آنکارا اعمال کند.


این در حالی است که «سردار قلیچ» سفیر ترکیه در آمریکا روز گذشته گفته بود: «سامانه‌ اس-۴۰۰ و جنگنده‌های اف-۳۵ در دو منطقه جداگانه و مجزا در ترکیه مستقر خواهند شد و اف-۳۵ها در حوزه تحت پوشش اس-۴۰۰ نخواهند بود». (جزئیات بیشتر)

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

حدود دو ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های اف-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

ترکیه طی قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت./فارس