کد خبر: ۲۶۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۲۰

المانیتور: موضع ترامپ درباره ایران مشکوک است

تارنمای خبری تحلیلی آمریکایی المانیتور نوشت: با توجه به سیاست پیشین "دونالد ترامپ" مبنی بر فشار حداکثری بر ایران، تغییر موضع او در قبال ایران شک و شبهه بسیاری برای میانجیگیری ژاپن میان ایران و آمریکا برانگیخته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در گزارشی که تارنمای خبری تحلیلی آمریکایی المانیتور با عنوان "با کاهش لفاظی های ترامپ علیه ایران، تحلیلگران هشدار دادند"منتشر کرد، می خوانیم: رئیس جمهوری آمریکا در جریان یک نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ژاپن در توکیو در تاریخ ۲۷ مه (۶ خرداد) گفت: "ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. می‌خواهم این موضوع را شفاف کنیم. ما می‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد. من هرگز به دنبال آسیب زدن به ایران نبوده ام". "دونالد ترامپ" در این نشست تاکید کرد که توافق با ایران می تواند ظرفیت های اقتصادی شگرفی داشته باشد.
 
این اظهارنظرها تغییر قابل ملاحظه ای در لحن سخنان رییس جمهوری ایجاد کرده که دولتش به شدت بر فشار برجمهوری اسلامی، به ویژه در چند هفته گذشته و به تازگی به شکل تقویت حضور نظامی ایالات متحده در خلیج فارس، تاکید داشته است.

موضع آرام ترامپ در قبال ایران در پی پیشنهاد "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن برای میانجیگری میان واشنگتن و تهران رخ داده است. آبه اعلام کرده است که کشورش "هر آنچه که می تواند" برای کاهش "تنش ایران" انجام می دهد تا از جنگ جلوگیری شود.

در واکنش، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که "هیچ چشم اندازی برای مذاکره با ایالات متحده در حال حاضر وجود ندارد"، اما تأیید کرد که ترتیباتی برای دیدار نخست وزیری ژاپن از تهران انجام گرفته است.

لذا رویدادهای پیش آمده به اندازه ای بزرگ بوده است که درچند روز گذشته رسانه های مختلف در ایران به آن پرداخته اند. روزنامه "شرق" از طرفداران اصلاحات در ایران به پیشنهاد میانجی گیری آبه با ترامپ در زمین گلف پرداخته است.

در سوی دیگر، روزنامه های متعلق به جناح مقابل تلاش کرده اند بیش از اندازه هیجان زده نشوند. در سرمقاله ای که در روزنامه "جوان" منتشر شده، اقدامات ترامپ، از فشار اقتصادی تا استقرار نیروی نظامی در منطقه را متضاد سخنانش دانسته است. شک و تردید بیشتر از سوی روزنامه "خراسان" متعلق به جناح محافظه کار بود؛ در این روزنامه می خوانیم: "مردی که مدام رنگ عوض می کند و پیش از این در مورد پایان رسمی ایران گفته بود حالا تغییر کرده تا سیاست های متنقاضش در مورد ایران را حفظ کند". روزنامه "کیهان" که به شدت با هرگونه روابط نزدیک با ایالات متحده مخالف است و برایش مهم نیست چه کسی در آمریکا رئیس جمهوری باشد، حرکت اخیر ترامپ را علیه ایران دانسته و آن را یک "نمایش عروسکی شکست خورده" توصیف کرد و نوشت: "حالا واسطه ها یکی پس از دیگری صف کشیده اند".

این واسطه ها، بر اساس گزارش رسانه ها، عمان و عراق بودند. وزیر خارجه عمان اوایل ماه جاری در تهران بود و عراق هم روابط نزدیکی با تهران و واشنگتن دارد. با این حال، ایران به صورت رسمی هیچیک از گزارش های میانجیگری را تایید نکرده است. "عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران، در جریان سفر اخیر خود به عمان، کویت و قطر در توییتی نوشت: " مذاکره چه مستقیم و چه غیر مستقیم با ایالات متحده نداریم، اما آماده ایم با هر کشور حاشیه خلیج فارس برای روابط متعادل و سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع گفتگو کنیم".

سفر عراقچی به نظر می رسد که در میان فشار گسترده تر بر وزارت امور خارجه ایران صورت گرفته باشد که بر اساس آن "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در چند دیدار فشرده، ابتدا به روسیه و سپس به ترکمنستان، هند، چین، عراق و پاکستان رفته است. ظریف در این آخر هفته در بغداد بود که از طرحی برای کاهش تنش پرده برداشت. ظریف در این سفر از آنچه که به عنوان "بسته پیمان منطقه ای عدم تجاوز" نامیده شد، خبر داد. این پیشنهاد، به ادعای روزنامه "ابتکار" متعلق به اصلاح طلبان، یک "جهش عظیم برای کاهش تنش" در خلیج فارس بود. "آفتاب یزد" روزنامه دیگر متعلق به اصلاح طلبان در این خصوص نوشت: "توپ حالا در زمین عربستان و امارات است و این دو کشور دیگر بهانه ای برای افزایش تنش با تهران ندارند".

ظریف هم خود به آخرین نظرات ترامپ واکنش نشان داد و به نگرانی های رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران اشاره کرد. وزیر امور خارجه ایران به فتوای "آیت الله علی خامنه ای" رهبر انقلاب رجوع کرد و نوشت: براساس فتوای رهبری استفاده از سلاح هسته ای ممنوع است". وی در ادامه آورد: "عمل و نه حرف، هدف ترامپ را نشان می دهد".

بنابراین ظریف که در اوایل ماه جاری در توکیو بود، احتمالاً در چند هفته پیش رو و تا زمان ورود هیات ژاپنی برای میانجیگیری میان ایران و آمریکا آرام و قرار نخواهد داشت.

به نوشته یکی از روزنامه نگاران ایرانی، "اگر آبه به این سفر بیاید، این نخستین سفر یک مقام عالیرتبه ژاپنی به ایران پس از انقلاب اسلامی خواهد بود، زیرا براساس اصول سیاست خارجی ژاپن، توکیو همیشه از هرگونه اقدامات سمبلیک خودداری کرده است. لذا اگر آنها هیچ نتیجه مشخصی را پیش بینی نکرده باشند، هرگز به چنین سفری نمی آیند".

"تارنمای المانیتور از فوریه ۲۰۱۲ توسط "جمال دنیل" یکی از عرب‌های آمریکایی تبار در واشینگتن، دی.سی. پایه گذاری شد. المانیتور به جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد خاورمیانه از جمله خلیج فارس، مصر، ایران، اسرائیل، دولت فلسطین و دیگر کشورها می‌پردازد. این تارنما با رسانه‌های بزرگ خبری در خاورمیانه نیز همکاری می‌کند"./ایرنا